Neortodoxní konstrukce motocyklu spolu s malým počtem vyrobených kusů s sebou nesou problémy s údržbou, opravami či případnou renovací...
|
Poznatky z konstrukce motocyklů Jawa Bizon
|
Autor: Jiří Bartuš
aktualizováno 15.7.2014
Základní poznatky o konstrukčním provedení motocyklů
Motocykly Jawa 623 a 633 se navzájem liší pouze použitými motory kubatur 250 cm3 a 350 cm3 a nápisy na nádrži.
Barevná provedení
Původním záměrem bylo vyrábět motocykly v atraktivních metalických barvách, které měly opticky vyvážit menší podíl chromovaných dílů. Z důvodu snížení výrobních nákladů byly všechny sériové motocykly vyrobeny v dominantní červené, nebo žluté barvě.
Barevné provedení některých dílů bylo stanoveno odlišně k motocyklu v červené barvě a k motocyklu v barvě žluté. Jde o kryt nádrže, přístrojový panel, plech pod SPZ. Motocykly v barvě červené (Jawa - odstín 8850) měly tyto díly lakovány stříbrnou barvou. Motocykly v barvě žluté měly tyto díly lakovány barvou černou.
Konstrukční odchylky
Motocykly byly během výroby v některých detailech modifikovány. Dnes dochované motocykly se tedy mohou v mnoha detailech lišit.
Na mnoha reklamních prospektech lze spatřit zcela zakrytý sekundární převod. V sériové výrobě se však používal poue otevřený kryt řetězu.
Nádrž byla opatřena prolisy pro nálepky. Potvrzena je však i existence nádrží bez těchto prolisů.
Zámek sedla byl u některých motocyklů zakryt koženkovou clonkou. Potvrzeny jsou však i potahy sedel bez této clonky.
Přístrojový panel byl opatřen s malými kontrolkami shodného typu jako u světel PAL použitých u motocyklů Jawa Californian v provedení pro ČSSR.Potvrzeny jsou však i přístrojové panely vybavené velkými plastovými kontrolkami.
Zámek řízení, uváděný v návodu k obsluze, nikdy nebyl součástí sériových motocyklů.
Rozdíly mezi motorem 250cm3 a 350 cm3
Motory obou kubatur v maximální míře využívají shodné díly. Liší se vrtáním i zdvihem (pr.52/58mm - 58/65mm), spojkou a řetězovým kolem. Převody jsou shodné.
Rozdílové díly
Hlava válce (L+P), válec (L+P), píst (L+P), pístní kroužek, pístní čep, klikový mechanismus, spojkový koš, spojková lamela hnací (4 kusů / 5 kusů), spojková lamela hnaná (3 kusů / 4 kusů), řetězové kolo (15 zubů / 18 zubů), hnané kolo náhonu na tachometr (14 zubů / 12 zubů), karburátor (2924 / 2926), olejové čerpadlo (591-15-100 / 591-15-200) - pouze u typu 623/01 a 633/01
Mnohé sériové stroje byly vybaveny motory typ 624, 634 jenž se liší uložením pístního čepu v jehličkovém ložisku.
Typ motoru a výrobní číslo jsou vyraženy v horní 4ásti levého bloku.
Primární řetěz typ 9,52 x 9,52 (64 článků), jednořadý, neodpovídá přenášenému výkonu a rychle se vytahá. Tento problém byl vyřešen až s nástupem motocyklů Jawa 350 typ 634 použitím dvouřadého řetězu.
Tabulka základních seřizovacích hodnot |
250 cm3 typ 623/01 | 250 cm3 typ 623/02 | 350 cm3 typ 633/01 | 350 cm3 typ 633/02 |
ZAPALOVÁNÍ |
Typ | Dynamobateriové |
Svíčky | PAL 14-8 ( odtrh kontaktů 0,6 - 0,7 mm) |
Odtrh | 0,3 mm |
Předstih | 2,5 mm | 2,8 mm |
KARBURÁTOR |
Typ | 2924 SBDM | 2924 SBD | 2926 SBDM | 2926 SBD |
Hlavní tryska | 100 (103*) | 112 |
Volnoběžná tryska | 50 (45*) | 60 (*50) |
Bohatost směsi - záběh | 0,5 - 0,25ot. (*0,5 - 1ot.) |
Poloha jehly - zářez shora - záběh | 1 - 3 (*1 - 2) | 1 - 4 (*2 - 3) |
PNEUMATIKY |
Přední - rozměr | 3,25 x 18 |
Přední - tlak | 1,3 atm |
Zadní - rozměr | 3,5 x 18 |
Zadní - tlak | 1,8 - 2,0 atm |
ŘETĚZ primární |
Rozměr | 9,52 x 9,52 - 64článků |
ŘETĚZ sekundární |
Rozměr | 12,7 x 7,75 - 126 článků |
Napnutí (průhyb) | 30 mm |
Řetězové kolo | 15 zubů | 18 zubů |
EL. VYBAVENÍ |
Žárovka přední | 6V 35/35W |
Žárovka přední obrysová | 6V 4W |
Žárovka zadní | 6V 5W |
Žárovka brzdová | 6V 15W |
Žárovky ukazatelů směru | 6V 15W |
Žárovka tachometru | 6V 2W |
Žárovky signalizační | 6V 2W |
Pojistka | 15 A |
Akumulátor | 6V-14 Ah kostřený (-) pól |
NÁPLNĚ |
Poměr olej : benzin | - | 1 : 30 | - | 1 : 30 |
Nádrž | 17 dm3 |
Nádrž olejová | 2,25 dm3 | - | 2,25 dm3 | - |
Převodovka | ~ 1 dm3 |
Přední tlumič | 105 cm3 |
Zadní tlumič | 47 cm3 |
Použity údaje z katalogu náhradních dílů rok vydání 1971
* údaje uvedené v knize Ing. Jiří Dočkala Seřizování a opravy motocyklů Jawa - 3. vydání - 1976 |
Renovace
Ač motocykly JAWA 623, 633 nepatří mezi staré veterány a koupě nebývá příliš nákladnou záležitostí, jejich renovace není nijak snadná. Svým konstrukčním pojetím totiž zásadně vybočují z mnohosériových řad motocyklů JAWA.
Problémy při renovaci způsobuje zejména nedostatek původních náhradních dílů způsobený malým množstvím vyrobených kusů. Malé množství motocyklů mezi sběrateli také není žádným lákadlem pro výrobce replik. Mnohdy tedy nezbude než koupit celý motocykl jen pro jediný potřebný díl.
Příklady problematických dílů motocyklu
Tlumiče výfuku jsou rozměrově shodné s výfuky pro Jawu typ 634, avšak zejména jejich uchycení není shodné. Rozlišovacím znakem výfuků Jawy Bizon je konec tlumiče se spojovací drážkou.
Pryžová přechodka mezi karburátor a tlumič sání. V nouzi jí lze nahradit dvěma do sebe zasunutými přechodkami pro Jawu 634 upevněnými stahovacími páskami. V současné době lze však již možné zakoupit repliku.
Plastové díly (maska a podsedlová schránka) nelze žádnou hmotou opravit.
Víčko nádrže má nestandardní průměr otvoru a systém zavírání. Nelze jej tedy nahradit žádným víčkem z jiného typu motocyklu. V současné době lze však již možné zakoupit repliku.
Ukazatele směru byly vybaveny žárovkami 6V/15W a k nim odpovídajícím přerušovačem. V současné běžné nabídce jsou však jen přerušovače pro žárovky 21W.
Akumulátor 6V/14Ah již není u žádného výrobce akumulátorů v nabídce. Lze jej nahradit pouze akumulátorem s menší kapacitou a jinými rozměry.
Soustava dávkování oleje Jawa Oilmaster. Jelikož mnoho majitelů sytému odděleného mazání nevěřilo, nepoužívali jej a časem byly často jednotlivé součásti z motocyklu demontovány. Problémově sehnatelné jsou zejména součásti karburátoru, olejová nádržka či olejoznak.
Detailně je celý systém popsán v samostatném článku Oddělené mazání JAWA OILMASTER
Výrobní štítek z hliníkového plechu 0,1 mm o rozměrech 88x48 mm je nalepen na horní straně podsedlová schránky v prostoru pod sedlem.
Fotografická dokumentace
Konkávní tvar skla předního světlometu |
Mohutná oka přední vidlice umístěná pod nádrží |
Netypický uzávěr palivové nádrže |
Uchycení předního kola |
|
|
|
|
Nádrž s prolisem pro nálepku |
Zakrytý zámek sedla |
Odkrytý zámek sedla |
|
|
|
Pedál zadní brzdy, brzdový spínač |
Soustava táhel zadní brzdy |
Koncovka výfuku |
|
|
|
Zadní část motocyklu |
Zadní vidlice |
Madlo |
|
|
|
Přístrojový panel 1. verze |
Přístrojový panel 2. verze |
|
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (2/12): |
Strana 1 / 1 |
| | Zdravím, chtěl bzch se optat,kolik stojí dneska krásnej exemlář bizona 350
oilmaster buď repase nebo původní stav. díky jakub [jakub] (21. 07. 2011) | Renovovaný , pokud to má být opravdu dobře provedený, tak kolem 80 000,- .
Materiál bude za 50 000,- něco práce, něco za motorku. [Monty] (21. 07. 2011) | Přidat odpověď (1) | | Nazdar lidi! Stal jsem se majitelem bizona,lehce omšelého a dost olítaného(od
nova už 13 tis.km) a jsem tu s dotazem-čo si predstavujetě pod takým pojmom
:motor typu 624.00 ?Nějak z toho nejsem génius.. [David 1.] (14. 03. 2008) | Měla by to být 250 s pístníma čepama na jehlách,pokud to už někdo nepředělal. [monty] (15. 03. 2008) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (10/12): | | Zdravím. Řeším olejoznak, nedá se nahradit tímhle průmyslovým?
http://zbozi.arkov.cz/i/17590-olejoznak-kruhovy-m-36x15-olejoznak-kruhovy-csn-23
-1480-luko.html [Jakub] (13. 03. 2014) | | Zdravím, motobaterie 6V 14Ah jsou normálně v nabídce,jako 6V14Ah je má
např.Exide, pod označením 6V 13Ah je má např. Fiamm ,rozměry jsou stejné, cena
cca kolem 750Kč. [Jana] (05. 04. 2012) | | Ahoj má někdo nákres předních tlumičů na Jawa Bizon.A popis všech dílů použitých
i z rozměry nebo jejich nahrady. Děkuji Georg [Georg] (14. 11. 2011) | | Ahoj bizoňáci, můžete mi prosím někdo poradit jak šetrně demontovat přední
vidlice, na poklep ze zhora to nereaguje,stáhnu malinko krytku s pružinou vzhůru
nohama a proliju to wdečkem a pořád to tam drží jak prase, prosím may day. Díky
Olda [Sklenář Oldřich] (24. 09. 2011) | | Tak koukám že to tady trochu umřelo. Ale Bizoni žijou taxe snažte. [Márty] (18. 07. 2011) | | Zdarec. Můžete mi prosím poradit co ze zadní vidlicí na bizonu? Futra a tak
podobně. Jem tak mimochodem 13000km to máš fonglovku.Temn můj má 71000 tachec
jede fakt to nalítal a ještě se hejbá. Ale ty zvuky. Díky Márty [Márty] (12. 06. 2011) | | bizon je nej [Wald] (07. 05. 2011) | | Ahoj lidičky. Mám problém na ČZ 150C, přestalo to mít silnou jiskru a v
podstatě mi to nepálí ,jen velmi slabě. Magneto jsem rozebral celé a proměřil a
vše se zdá být OK, ale jen jednou bouchne a pak už nic a nic. Poradťe ,co může
být příčinou, nebo kde sehnat jiné zapalování.Díky moc za pár dobrých rad. [avionik] (11. 06. 2008) | | Zdrawim wšechny jawysty, prosim prosim o pomoc renowuji Bizona 350 a chybí mi
přední maska se swětlometem a přístrojowý panel. Kdo by mi mohl jakkoli pomoci
nebo poradit ozwěte se prosím na email GeorG00G@seznam.cz@seznam.cz [Karas Jiří] (11. 06. 2008) | | Zdrawim Jawaře. Mam prosbu. Potřeboval bych pomoct kdyby někdo měl originál
prospekt Návod k obsluze na Bizona, tak oskenovat tu stránku jak je tam Schéma
zapojení (str.5) Díky moc předem [Eric] (13. 11. 2007) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|