Unifikovaná řada motocyklů Jawa
|
Rok výroby: 1968
Autor: Jiří Bartuš
aktualizováno 24.10.2017
Unifikovaná řada motocyklů Jawa
Počátkem 60. let 20. století se Jawa nacházela na rozcestí. Vyráběné motocykly, jejichž koncepce vznikla na počátku 50. let, byly i přes postupný vývoj čím dál tím méně konkurenceschopné. Z mnoha úvah, jakým směrem by se měla dále vyvíjet konstrukce motocyklů, se jevila nejperspektivnější takzvaná unifikovaná řada motocyklů. Jednalo se o myšlenku vyrábět motocykly různých kubatur (125, 175, 250, 350 cm3) jednotného designu s maximální unifikací dílů. Unifikovaná řada dostala zelenou během rozhodování o restrukturalizaci motocyklového průmyslu, o které bylo rozhodnuto vládními orgány po celosvětovém poklesu výroby motocyklů na počátku 60. let.
V rámci restrukturalizace musela Jawa opustit tradiční výrobní prostory v Praze na Pankráci, které převzala ČKD Praha, která je měla využít k rychlému zavedení perspektivní výroby polovodičů. Výroba z Prahy byla přesunuta do Týnce nad Sázavou, kde však byla značně omezena nedostatkem prostoru k rozvoji a významným nedostatkem pracovních sil. Mnoho výrobních operací bylo tedy nutno svěřit mnoha kooperujícím podnikům, včetně tehdy moderně zařízené výroby motorů, která byla přidělena ČZM Strakonice.
Více informací naleznete v samostatném článku zde
|
Oproti původním předpokladům k poklesu zájmu o motocykly ve světě nedošlo, neboť leadera světového motocyklového obchodu převzaly USA, jejichž trh se zdál být nenasytný. Na změnu situace reagovali v Jawě úpravami motocyklů stávající produkce, které vyvrcholily vznikem modelu Californian. Plánované rychlé zavedení výroby motocyklů unifikované řady nebylo v té době reálné zejména pro to, že týnecká výroba jen stěží zvládala každoročně se navyšující objem vývozu motocyklů do sovětského Svazu.
Přes všechny zmíněné nepříznivé faktory byl v roce 1967 projekt unifikované řady dotažen do konce. V roce 1968 byla vyrobena první omezená série čítající přibližně 120 motocyklů kubatury 250 cm3 a 350 cm3, avšak k jejich sériové výrobě již nedošlo, protože byly obchodníky shledány jako morálně zastaralé a neperspektivní. O motocykly neprojevil zájem zejména tehdejší největší odběratel motocyklů Jawa, Sovětský svaz, pro jehož podmínky nebyly motocykly vhodné.
Neúspěch tohoto projektu způsobila zejména neschopnost uvést jej rychle a ve správný okamžik do sériové výroby. Svým dílem také přispěly neortodoxní konstrukce a design motocyklu, které nebyly vhodné pro monopolního odběratele motocyklů Jawa, Sovětský svaz. Nicméně koncem 60. let byl projekt dotažen do konce a připraven k sériové výrobě. V roce 1968 byla vyrobena omezená série čítající přibližně 120 motocyklů všech chystaných kubatur.
Jawa 350 typ 633 UŘ - nálezový stav
Rok výroby: 1968
Motocyklů Jawa řady UŘ bylo v jednotlivých verzích vyrobeno vždy jen několik kusů. Získat alespoň fotografie fotografie jakéhokoli dochovaného kusu je velikou vzácností.
Díky přispění Roberta Pekára přinášíme fotografie Jawy 250 typ 623 UŘ ve zcela původním nálezovém stavu. Motocykl se dochoval ve zcela autentickém stavu bez rušivých zásahů jeho majitelů.
Pro Jawu zcela netypickému vzhledu dominuje nádrž integrovaná s předním světlometem v jeden celek. Součástí tohoto celku je i originálně pojatý světlomet, tachometr, víko nádrže i boční štítky s logem Jawa. Taktéž řídítka opatřená panelem a ovládacími prvky jsou zcela unikátní.
Když se zamyslíme, tak ani barevná kombinace světle modré s bílou není pro motocykly Jawa typická. Některé motocykly byly lakovány barvou červenou.
Z dnešního pohledu je velice zajímavé si porovnat, jaké díly musely být vyměněny a naopak jaké díly zůstaly použity pro motocykly Jawa Bizon.
Pro bližší studium informací o motocyklech řady UŘ vybíráme materiály z archivu MotoMagazínu:
Injekce závodním strojům
Svět motorů 02/1967 str. 13 |
 |
 |
Nové modely motocyklů
Svět motorů 18/1967 str. 16, 17 |
 |
 |
 |
 |
Zkoušky nových motocyklů Jawa
Svět motorů 26/1967 str. 18, 19 |
 |
 |
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (3/5): |
Strana 1 / 1 |
| | Škoda jen, že chybí kryt řetězu. [ZdenekK] (07. 10. 2009) | Tak to Vám Járo gratuluji €~; [hB] (02. 02. 2020) | ... nás houpe, akorát. [hB] (11. 10. 2016) | No tak to neříkej ani ve srandě! To je obrovská škoda... [Wenda] (16. 12. 2009) | vono je to tak ceneny???sakra ja ji mel v lepsim stavu a udal sem z toho krosku [jara] (01. 11. 2009) | Přidat odpověď (4) | | Bravo! Stroj snů. Jenom bych uvítal víc fotografií. [Petr Kropáček ml.] (17. 09. 2009) | Ozvěte se mi na tel.724 718 681 [Miloš Hanus] (18. 07. 2017) | Potřebuji pro svoji Jawu 623 UŘ ovládací prvky klaksonu a světel,prázdnou
krabičku na pravé rukojeti, boční štítky s logem Jawa a krytku šroubu
řídítek.Nevíte náhodou o někom,kdo tyto díly vlastní? Děkuji Franta [František Sýkora] (03. 02. 2010) | Přidat odpověď (2) | | Jaká může být hodnota tohoto stroje? [ike] (06. 01. 2013) | P [rekupník zo SK] (11. 10. 2016) | Vím právě o jednom kousku a je v podobném možná i lepším stavu než ta na
fotkách:-) [ike] (09. 01. 2013) | V druhé polovině loňského roku ji nabízel překupník za necelých dvěstě tisíc
několik měsíců. Byla s doklady. Myslím, že taková cena je nesmyslná.Jestli ji
někdo koupil, nevím. [Libor] (06. 01. 2013) | Přidat odpověď (3) | |
Nezodpovězená témata (2/5): | | Vím o jedné takové Jawě 350 typ 633 UŘ a je asi i v lepším stavu než je tato.Má
i TP a je pojízdná.Jakou může mít přibližně hodnotu? [Roman] (07. 04. 2012) | | Nebylo by, prosím, pár fotek odstrojeného rámu? ... když tady čtu, že z UŘ někdo
spáchal terénní Banán ;-( Děkuje ... [Hobo] (16. 10. 2010) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|