Historická vozidla patří mezi nejekologičtější, protože jezdí málo a nemusí se řešit jejich likvidace
|
AKTUALITY
Sezóna 2023 je za námi a již nyní je třeba myslet na tu následující. Karty se pomalu začínají rozdávat a pozvánek neustále přibývá. Vypadá to opět na dobrý ročník. Sledujte a využívejte VeteránKalendář. V roce 2023 nabídnul téměř 1400 pozvánek.
Libor Marčík vydává novou knihu Jawa ze souboru Naše motocykly.
V souboru knih Naše motocykly vychází nyní, osm let od posledního dílu, ve dvou svazcích na 888 stranách Jawa, mapující období let 1929 - 54.
Vložit pozvánku do VeteránKalendáře může kdokoli. Pro vložení pozvánky lze využít funkci zopakování pozvánky. Stačí navštívit bohatý archiv pozvánek minulých let. Zobrazení místa konání na mapě je již delší čas samozřejmostí. Taktéž vkládání doplňujících informací či propagace v podobě odkazů na reportáže. Vložená pozvánka je automaticky zobrazována v pozvánkách na akce konané v blízkosti a taktéž i v pozvánkách do muzeí nacházejících se v blízkosti.
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
Chcete-li být neustále v centru dění přidejte se na Facebooku do skupin Japonské klasické motocykly a Veteránisté.
|
|
VeteránInzerce
Náhledy nejnovějších inzerátů
|
Prodej Prodám na motor Slávia 1-2TS120 novou hlavu a
válec průměr 120 mm. Prodej Prodám novou hlavu a válec průměr 120 mm ma
stabilní motor 1-2TS120. Prodej PONTIAC FIREBIRD - Původní nálezový stav k
renovaci. Vozidlo bylo v provozu, pojízdné,
koupeno privat 2017, dovoz do ČR 2018. Objem
motoru 4998cm3, najeto 214 136 km, prasklé čelní
sklo,127kW. Prodej TOYOTA CELICA LIFTBACK XT Původní nálezový
stav k renovaci. Vozidlo opravováno v NL, k datu
prodej pojízdné, dovoz 4/2018, V ČR nejezdilo.
Objem motoru 2000ccm, 65 kW Více foto k
diposzi
|
|
18.12.2014 Záhadný Pérák
Motocykl Jawa Pérák ve vylepšeném provedení zvedal emoce již v době svého vzniku. Záhadné, vylepšené, provedení motocyklu Jawa Pérák je v různých publikacích a časopisech předkládáno po dlouhá léta, vždy však bez patřičného vysvětlujícího popisu. | více |
3.12.2014 Zbastlený Velorex
Zbastlený. Toto hanlivé slovo bývá mezi veteránisty velice často používáno. Ne vždy samo o sobě dokáže vyjádřit stav vozidla, jako v případě tohoto vozítka Velorex.
Představujeme vozítko Velorex prodávané na jarní MotorTechně v Brně roku 2014. Z fotografií je patrné, že k posouzení zda jde původem o Velorex či ne, nestačil jen zběhlý pohled. Velorex byl dovezen z Polska, což se dalo tušit. Polští motoristé byly totiž, co se týče přestaveb vozítek Velorex, absolutní špička. Bohužel v kvantitativním slova smyslu. | více |
30.11.2014
Citlivě restaurovaný motocykl ČZ 150 c
Již delší dobu jsme na MotoMagazínu nepředstavili motocykl ve stavu, ve kterém by mohl být pro ostatní vzorem. Jedním z příkladů citlivého přístupu majitele může být motocykl ČZ 150 c prodávaný na jarní Mototechně roku 2013. Věřme, že pokud motocykl našel nového majitele, tak ten neprovedl žádné renovační úpravy.
Renovovat či restaurovat? Ještě před několika lety by si tuto otázku veteránisté vůbec nepokládali. Nový lak, nové chromy a hurá na výstavu. Kolik motocyklů takto navždy ztratilo svou historii? Dnešní veteránsté již naštěstí uvažují jinak. I když ne všichni. Ale otázku zda renovovat či restaurovat si, pevně věřím, kladou všichni. U představovaného motocyklu ČZ 150 c se restaurování zcela jistě vyplatilo. Pojďme diskutovat na téma renovovat či restaurovat? | více |
23.11.2014
Francouzské motocykly na našem trhu
Při listování dobovými časopisy je patrné, že nabídka francouzských motocyklů v meziválečném Československu byla velmi bohatá. Dá se předpokládat, že motocykly k nám byly dováženy z Francie přávě pouze v tomto období, první motocykl mohl být dovežen někdy v první polovině dvacátých let. Zatím mám k dispozici střípky informací, tak je toto mapování historie alespoň pro mě něco jako mapovat historii keltských kmenů na našem území. | více |
17.11.2014 Závodní Jawa 175 OHV zpět na domácí půdě
aktualizováno
Autor: Jiří Bartuš
Článek o návratu vzácného motocyklu Jawa 175 OHV oslovil nebývalé množství čtenářů MotoMagazínu. Jak je na MotoMagazínu zvykem, nenecháváme jednotlivá témata zapadnout a snažíme se je neustále doplňovat o nově získané poznatky. Článek jsme tedy doplnili o nově archivní materiály a díky přispění aktivních čtenářů můžeme zveřejnit i některé dosud nikde nepublikované fotografie.
Motor motocyklu je zajímavý konstrukcí ovládacích tyček rozvodu OHV, které jsou vzájemně překříženy, čímž na boku válce tvoří charakteristické X. | více |
10.11.2014 Tajemství monopostu Auto Union
Mapovat osudy všech závodních vozů Mercedes-Benz a Auto Union se snaží mnoho badatelů z celého světa. Stále totiž existuje naděje, že se podaří objevit alespoň některé fragmenty z vozů, které byly po válce označeny za ztracené na území ovládaném Sovětským Svazem, a dosud se je nepodařilo vypátrat. Ne všechny však měly takto krutý osud.
Ještě dlouho po skončení války se věřilo, že všechny závodní automobily Auto Union, které se po skončení války staly sovětskou válečnou kořistí, nenávratně zmizely v Sovětském Svazu. Na počátku 70. let se však jeden z monopostů Auto Union neobjevuje na prodej v Československu. | více |
1.11.2014 Pětistovka
Napsat článek o filmu Pětistovka jen jako prostou pozvánku do kina (kdyby jej ovšem nějaké kino promítalo), bylo by zde na MotoMagazínu příliš laciným počinem. Zajímavé je, jak rozporuplné reakce film ve své době vyvolal. | více |
29.10.2014 Dieselová Čechie
Motocykl se vznětovým motorem není díky firmě Royal Enfield žádnou velikou raritou. Málo kdo však ví, že již v předválečném Československu bylo možno vídat minimálně jeden dieselový motocykl. Byla jím upravená Čechie - Böhmerland. | více |
23.10.2014 Souboj na ostří nože
Období na počátku léta mají mnozí veteránisté tradičně vyhrazené pro návštěvu největších srazů veteránů, jaké se u nás pořádají. Kalendář akcí pro rok 2014 ale přinesl jedno nemilé překvapení. | více |
Oldtimer festival Slavkov, Setkání veteránů, nebo Sraz veteránů na zámku v Holešově?
18.10.2014 Ztracené Mercedesy
Na počátku Druhé světové války byly závodní vozy Mercedes-Benz uloženy v prostorách firmy Daimler Benz AG ve Stutgartu - Untertürkheimu. Jelikož však byla tato továrna velmi pravděpodobným cílem spojeneckého bombardování, bylo třeba najít vozům bezpečnější úkryt. Vedení automobilky zvolilo řešení spočívající v rozptýlení vozidel na málo exponovaná místa po celém území Němci ovládané Evropy.
Uložení několika závodních automobilů Mercedes-Benz na našem území během druhé světové války a po ní vrtá hlavou mnoha čtenářům MotoMagazínu a nejen jim. Pokusme se tedy shrnout všechna dosud veřejně známá fakta. | více |
13.10.2014 Hořice 2014
Stalo se již pravidlem, že dva víkendy v roce Hořice hostí závody silničních motocyklů. Závody 300 zatáček Gustava Havla a Českou Tourist Trophy. Letos poprvé byla Česká Tourist Trophy součástí neoficiálního mistrovství Evropy závodů na přírodních okruzích IRRC. V Hořicích se tedy bylo nač dívat. | více |
12.10.2014 Formule 1 v Soči, podruhé
Před lety jsem se zde pozastavoval nad rozhodnutím o pořádání závodů Formule 1 v ruském Soči. To, co se tehdy jevilo jako špatný vtip, se právě nyní stává realitou.
K čemu jsou tyto mé úvahy? Snad proto, aby si dnešní mladí lidé, spokojeně si žijící ve virtuální realitě, uvědomili fakt, že televize nemůže nikdy přinést to, co přenese osobní zážitek. Ani kdyby byla v rozlišení HD, ultra HD či v kdoví jakém. Zkuste mě někdo přesvědčit o opaku. | více |
9.10.2014 1952
Při listování jednotlivými ročníky časopisu Svět Motorů jsem si všimnul jedné zajímavé věci. Ze všech těch mnoha ročníků od roku 1947, kdy vyšlo první číslo tohoto časopisu, vyčnívá právě ročník 1952. Vyčnívá tím, že se v něm téměř nic zajímavého nedozvíte. Tedy nic zajímavého z dnešního pohledu na tehdejší běžný motorismus. Je to logické. Běžný motorismus v podstatě neexistoval. Běžný motorista byl v té době v drtivé většině motocyklistou a pro motocyklisty vycházel posledním rokem časopis Motocykl.
A víte, že v Sovětském Svazu měli svého Járu Cimrman, respektive několik Cimrmanů? | více |
7.10.2014 Motoristická a technická muzea v Čechách
Pátrání po motoristických a technických muzeích v Čechách bylo završeno vznikem databáze, která našla své místo v kalendáři akcí www.veterankalendar.cz
Nešlo o nijak snadnou činnost, protože některá muzea jsou natolik dobře ukryta, že bez podrobné znalosti místopisu nejsou prakticky k nalezení. | více |
5.10.2014
Ve stopě zlínské šestidenní
Unavení, špinaví, ale s rozzářenými obličeji, přijížděli jezdci do cíle téměř 200 kilometrů dlouhého závodu. Že při letošním vzpomínkovém závodě Ve stopě zlínské šestidenní nešlo o nějakou vyjížďku terénem, potvrdil v cíli nejeden z dříve aktivních soutěžáků. Pořadatelé z Jawaklubu Luhačovice odvedli obrovský kus práce, když vyjednali povolení pro průjezd místy, kterými před mnoha lety jezdci během šestidenní projížděli. | více v reportáži |
1.10.2014 Prototyp ČZ 125 B
Zřejmě nejstarším představeným prototypem motocyklu ČZ 125 B je motocykl na nedatované tovární fotografii, zřejmě pocházející z roku 1946. Motocykl nese mnoho shodných rysů s pozdější sériovou produkcí, ale v několika detailech se liší. Fotografie z roku 1946 odkrývá zajímavé skutečnosti z historie. | více |
28.9.2014 Fotogalerie MotoMagazínu byla doplněna o fotografie z těchto akcí:
26.9.2014 Nové knihy Libora Marčíka
Známý publicista Libor Marčík se v nejbližší době chystá vydat další knihy o historii výroby motocyklů v Československu. K dosud vydaným třem svazkům přibydou hned dva nové svazky naráz. | více |
Avizované knihy se nyní nacházejí v závěrečné fázi výroby. Autor se snaží nachystat jejich premiéru na termín kladenské burzy 4.10.2014, případně na termín záložní, brněnskou Motortechnu 18.10.2014.
25.9.2014 Závodní Jawa 175 OHV zpět na domácí půdě
Autor: Jiří Bartuš
Po dlouhé době strávené v zahraničí se podařilo získat zpět do české republiky vzácný motocykl, závodní Jawu 175 OHV. Motocykl představující vrcholnou předválečnou konstrukci se nachází v renovovaném, plně funkčním stavu. Zájemci jej budou moci spatřit dne 27.9.2014 na závodech Brno -Soběšice.
Motor motocyklu je zajímavý konstrukcí ovládacích tyček rozvodu OHV, které jsou vzájemně překříženy, čímž na boku válce tvoří charakteristické X. | více |
23.9.2014 Zachráněný monopost
Autor: Jiří Bartuš
Vzácný monopost Mercedes-Benz W154 se do sbírek Národního technického muzea dostal náhodou. Jaké byly osudy tohoto výjimečného vozu? Proč nebyl vyvezen do zahraničí jako spousta jiných vzácných vozidel?
23.9.2014 Jak to bylo s vývozem historických vozidel do zahraničí?
Autor: Jiří Bartuš
Vývoz historických vozidel do zahraničí byl v minulosti státem podporovanou disciplínou. Během uplynulých padesáti let bylo z naší země vyvezeno tisíce historických vozidel. Řídili se vývozci alespoň nějakými pravidly? Kdo vývoz organizoval a kdo vlastně rozhodoval, které vozidlo smí či nesmí býti vyvezeno?
17.9.2014 Motocykly Jawa Super Sport
Dodatek ke knize Jawa Californian
Motocykly Jawa Super Sport měly na počátku 60. let minulého století oživit nabídku motocyklů na severoamerickém trhu. Sloučením cestovního motocyklu se závodním motorem vznikl zajímavý motocykl, který však byl domácím motoristům zcela nedostupný.
13.9.2014
Vrací se éra přeplňovaných motorů motocyklů?
Ač to Kawasaki stále tají, je téměř jisté, že novou Ninju H2 bude pohánět přeplňovaný motor. Bude tedy nová Kawasaki předzvěstí další éry přeplňovaných motorů v motocyklech? Ta minulá, na počátku 80. let minulého století, skončila ve slepé uličce. Jaká byla nejznámější představitelka přeplňované éry, Kawasaki GPz 750 Turbo? | více |
10.9.2014 Barum Czech Rally 2014
Barum Czech Rally, jakožto vejvětší současný motoristický podnik v nás, není jen klasickou automobilovou rally. Její nedílnou součástí je již několik let Star Rally Historic Zlín a poslední čtyři roky i Grand Prix Bugatti, která je pořádána v úvodní den Barumky v rámci Večerní super speciální rychlostní zkoušky jedoucí centrem Zlína. Pořadatelé pyšně uvádějí, že závodní dráhu, vedoucí centrem města centru města, můžete v Evropě spatřit již jen v Monaku. | více |
4.9.2014 Fotogalerie MotoMagazínu byla doplněna o fotografie z těchto akcí:
3.9.2014 3. sraz motocyklů Jawa Pérák
Majitelé a příznivci legendárního československého motocyklu Jawa Pérák si po roce opět dali sraz na Valašsku. Tonda Válek, alias Čáryfuk, před čtyřmi lety usoudil , že legenda, jakou beze sporu motocykly Jawa Pérák jsou, si zaslouží svůj vlastní sraz. Od nápadu nebylo daleko k realizaci a po úvodním nultém ročníku se ze srazu stala každoroční tradice. Valašská krajina je prověřená několika poválečnými ročníky mezinárodní šestidenní což samo o sobě dává záruku zajímavých vyjížděk a soutěžních tras. Stabilní účast, kterou 3. ročník srazu opět potvrdil, je dobrou zárukou pro uchování tradice srazu péráků i do dalších let. Ukazuje se, že pro správné nadšence, není vzdálenost na místo srazu nijak zásadní překážkou. Naopak je tou pravou výzvou pro prokázání patřičných užitných a kvalitativních vlastností motocyklu a samozřejmě i jezdce samého. | více |
12.8.2014
Legendární Karel Březina vydal knihu a dostal zlatý pohár
Během slavnostního zahájení závodů České Tourist Trophy v Hořicích dne 10.8.2014 byl hořickými pořadateli obdarován zlatým pohárem známý motoristický novinář a komentátor Karel Březina. Zlatý pohár za přínos českému motoristickému sportu doplnila i zlatá replika závodníka na motocyklu z rukou jeho manželky Heleny.
Hlas nestárnoucího Karla Březiny jistě neunikl žádnému motoristickému příznivci. Mnohé však může překvapit, že v letošním roce vstoupil i do řad spisovatelských. Jeho knižní prvotinou, a věřme že nezůstane jen u ní, je kniha Mělník byl první, ve které široce mapuje vývoj motorismu na Mělnicku. Město Mělník, do kterého se Karel Březina před několika lety přestěhoval, se může pyšnit jedním zajímavým prvenstvím. Dne 20. června 1954 hostilo první motocyklový závod se statutem mistrovství republiky... | více |
16.7.2014 Fotogalerie MotoMagazínu byla doplněna o fotografie z těchto akcí:
15.7.2014 Motocykly Jawa Bizon
Článek o motocyklech Jawa Bizon opět doznal proměn. Zcela zásadně byl přepracován text, který byl doplněn o nové poznatky a historické souvislosti a navíc dostal kompaktnější podobu. Přidány byly další grafické materiály týkající se historie motocyklů Unifikované řady a motocyklů Jawa Bizon.
Stále platí, že sháníme jakékoli dobové fotografie a dokumenty. Dobových fotografií těchto motocyklů je mezi lidmi zoufale málo. Plýtvat fotogarfický materiál na focení motocyklů se tehdy nikomu nechtělo.
Spolu s článkem o motocyklech Jawa Bizon byly patřičně upraveny i související články pátrající po historii motocyklů Unifikované řady a prototypů z nich vzešlých.
27.5.2014 Ach ti naši silničáři
Závody na dymokurském okruhu byly zrušeny pro nezpůsobilost povrchu trati. Ona nezpůsobilost byla způsobena našimi silničáři, kteří těsně před loňskou obnovenou premiérou provedli opravu povrchu dle českých standardů. Tedy štěrkem a asfaltem. Viditelné klasické záplaty by zřejmě údržbářům našim silnic kazily dobrou pověst na mezinárodní úrovni. Snaha silničářů se však minula účinkem, když zvolená technologie opravy přinesla závodním jezdcům nejeden pád. Horka předcházející letošnímu ročníku prověřila kvalitu v loni provedené opravy. Bohužel s negativním výsledkem. Pořadatelé byli nuceni závodní klání na poslední chvíli odvolat... | více |
7.5.2014
XVIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Na to, že jarní počasí bývá nestálé, jsou pravidelní účastníci boskovického srazu zvyklí. Většinou však došlo ke zhoršení počasí až v neděli. Letos byla prudká změna počasí nachystána z pátka na sobotu. Ten, kdo pevně doufal, že neteorologům předpověď počasí nevyjde musel být velice zklamán. Pesimistické předpovědi se naplnily a sobota byla ve znamení velice nízkých teplot a sychravého počasí. Olověná obloha a prudký vítr obtěžovaly po celou sobotu. | více |
16.4.2014 Souboj na ostří nože v kalendáři akcí
Letošní kalendář motoristických akcí v sobě skrývá nejeden bonbónek v podobě nově vzniklých, a dle tvrzení pořadatelů i kvalitně obsazených, podniků. Věřme, že ambice pořadatelů budou naplněny a akce tak nezůstanou za očekáváním. Zkušený veteránista jistě ví, jakou váhu má v sobě taková samozřejmost jakou je třeba obyčejné pěkné počasí.
Pro toho, kdo si prolistuje kalendář podrobně, čeká na konci června jedno veliké překvapení. Tradiční a hojně navštěvovaný Oldtimer festival ve Slavkově dostal pro letošní rok silnou konkurenci v podobě akce zvané Výstava historických vozidel, konající se na zámku v Holešově, kde původně Oldtimer festival začínal. Městské kulturní středisko Holešov, jakožto pořadatel této akce, získalo na svou stranu veliký trumf v podobě podpory ze strany Samohýl Motor Holding a.s..
Nová Holešovská akce je navíc i konkurentem další tradiční akci konající se na Holešovském zámku, Setkání veteránů. Tu předbíhá o pouhých 14 dní.
Organizátoři se zřejmě cítí býti silní v kramflecích, když pro svou akci zvolili zrovna poslední červnový víkend. Jisté je, že tolik akcí v podobném termínu, případně nedaleko od sebe, nemůže přinést žádná pozitiva pro návštěvníky z řad veteránistů. Slavkov byl hojně navštěvovaný zejména pro svou příznivou polohu a kvalitně obsazenou burzu. Holešovské setkání, tradičně druhý víkend v červenci, bylo známé svým méně honosným programem, o to však přátelštější atmosférou.
Uvidíme, jak nově vzniklá akce zamíchá kartami do budoucna. Byl bych však velice potěšen, kdyby se organizátoři řídili jedním genlemanským heslem: Do ležících na zemi se a slabších se nekope.
Volnou diskusi k tomuto tématu naleznete na diskusním fóru VeteránForum.
15.4.2014 Jarní MotorTechna 2014
Fotografie z letošní Jarní MotorTechny naleznete v archivu fotografií MotoMagazínu motomagazin.rajce.idnes.cz
Mezi hromadami nabízených dílů bylo možno spatřit i legendární motocykl Čechie-Böhmerland. Ani tento motocykl, a ani několik dalších nabízených předválečných motoveteránů, nového majitele zjevně nenalezly. Zdá se, že ceny předválečných motocyklů v nekompletním předrenovačním stavu, jsou pro běžného návštěvníka české veteránské burzy příliš vysoké.
Volnou diskusi k tomuto tématu naleznete na diskusním fóru VeteránForum.
28.3.2014
Putování za historií vozítek Velorex
Vážení příznivci historie a vozítek Velorex zvláště.
Na stránkách MotoMagazínu a též v místopisné databázi VeteránKalendáře vám přinášíme ucelený přehled míst, jež jsou spjata se vznikem a výrobou vozítek Velorex. Současná technologie nám umožňuje nejen přesně určit polohu těchto míst dle souřadnic GPS, ale též na interaktivních mapách ukázat, jak to či ono místo vypadá v dnešní době. Neváhejte a projděte se místy kde se psala historie.
5.3.2014 Jawa Bizon v Českých motocyklových novinách č. 5 / 2014
V pátém čísle Českých motocyklových novin vychází článek o motocyklech Jawa Bizon, jehož jsem autorem.
Článek jsem se snažil pojmout jako shrnutí všech dosud známých faktů tak, aby byly srozumitelné široké veřejnosti. Věřím ale, že bude přínosný i pro zdejší znalé čtenáře.
Články o motocyklech Jawa Bizon (UŘ) vychází na MotoMagazínu od jeho založení v roce 2002. Díky pomoci čtenářů a vlastnímu výzkumu mohou být tyto články neustále aktualizovány a doplňovány. Děkuji tímto všem, kteří mě za celá ta dlouhá léta dokázali podporovat. Jiří Bartuš
19.2.2014 Kauza Manet pokračuje
Po roce můžeme opět aktualizovat článek o motocyklech Manet. Děkuji všem čtenářům za podnětné reakce, které pomáhají článek neustále vylepšovat. | více |
Pro doplnění článku scháníme dobové fotografie a fotografie dobových úprav.
Novinky ve VeteránKalendáři
Databáze všech českých muzeí konečně kompletní?!
Na stránkách VeteránKlendáře představujeme největší databázi českých muzeí, která mají spojitost s motorismem a jeho historií, případně s historií techniky obecně.
Rozhodně nešlo o snadný úkol. Některá muzea jsou před svými návštěvníky tak dobře schována, že nalezení alespoň základních informací se rovnalo tvrdé detektivní práci. Nemusím ani připomínat, že na mou přímou nabídku k založení bezplatné prezentace reagovalo jen jedno jediné muzeum.
Mnozí majitelé často vůbec neřeší propagaci svého muzea, a když tak návštěvníkům nijak neulehčují nalezení cesty k němu. Tento zásadní problém jsem se pokusil vyřešit tím, že jsem je zadal do Veteránkalendáře, kde jsem udal jejich přesnou polohu pomocí GPS souřadnic. Každý si tedy může v klidu prohlédnout na satelitních mapách přesnou polohu, zadat ji do navigace a promyslet si cestu. A navíc. Tím, že jsou muzea zadána ve VeteránKalendáři, jsou propagována v pozvánkách těch akcí, které jsou pořádány nedaleko muzea. K tomu se VeteránKalendář zaplňuje zajímavými místy ze všech zákoutí naší země, jenž jsou též zobrazována u nedaleko se konajících akcí či muzeí.
PF 2014
Vážení čtenáři a návštěvníci Motomagazínu.
Dovolte, abych vám popřál mnoho šťastných kilometrů v sezóně roku 2014 a taktéž mnoho šťastných okamžiků strávených při renovaci či údržbě historických strojů všeho druhu. Jiří Bartuš
14.12.2013 Milióntý motocykl pohledem renovátora
Jak jsme již psali, citlivá renovace byla zadána firmě MotoKenny z Brna. O tom, jak bylo při renovaci postupováno a že ne vše šlo jako po drátku, nechme vyprávět samého renovátora Petra Buriana.
22.10.2013 Reportáž z představení milióntého motocyklu
aktualizováno 22.10.2013
Motocykly s příběhem. Toto trefné pojmenování používá současný majitel milióntého motocyklu Mirek Toušek, pro motocykly, které mají něčím zajímavou minulost. Stará věc nemusí být drahá, ani technicky dokonalá, na to, aby byla zajímavá. Mnohdy stačí, když s sebou nese silný příběh, který je odkazem doby, ve které vznikla a byl používána.
17.10.2013 Fotografie z oslav výrobení milióntého motocyklu.
aktualizováno 17.10.2013
Oslavy vyrobení milióntého motocyklu fotografovalo hned několik fotografů. Jedním z nich byl i fotograf českých závodů motocyklových pan Hurych, jehož fotografii, ze slavnostního křtu, poskytl MotoMagazínu Michal Čtrnáctý.
28.9.2013 Restrukturalizace motocyklového průmyslu ČSSR
Oprava a doplnění informací ve III. dodatku ke knize Jawa Californian.
Známý fakt, že při nařízené restrukturalizaci motocyklového průmyslu byla Jawa nucena opustit výrobní areál na pražském Pankráci a přesunout výrobu do Týnce nad Sázavou, místní části Brodce je všeobecně známý fakt. V knize je však chybně uvedeno, že byla výroba přestěhována do starého pětipatrového objektu.
V aktualizaci dodatku ke knize se pokoušíme tuto chybu opravit a blíže popsat historické souvislosti mezi Jawou a výrobním areálem v Týnci nad Sázavou – Brodcích.
Zajímá vás, kde se nacházejí a jak dnes vypadají místa spojená s výrobou motocyklů Jawa? Připravili jsme pro vás mapové pohledy na jednotlivá místa tak, jak to jen dnešní technologie umožňují.
Pomozte doplnit střípky z historie. Za účelem zveřejnění sháníme informace od pamětníků a dobové fotografie těchto míst.
24.9.2013 Miliontý československý motocykl
aktualizováno 24.9.2013
Informace o milióntém československém motocyklu zaujal veliké množství čtenářů. Pro veliký zájem jsme jej doplnili o nové informace a dokumenty. Díky dochovanému unikátnímu filmovému záznamu mohla být opravena reportáž z dne oslav tak jak se skutečně udála.
14.9.2013 Miliontý československý motocykl
Píše se rok 1958. Československo zažívá fenomenální úspěch na Světové výstavě EXPO 1958 a v pátek 6. června 1958 z výrobní linky Českých závodů motocyklových ve Strakonicích sjíždí milióntý československý motocykl, zlatá Jawa-ČZ 175. Motocykl je ozdobený zlatým věncem vítězství a cedulkou opatřenou prostým nápisem 1000000.
Více o miliontém československém motocyklu si přečtěte v článku Miliontý československý motocykl
5.9.2013 Perspektivní veterán? Kawasaki GPZ 900 R
Nebývá na MotoMagazínu zvykem představovat motocykly, které ještě nedosáhly věku nutného pro zařazení mezi veterány. Je však si třeba uvědomit, že roky nezadržitelně plynou a motocykly, které byly ještě nedávno považovány za běžné, začínají nenápadně ze silnic mizet. V období zlomu, kdy se z tuctového stroje začíná stávat objekt zájmu sběratelů, se nyní nacházejí motocykly z přelomového období poloviny 80. Let, kdy japonští výrobci postupně představili sportovní motocykly v pojetí, v kterém jsou chápány do dnešní doby.
Za přelomový motocykl je třeba jmenovat Kawasaki GPZ 900 R, který je právem považován za první silniční superbike moderní doby. Rok po GPZ přišla Suzuki se svou legendární GSX-R 750, která byla první skutečnou silniční replikou závodního motocyklu. Také Yamaha modelem FZ 750 vnesla do konstrukce moderních superbiků několik zásadních koncepčních novinek. Honda ostatním japonským výrobcům konkurovala modelem VF1000 osazeným čtyřválcovým motorem s uspořádáním do V. Každý z těchto motocyklů přinesl několik zásadních konstrukčních novinek, které ovlivnily vývoj sportovních motocyklů na mnoho let dopředu. | více |
Vlastníte zajímavý stroj a vyznáte se v jeho technice či historii? Pomozte sobě i ostatním publikací svých poznatků na zavedeném serveru www.motomagazin.cz. Možné jsou různé formy individuální spolupráce. Materiály lze dodávat v papírové či elektronické podobě ve formě dokumentů či hotových scriptů.
K dispozici je dostatek volného prostoru pro články, galerie fotografií, diskuse i pro vlastní publikování či reklamu. Publikovaným materálům lze založit subdoménu ve tvaru xxx.motomagazin.cz i příslušnou e-mailovou schránku.
|
|
|
|