Renovace Jawy 350 typ 633/02 r.v. 1971
Jawa Bizon je velice zajímavý stroj, který je jedním z mála záblesků snahy o pokrok u jinak velice tradicionalistické značky Jawa.
Je snadné propadnout jeho zvrhlému kouzlu tak, jako se to stalo mně.
V jedné knize jsem, už jako malé houně, viděl fotku Bizona a řekl si, že tu potvoru chci. Pěkných strojů je ale hodně a člověk je nemůže mít všechny. Tak jsem se dostal k řešení bizonové otázky až ve svých dvaceti letech, tedy na jaře 2004.
Nejdříve jsem zahlédl ve veteránské inzerci kompletního Bizona za velmi vstřícné peníze. Jel jsem se na něj podívat, ale spíš než o Bizona šlo o samodomo na jeho základě. Byl jsem tam tehdy se svým otcem, který na mně poznal zklamání. A už druhý den mi volal do školy, že našel inzerát na lepšího, ale dražšího. Šlo o typ 633/02. Ještě ten den jsem se jel na motorku podívat. Byl jsem nadšený, poprvé jsem se na Bizonovi projel, motor šel krásně potichu, motocykl měl původní lak i chromy, neměl žádné nepatřičné doplňky, ale byly tu i chyby. Podsedlový plastík byl rozpadlý na kusy, chyběl zámek sedla, napínák pásu přes nádrž a jelikož předchozí majitel používal motorku na popojíždění mezi poli, Bizon nesl známky mnoha a mnoha pádů v nízkých rychlostech.
Na ceně jsme se domluvili okamžitě, pán se potřeboval motorky zbavit, protože jeho subtilní -náctiletý syn na ní začal jezdit. A jak známo, Bizoné jezdecké chyby neodpouští. Druhý den jsem motorku přivezl domů. Ještě jsem ji prohnal naší obytnou zónou, což sousedé nesli dost těžce, protože kouř z výfuků připomínal spíš propukající požár.
Další den jsem přijel ze školy a hned začal s přípravou Bizona na novou etapu jeho existence. Poslední technická prohlídka proběhla v roce 1985, takže jsem tušil, co mě čeká. Zjistil jsem, že řetězová sada sekundáru je snad původní (najeto 40 tis.). Navíc někdo jel s hodně volným řetězem a tím poničil karter i plechový kryt řetězu. Řekl jsem si, že než koupím nový vzduchový filtr, tak ten starý aspoň vyklepu od listí a osin. Protože mi ale všechno padá z rukou, šroubek od víčka se ocitl na dně tlumiče sání. Tak jsem začal rozebírat zjistil jsem, že podsedlovka už prostě nemá dno a akumulátor sedí na vrstvě montážní pěny nanesené na tlumič sání. Nakonec jsem airbox vyndal a slavnostně vytáhl i šroubek. Rozhodně tam ale nebyl sám. Tam bylo věcí!
Poté jsem se podíval na podsedlový plastík a přišlo zásadní rozhodnutí. Bylo mi totiž jasné, že podobně bude vypadat celý stroj. Stejně všechno budu muset postupně udělat, tak proč ne najednou? Dojde k renovaci.
Začal jsem rozebírat a obkreslovat vedení elektroinstalace. To byl velice dobrý nápad. Vědět, jak se kde protáhne jaký drát není od věci.
Motocykl jsem rozebral nejprve na montážní jednotky, můj první cíl byl lak. Jenom samotné očištění rámu je nadlidský úkol, neboť dvoutaktoidní mastnota je všudypřítomná a Bizoní rám má nespočet nedosažitelných záhybů. Zamítl jsem možnost louhové lázně, podle mě by nebylo možné dostat louh ze všech spár a později by docházelo ke korozi. Po odstranění nejhrubších nečistot šroubovákem jsem použil tlakovou myčku. Poté jsem rám důkladněji vyčistil technickým benzínem.
Rozebírání a čištění ostatních jednotek probíhalo celkem bez problémů. Po rozebrání přední vidlice jsem byl trochu rozpačitý ze stavu kluzáků ale hlavně nosných trubek (ty se opotřebovávají rychleji, zřejmě částečně také vlivem pružnosti v ohybu), ale protože jsem tehdy stále ještě počítal s nenáročnou renovací (spíše kompletní revizí) a nové nosné trubky tehdy nebyly k sehnání, nechal jsem tyto díly původní. Z toho vyplývají mé první dvě rady:
1. rada Důkladně si rozmyslete, jestli chcete opravdu vložit do Bizona stovky hodin práce a desítky tisíc korun! Nenáročná renovace je nesmysl, v průběhu prací se do tohoto stroje zamilujete jako já a nesnesete žádné kompromisy. Je tedy lepší už od začátku postupovat pečlivě. Už výběr stroje je dost důležitý. Bizona v originálním stavu je sice škoda renovovat, ale jedině u něj je možno renovaci provést. Na trhu je nedostatek dílů pro tyto exoty a tak při výběru upraveného Bizona stejně nakonec koupíte na díly nějakého kompletnějšího.
2. rada Sežeňte si pár dalších strojů na díly! Sehnal jsem upraveného Bizona, který měl najeto asi čtvrtinu toho, co můj původní, takže rám a vidlice byly v lepším stavu. To bylo ale až po částečné kompletaci stroje, takže mi to zas tolik nepomohlo.
Teď už vím, že to byla chyba, protože k výbornému motoru (jakým Bizon bezesporu disponuje) patří výborný podvozek. Ne snad, že by bylo 20 koní třistapadesátky nějak závratné číslo, ale dvoutaktní motor prostě potřebuje honit a když koukáte v rychlosti 100 km/h na přední blatník, jak kmitá zepředu dozadu, není to dobrý pocit. Vůbec, jízdní vlastnosti jsou podivuhodné, je to způsobeno jednoduchým uložením přední vidlice, vysokým těžištěm, úzkými řidítky, která jsou navíc uložena dost daleko od rukojetí, takže se kroutí, nízkými zdvihy pérování a možná také horší tuhostí zadní vidlice.
Pneumatiky i duše jsou k dostání u fy. Mitas, přední vzorek H-04, zadní H-03. Jako jednu z prvních věcí jsem koupil nové ráfky. Šlo o výrobek Jawy a opravdu za moc nestojí, vybroušení pod chromem žádná sláva. Bohužel jsem si je mohl prohlédnout až doma po rozbalení. Doporučuji spíše repliky od specialisty na veterány, fy. HF moto, která vyrábí i nové výfuky pro Bizonisty. Vyleštění středů a výplet chromovanými dráty jsem si nechal udělat u p. Kloudy v Plaňanech. Bohužel jsem ještě potom musel nechat kola pořádně vycentrovat. Pro zdravý život přední vidlice je totiž důležité, aby kolo letělo po povrchu absolutně klidně. Přední kolo chce tedy ještě staticky vyvážit. To jde udělat na ponku, do svěráku se dá kulatina o průměru o málo menším, než původní osa (aby se vnitřní kroužek ložisek neodvaloval po kulatině) a nasadí se na ní kolo. Pak na matice drátů nasazujeme olověná závaží, až se kolo po roztočení zastavuje rovnoměrně, nesmí nikam padat. Rychlost 130 km/h totiž skutečně není nedosažitelná ani pro mě (190 cm) v sedě. Přední hliníková poklice se dá sehnat nová na každé veteran burze, lépe pasuje vzorovaná z 634, ale hladká vypadá blíže originálu. Ten je ale mírně kuželový, takže ani jedno řešení není dokonalé. Zadní rozeta se dá normálně koupit v obchodech s díly na Jawy, stejně tak není problém s ložisky. Namontoval jsem oboustranně zakrytá a přidal i původní filcové těsnění. Patří tam, tak co…
Delší brzdový klíč patří na přední kolo, kratší na zadní. Zdálo se, že původně byl jeden klíč lakován na černo a druhý pozinkován. Tato informace se mi nepotvrdila, ani nevyvrátila, přesto jsem oba klíče nechal pozinkovat.
U přední brzdy jsem ještě udělal úpravu pro lepší účinnost, zkrácení obložení na straně u klíče na úběžné pakně. Zdá se mi ale, že je teď kolo náchylnější k rozkmitání při brždění a účinek taky není bůhví jaký. Ještě zkusím nechat orovnat brzdový buben, ale i tak tento pokus o zvýšení brzdného účinku nedoporučuji.
Mezitím jsem připravil zbytek dílů na lak. Nechal jsem profesionálně svařit zadní blatník, ten byl na kaši, a plech pod zadní světlo, u kterého byl utřesený vrchní úchyt. Podsedlový plastík jsem vyspravil pomocí hliníkového plechu. Ten jsem přišrouboval do pevných míst původního plastu. Bylo to ve snaze vyhnout se problémům s neslepitelností původní záhadné hmoty a v naději v brzkou výrobu replik. Je to ale teď ta poslední věc, co mě na motorce trápí. Nikde nic nepraská a to je hlavní. Jedna menší dírka byla i zboku, v pohledové části. Tu jsem vyspravil tavným lepidlem na plast (prodává se ve formě tyčinek, které se vkládají do tavné pistolky) a najemno dotmelil.
Zadní část motocyklu potom bylo nutné spasovat (smontovat a doladit, aby vše sedělo, jak má), tehdy jsem se u toho tak naštval, že se v mé hlavě zrodil ďábelský nápad. Pomocí úhlové brusky jsem vyřízl kousek plechu, který je ohnutý podle vrchního jackelu rámu. No, tam vzadu, jak ho má překrývat svými tykadly podsedlová schránka. Chtělo to přesnost a trpělivost, ale nakonec se to podařilo udělat tak, že plastové tykadlo má kolem sebe minimální spáru. Je to sice z veteránistického hlediska zločin, ale u mého Bizona tenhle plech odstává asi o 1mm od nosné části rámu, takže plast, který počítá s ostrým zahnutím plechu, prostě nejde pěkně namontovat. Chce to potom ještě trošku zapilovat miniaturní příchytky plastu, protože se tykadla stáhnou blíže k sobě. Jinak můj Bizon má číslo rámu 633-001095. Torzo Bizona, co jsem ho pořídil na díly, má číslo rámu 633-000102 a kvalita svaření je nesrovnatelně lepší než u nového seriového Bizona. Také jsem bohužel musel odbrousit tisícihran pro stupačky, byl hrozně sežvýkaný. Kupodivu s tím dnes nemám žádné problémy.
Nakonec jsem stavitelným výstružníkem vystružil díry v rámu i stojanu pro nové čepy. Ty původní měly úděsnou vůli. Tradá do laku!
3. rada Pozor na lakýrníky! Při vědomí toho, že stříkají motorku, nevybrousili pořádně plochu rámu nad motorem (rám přece není vidět), která je na Bizonovi vidět proklatě hodně.
Nevím jak červený Bizon, ale o žlutém koluje pověra, a to, že odstín laku je 6600. To není pravda. Já jsem se na to spolehl a byla to chyba. Doporučuji nechat odborníky odstín namíchat podle originálu. Černé díly nejsou lesklé, ale sametové, něco mezi polomatem a leskem, stříbrné díly se málokdy povedou, barva má být spíše šedá, téměř bez třpytek.
Seznam dílů podle barvy pro Bizona ve žluté verzi
Žlutá ohavná
Rám
Přední brýle
Kryty předních pružin
Přední blatník (zevnitř červený základ)
Plastový kryt světlometu
Nádrž
Podsedlový plast
Dvě plechové úchytky podsedlového plastu
Zadní vidlice
Zadní blatník (zevnitř červený základ)
Vnitřní blatníček zadního kola (zevnitř červený základ)
Kryt řetězu
Dva držáky sedla
Stříbrná
Tlumič sání (dvě poloviny + víčko)
Dva držáky výfuků
Poklice zadního kola u rozety
Černá
Pás přes nádrž
Plech pod zadní světlo
Plech za předním světlem
Madlo nalevo pod sedlem
Zadní tlumiče (kryty pružin, vršky tlumičů, nádobky tlumičů)
Nohy blikačů
Houkačka (ta je možná v lesku, to nevím přesně)
Zatímco byly díly v laku, pustil jsem se do motoru. Nejdříve jsem sundal válce. Motor očividně prodělal generální opravu (před mnoha lety, ale pár kilometry). Proto mám pístní čepy uloženy na jehlových ložiscích. Kdybych dělal GO motoru já, nechal bych udělat pístní čepy podle originálu v bronzových pouzdrech, protože to tak má být (pouze u motorů číslo 633-xxx, a 623-xxx. Motory 634-xxx a 624-xxx měly originál čepy na jehlových ložiscích, zdá se, že to odpovídá roku výroby 1972) a motor by byl tišší. Při úrovni dnešních olejů jsou obavy o kratší životnost bronzových pouzder neopodstatněné. Pístní čepy byly zajištěny kroužky vystřiženými z plechu, u těch ale může dojít k rozlomení z důvodu koncentrace napětí (stalo se mi to, u typu 356). Tady se vyplatí investovat pár korunek za kroužky z drátu. Jinak byla soustava klikovka - ojnice - písty ve výborném stavu, proto jsem vyměnil pístní kroužky (fy. Buzuluk Komárov) a šel dále.
Dal jsem nová těsnění pod nalakované válce i hlavy a považoval motor za hotový. Hezky jsem vyměnil gufero pod dynamem, spravil ulomený úchyt vypínání spojky vyražený volným řetězem, seřídil relátko, předstih a vyleštil hliníkové části. Když jsem se chystal naplnit převodovku novým olejem, něco v ní zachrastilo. Když jsem motor rozpůlil, zjistil jsem, že kolečko čtvrtého rychlostního stupně je rozpadlé.
4. rada Rozpulte to! Už jenom pro Váš klid. Jsem teď rád, že to tak dopadlo, i když se to trošku prodraží.
Když jsem přivezl díly z laku, začal jsem konečně kompletovat.
Nejprve jsem namontoval stojan na rám, pak zadní vidlici s tlumiči. Nikdo nevyrábí těsnění do těchto tlumičů, k dostání jsou pouze repliky celých tlumících a pružících jednotek. Rozdělal jsem všechny, co jsem doma měl a vybral dvě nejlepší sady gumiček. A samozřejmě přepákování zadní brzdy. To je skutečně zajímavost, jde to seřídit jedině až když je půlka motorky nastrojená a to se k tomu zase nemůže…
Pak jsem přimontoval přední vidlici (dnes už existují repliky axiálních ložisek hlavy řízení. Problém je ale s těsněním vevnitř ve vidlích. Hydraulické gufero se nedá nahradit klasickým točivým. Takže problém. Bohužel jsem musel vybrat dvě nejlepší a utáhl jim pružinky). To už byla radostná fáze, i když Bizon zatím nevypadal jako Bizon, ale spíše jako žirafa od Salvatora Dalího. Jinak jsem si kompletoval drobnosti jako blikače, houkačku, tachometr,…
Při montování zadní části jsem strhl dva ze čtyř závitů, které jsou zevnitř v chromované trubce držící zadní blatník. Chce to jen matičku M6, trošku zbrousit dvě protilehlé plošky a nasunout dovnitř. Vevnitř už čeká silikon. Šrouby se pak dají pořádně utáhnout, ale jsou potřeba o něco delší, než originál. Teď to chtělo kola. Aby byl Bizon na kopytech.
Následovalo natažení hlavního kabelového svazku. Nejhezčí to je od akumulátoru k motoru. Tady svazek jde pod pravou hlavní nosnou částí rámu, schovaný za krycím plechem, provléknutý za plechem držícím oko vrchního úchytu motoru. Vepředu jde původně celý svazek pravou stranou do předního elektroblázince za přední světlo. Někteří Bizonisté vpředu rozdělují svazek na dva tenčí a protahují je po obou stranách hlavy řízení. Je to určitě konstrukčně vhodnější, ne ale originální způsob.
Poté jsem přimontoval řidítka, přední plech světla, kontrolky, spínací skříňku, tachometr, přerušovač blikačů, cívky. Vysokonapěťové kabely jsem protáhl od cívek rovnou dolů mezi airbox a boky podsedlového plastu. Kabely pak ústí vespodu za rámem a dají se protáhnout také pod nosnými jackely. Dlouho jsem laboroval s nefungujícím podsvětlením tachometru, až jsem si uvědomil, že není ukostřené. Upínací třmen se totiž opíral o poctivou vrstvu nového laku. Později jsem zjistil, že ani náhon tachometru není spolehlivé ukostření, takže nezbylo, než prostě plech odřít pod třmenem tachometru. Náhon tachometru jsem si nechal udělat ve firmě Motex v Praze na Černokostelecké.
Nakonec jsem si taky vedení elektřiny vylepšil. Vedení dvou drátků do stop spínače je v originále opravdu tak ohavné, že jsem se neudržel a bužírku jsem protáhl výřezem v rámu hned za motorem. Původně vede vnějškem přes kryt řetězu nahoru za rám.
Došlo na motor.
Sice jsem ho dokázal do rámu zamontovat sám, ale doporučuji přizvat si k tomu pomoc. Nakonec, když už byl Bizon pojízdný, zjistil jsem další závadu. Bez zátěže totiž vypadávala jednička a čtyřka. Bylo to tím, že jsem nechal původní kulisu řazení. Pružinky vracející řadící páku do střední polohy byly však zcela nepoužitelné a proto je čekala výměna. Koupil jsem proto jen nové pružinky a plíšky, ve kterých pružinky sedí. Jenže stará kulisa není nová kulisa. Nová pérka jsou po dosednutí závitů delší, než ta původní (jsou ze silnějšího drátu, aby už nepraskala). Je to závada, kterou lze vyřešit bez půlení motoru, já jsem to dokonce dělal v rámu, ale není to tak docela košer.
Takže doporučuji dát celou novou kulisu řazení. I proto, že obrátí řazení naopak (jednička dolů, ostatní rychlosti nahoru). Motorkář zvyklý na moderní stroje, kde se toto schéma stalo téměř pravidlem, by mohl ve vypjaté chvilce zařadit dle svých zvyklostí a to by byl problém… Já jsem naštěstí obojetník a ještě se mi nestalo, že bych zařadil něco, co bych nechtěl, ale vše je otázkou času.
5.rada: Připravte si motor pořádně už na stole! Zejména ke karburátoru se už asi v životě nedostanete.
Následovalo celkem běžné nastrojení motocyklu, podruhé výroba čepů stojánku (napoprvé jsem si vymyslel zajištění závlačkou, ta ale překáží výfukům), tentokrát se zajištěním na třmenový kroužek.
Výfuky od fy. HF moto jsou jistě velmi kvalitní a hezké, ale taky jsem měl problém. Po nastartování stroje mi kouř šel i okolo všech upevňovacích šroubů. Spravil to silikon (samozřejmě ještě k původnímu těsnění z Klingeritu, ne místo něj). Také doporučuji nastříkat vnitřek koncovek černým termosprejem, vypadá to pak o mnoho lépe. Původní upevnění tlumičů závrtnými šrouby (jen vpředu, na každé straně jeden) doporučuji nahradit klasickými šrouby s hlavou. Do nových tlumičů je navařena jen klasická matka a ta nemá tolerance závitu odpovídající závrtnému šroubu. Azbestovou šňůru jsem získal rozpletením azbestové rukavice. Utěsnil jsem s ní výfuk u válce a stahující matici. Na tu pozor! Závit se rád strhává, je lepší jednou za 200 km matici utáhnout, než ji (nebo tlumič) zničit. Po namontování laufů se projevil poslední následek jednoho z mnoha pádů motocyklu. Pravý výfuk byl blíže ose motocyklu, než je zdrávo, takže i hůře lícoval. Spravily to čtyři silné paže, ale byl to boj.
Velké potíže jsem měl i se zámkem sedla, který mi chyběl. Navíc sedlu někdo uřízl klobouček, ve kterém celé ústrojí zámku je. O jeho výrobě bych mohl napsat 1000 stránek, ale když uvážím, že mi nefunguje tak jak má, asi se moc rozepisovat nebudu. Klíček od sedla jsem k bošáku připevnil nýtkem, protože nesnáším světlo oflákané od klíčů.
6. rada Předem se poinformujte, jaké díly na Bizona se vyrábí a jaké se chystají. Já jsem si nechal individuálně vyrobit nálepky na nádrž (dnes dokonce dva výrobci, doporučuji fy. Monty jawa.) i výrobní štítky (dnes je Monty vyrábí taky, ale já mám HEZČÍ).
S kamarádem vedeme tichý spor jestli se mají bowdeny přední brzdy a spojky provléknout plastovými očky, která jsou nasazena mezi brýlemi a pouzdry předních pružin. Já myslím, že ne, že jsou tam, aby se za ně zatáhlo a nakapal se olej na přední pružiny. Je fakt, že do nich bowdeny parádně pasují, ale já viděl dva velmi dobře zachovalé Bizony, a ani jeden neměl očka využitá tímto způsobem. Rozsuďte nás někdo!
Já, protože mám závodnické srdce, mám řidítka dost nízko, stroj tak poskytuje sportovní polohu jezdce, ale zase potom bowdeny nejdou provléknout mezi hrazdičkou řidítek a plechem světla a v rejdu se skřípou o nádrž. Pomůže svázání bowdenů co nejvýš u hrazdy.
Fáze, kterou mám nejraději, je to navěšování cukrovíčka, originál zadní odrazka, výroba vypínače akumulátoru (doporučuji), shánění správné pumpičky (ta klasická je delší), nářadí a třeba zpětné zrcátko. Zde se ale může vyskytnout problém. Sháněl jsem na burzách, ale 800 korun se mi za něj dát nechtělo už z principu. Naštěstí mám soustruh. Podle originálního vzoru jsem si vyrobil koncovku levého řidítka, to je základ. Vrchní část je dost podobná zrcátkům, která se montovala na Jawy 20, 21 a já nevím kam ještě. Drát držící zrcátko samozřejmě není problém naohýbat podle vzoru. Předesílám, že v tomto zrcátku je opravdu vidět pramálo a to ještě při přitažení levého lokte k tělu.
Na www.montyjawa.cz najdete nadšence, který se zabývá mimo jiné i výrobou nových dílů pro Bizony, jako přední světla, masky, Al kroužky okolo světla, přepínače blikačů, nálepky na nádrž, typové štítky, axiální ložiska hlavy řízení, …
Něco z provozu
Bizon je rychlý a vratký. Hlavně opatrně! Chápu, že někoho můžou bizoní vlastnosti zaskočit a že na bizonech se umíralo.
Bizon je šestivoltový. Před první jízdou pořádně elektricky seřídit dynamo! Podrobný návod je v knize Seřizování a opravy motocyklů Jawa. Jde o stejný postup, jako pro kývačky a spol.
Bizon je Bizon. Vozit s sebou nářadí! Taky jsem si myslel, že na udělané motorce se nic nevyštění. Díkybohu za kapesní nožíky.
Bizon je absolutně nevhodný na veteránské soutěže, zejména tam, kde se jede v koloně. Je to stroj, který své ideální tempo najde v dnešním provozu.
Bizon je žravý. Je nezbytné vozit s sebou přesně odměřenou dávku oleje.
Bizon mluví nahlas. Už v návodu k obsluze je vzkaz majitelům, aby se neděsili zvuků linoucích se z motoru. Důkladné odhlučnění sání i výfuků působí subjektivně tak, že v motoru cosi chrastí…
Bizon je pěkný. Až se za Vámi budou ohlížet holky, není to kvůli tomu, že byste snad měl rozepnutý poklopec.
Ať už je jakýkoliv, je s ním sranda. Baví mě tím, jak je záludný, jak musím neustále dávat pozor na díry v silnici, jak je rychlý i jak mi povýšení chopperisté neodpovídají na pokynutí rukou, protože si myslí, že jsem takhle shrbený na upraveném Simsonovi. Nelituji toho, že jsem do něj vložil tolik úsilí a peněz. Jako každý chlap, jsem i já dost ješitný, a pozornost, která je mi věnována na veteránských srazech, je slušná satisfakce. Bizonů už nikdy nebude dostatek.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (9/16): |
Strana 1 / 1 |
| | Dobry den potreboval bych sehnat par veci na bizona.Zustal my po dedovi a
pokousim se ho dat do kupy.Nevim jestli se nekde da sehnat orig.parabola na
bizona dale puvodni blinkry mam jen 2,a sedacku bez potahu a molitanovy
vyplne.Diky za odpovedi a zdravim vsechny bizonaky .Kdyztak muj telefon- 724 527
873 [amd64bit] (27. 07. 2009) | parabola tady
http://www.montyjawa.cz/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.fly
page&product_id=160&category_id=15&manufacturer_id=0&option=com_
virtuemart&Itemid=26 [monty] (27. 07. 2009) | Přidat odpověď (1) | | Dobrý den zdravím!!Mám Čz 125/476 Oilmaster z roku 1968.A chtěl bych se něco o
ni dozvědět.Oil master je vyřazen.Má cenu ho zapojit??A ještě něco má odlišné
světlo je na něm nápis Aprilia jak na skle tak na chrom. obroučce.Dále jedna
kontrolka kulaté světlo a divné zapojení ve světle anglicky.Orig tach. do
140km/h.Je možné že byla na vývoz?je jak nová po dědovy(né mém)sváteční
řidič.100% stav Chromy lak výnová metalíza původní z linkami.Děkuji za rady!!!! [David Janečka] (18. 10. 2006) | Já teda 40 let starýmu oilmasteru nevěřím - na všech svých dvou motorkách ho mám
odpojený- vše je nainstalováno,hadice,nádrž,olejoznak... - pouze není nalitý
olej a netočí se čerpadlo. [Monty] (03. 02. 2009) | ruco mychanej benzin je 100% oilmastra mam vypojenyho je to lepsi a nemusis mit
strach o motor [look ass] (03. 02. 2009) | Tak oil mastera bych určitě zapojil,je to moc dobrá věcička.Ale nejprve bych asi
celé potrubí oil mastera vyčistil,aby byla zaručena jeho 100% funkčnost.Jinak
pokud ti jednou vynechá tak můžeš zadřít motor. [Dr.fík] (02. 01. 2009) | Zdravim kolego,jestlize mas na sve CZ 125/476.1 z roku 1968 predni svetlo
Aprilia,tak ver,ze je to naprosto original a je to jedna z prvnich serii
motocyklu,urcena predevsim na vyvoz.V tomto pripade by jsi mel mit i Aprilia
prepinac na riditkach.Mnoho stastnych kilometru preje Jerzy-Bizonista [Jerzy] (17. 05. 2008) | Určitě ji jej zapoj. Proč by měl být vyřazený? To, že máš světlo Aprilia by
mohlo svědčit o tom, že máš jeden z prvních kusů. [Jiří Bartuš] (19. 10. 2006) | Přidat odpověď (5) | | ja měl taky bizona jsou to krasny motorky ale chtel jsem se zeptat na tvy
motorce my chybi olejovy čerpadlo a přidavna nadrž na olej ja to na ty my
měl a myslel že bizoni to měli všechny co sem viděl . [Tonda Wiesner] (06. 04. 2008) | Vlastním Bizona od r. 1971 - původně oilmaster, ake když se dvakrát asi po
7000km rozpadl motor oilmastra jsem zrušil a bez něj na něm jezdím dodnes,
akorát ta léta jsou na něm znát. Ten oilmaster nebyl moc vydařený, dost to
kouřilo a v jistých režimech špatně mazal - v dobách mládí motocyklu i značkové
servisy mazání rušily - bylo poruchové. [Jarda PV] (22. 04. 2008) | Byly verze s oilmasterem i bez. Zpočátku jsem toužil po oilmasteru, ale nakonec
jsem se rozhodl motorku nepřestavovat, protože by utrpěla historická hodnota. [Petr Kropáček ml.] (10. 04. 2008) | Přidat odpověď (2) | | Hojky Jawysti =) našel sem v garáži po otci Bizonka Oilmastra 350- 633. Rok
výroby 1971 a číslo motoru ...-000001 :) (slušnej stav) tak ho začínám
opravovat, ale chybí mi přední světlo (celý i s tím rámečkem) :(( a výfuky jsou
barvy lišky... kde by se dalo to světlo koupit?? a kolik mužou stát ty výfuky??
už se těším až to pojede. [Zdenda] (22. 02. 2008) | Výfuky www.hfmoto.cz ,celkem asi 6500,- s kolenama [monty] (10. 04. 2008) | Ahoj. Pokavaď chybí jenom parabola a maska, tak se vyrábí v replice- koukni
na http://www.montyjawa.cz . Problém bývá s plechem, který to všechno drží
pohromadě. Pokud ho máš, jsi za vodou. [Petr Kropáček ml.] (10. 04. 2008) | Přidat odpověď (2) | | Pořídil sem bizona ve strašném stavu. Zrovna je rozebrán do šroubku. Elektrika
byla na šqarek proto bych chtěl poprosit nemáš-li tahák. Děkuji. ještě k tvému
sporu. Na mém byly bovdeny protaženy plastovými kroužky. [Trpaslo] (07. 10. 2007) | Tahák mám, pošlu. Zkusim si to napsat, snad na Tebe nezapomenu, jako na kolegu
posledně. Jinak už jsem našel tovární propagační fotku, kde bovdeny vedou těmi
očky. Takže je to tak. [Petr Kropáček ml.] (08. 10. 2007) | Přidat odpověď (1) | | Ahoj. Také chválím. Moc pěkný kousek. Já ale Bizona nechal nastříkat na
černo-lesklou. A teď jak má být uchycena pumpička, mam tam pod sedlem jen jeden
držáček. Můžu poprosit o foto ? Díky Erik [Erik] (09. 07. 2007) | Až budu mít čas, tak Ti fotku pošlu. Držáček je jen jeden, vpředu je totiž
pumpička opřená o tlumič sání. Chce to tu správnou délku... [Petr Kropáček ml.] (25. 07. 2007) | Přidat odpověď (1) | | Pěkný Bizon,je na něm vidět mraky práce,ale tý černý je tam moc.Palubka,pás přes
nádrž i plech pod zadní lampu byly šedý (resp. šedostříbrný-mat).S tou barvou se
lakýra taky netrefil,ale nechci rejpat,udělals to pečlivě.Další Bizon který
přežil rok 2000 a hlavně je původní.Dost často se stával obětí
"tuningu".Hodně kilometrů - Miloš. [Miloš Hanus] (25. 12. 2006) | Opravdu nádherně zrenovovaný Bizon, hluboce smekám! Jenom bych osobně
nesouhlasil s tím, že zkrácení brzdového obložení na úběžné čelisti nemá příliš
velký efekt, jelikož uvedenou úpravu jsem s úspěchem aplikoval jak na zadní
brzdě mé 350/634, tak i na obou brdách u ČZ 175/477 a výsledek je v mém případě
velmi znatelný a k rozkmitání kola při brždění nedochází. Je nutné při této
úpravě pracovat pečlivě, zejména se mi osvědčilo zbrousit hranu obložení pod
úhlem 45°. [westfan634] (30. 06. 2007) | Moc pěkná práce. [T.V.] (10. 01. 2007) | Barevně je určitě v cajku, tyhle díly ve stříbrošedé měly jen červené bizony.
Žluté vypadaly téměř zpravidla takhle. Ale pokud máš fotky jiné barevné
kombinace, tak je sem šoupni, ať se mozaika informací bizoních zaplňuje! [Petr Kropáček ml.] (28. 12. 2006) | Přidat odpověď (3) | | ahoj moc pěkný kousek,ale měl bych na tebe takovou prozbu jsem na začátku
renovace ale nemohu se nikde dopátrat kolen k výfuku stávající jsou poničena a
nejen povrchově. dík za odpověd [peter] (12. 11. 2006) | jo dík chlapi !!! [peter] (14. 12. 2006) | Jo, výfuky mám od Hadrávka, jsou velice hezký. [Petr Kropáček ml.] (13. 11. 2006) | www.hfmoto.cz - tam je telefon a zavolej panu Hadrávkovi! [MONTY] (12. 11. 2006) | Přidat odpověď (3) | | Klaním se - tento článek budiž třešničkou na dortu vzkříšení jendé technické
starožitnosti. Ačkoli Bizon je dost možná spíše vážným příspěvkem k českému
surrealismu :-D Prosím autora o více fotografií zrenovovaného stroje v kulisách
dneška. [JzK] (18. 10. 2006) | Čau Monty. Taky si ke mně přijeď pro ty bizoní díly! V nejbližší době
jenom pošolíchám drobnosti na Stadionu S 22, pak plánuju kanadskou sportku 361.
Teď ale nemám místo, protože dílnu mi zabral bizon- nechce se mi ho vyhánět do
garáže, kam přes zimu zajíždí zasolený auto. Uvidíme na jaře. [Petr Kropáček ml.] (22. 10. 2006) | Mám jenom uznání - tohle je přístup k renovaci podle mého gusta! Blahopřeji a co
bude další na řadě ? Co třeba nějaká sportovní Jawa ? [MONTY] (20. 10. 2006) | Děkuji za uznání. Pár dalších fotek mám u sebe na webu
http://www.kropi.webz.cz v kapitole Velký hračky 1. Pokud nestačí, můžu
vyrobit další :-) Ale nejspíš až zjara, teď přes zimu se mi nechce bizona
tahat z vyhřáté peřinky. [Petr Kropáček ml.] (18. 10. 2006) | Pekne jsi se tomu povenoval a moc Ti fandim . Bizon je krasny [Martin] (18. 10. 2006) | Přidat odpověď (4) | |
Nezodpovězená témata (7/16): | | Jawa bizon. Ložisko krku řízení, těsnění. Dobrý den, v soupisu dílů je napsáno že do ložiska krku řízení patří těsnění, není však specifikované, ví někdo co tam bylo nebo čím nahradit? Předem díky za odpovědi. Černý [Miroslav Černý] (01. 12. 2021) | | Ahoj potřeboval bych sehnat sadu šroubů rámu na bizona.nevite kde sehnat? [mikon] (18. 07. 2014) | | Prosím nevíte ,kde se dá sehnat samolepa OILMASTER- popřípadě kdo by jí
vyrobil?? Díky. A dále -máte někdo foto kudy ste tahali- přes erbox-
vysokonapěťové kabeli ke svíčkám. Možno poslet foto?? Na adresu
R.Jungman@seznam.cz [Rudolf Jungman] (06. 09. 2012) | | Prosím nevíte ,kde se dá sehnat samolepa OILMASTER- popřípadě kdo by jí
vyrobil?? Díky. A dále -máte někdo foto kudy ste tahali- přes erbox-
vysokonapěťové kabeli ke svíčkám. Možno poslet foto?? [Rudolf Jungman] (06. 09. 2012) | | 1 [-1'] (07. 07. 2012) | | Nepochopím proč Jawa nikdy neuměla pořádné brzdy a tuhý rám... Jinak moc
kvalitní renovace... [petros] (08. 12. 2008) | | Zdravicko kluci potreboval bych sehnat stojan na bizona mam tam takovy
nejaky zbastleny ze zeleza a pruzina by se taky hodila [kaja] (04. 09. 2008) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|