|
Výrobou přívěsných vozíků za motocykl se mimo výrobní podniky a družstva pokoušelo i mnoho soukromých osob. Většina soukromých konstruktérů skončila u výroby jenoho kusu, který jim většinou sloužil k osobní potřebě a nevešel v obecnou známost. Jedním z mála typů vozíků jemuž se dostalo opakované výroby více kusů byl vozík VÁBL konstruktéra Václava Bláhy z Brna.
Motocyklové vozíky VÁBL
Autor: Jiří Bartuš
Rok výroby 1959
Výrobce: Václav Bláha, Brno
Vozíku VÁBL byly vyrobeny pouze dva prototypové kusy, jenž byly úspěšně provozovány za skútry Čezeta. Jejich osud ovšem zůstává zahalen tajemstvím.
O vozíku a jeho technických parametrech informoval časopis Svět motorů roce 1959
Tento jednostopý přívěsný vozík amatérské konstrukce si sestrojil člen kroužku Čezeta 40. ZO Svazarmu při KAMK Praha, soudruh Václav Bláha, mechanik kancelářských strojů ze Smíchova. Přívěs je řádně otypován, jeho nosnost je 35kg, váha 41kg, šířka 50cm, výška 50cm, délka 105cm.
Kolo je zavěšeno ve vlečné kyvné vidlici, odpružené gumovým blokem z přední vidlice skůtru Čezeta. Pneu je 12x4 - Bantam (běžně v prodeji). Vozík má poziční světla, blikače a koncovou lampu, které čerpají proud ze stroje. Kloub na vlečné oji je vlastní konstrukce a lze jej rychle spojit a rozpojit, přičemž je navíc zajištěn šroubem od náhradního kola.
Jízdní vlastnosti s přívěsem zůstávají zachovány na všech druzích vozovky. Jízda ve sklonu a v zatáčkách je zcela bezpečná.
Jako stavebního materiálu bylo použito starých trubek z kočárku, úhlového železa, běžných ložisek, gumového pérování, sololitu a ozdobných lišt a také rozebraných kouřových trub.
Informace a několik dobových fotografií přímo od konstruktéra a výrobce Václava Bláhy zajistil Karel Ullmann
Dobový článek z časopisu Svět motorů přepsal Radovan Raich
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|