Fan club Velorex
Činnost
Fan club Velorex se snaží o pravidelnou činnost, kterou chce široké veřejnosti ukázat, že vozítka Velorex patří ke klenotům naší vlasti. Že už to nejsou opovrhovaná vozítka pro tělesně postižené spoluobčany, ale mají své místo mezi veterány a to na mezinárodní úrovni.
Základní prvkem naší činnosti jsou tzv. rodinné srazy Velorexů v Blansku, které se pořádají již od roku 1994 a ačkoliv je to jednodenní záležitost, je na ní dostatek prostoru představit naše stroje veřejnosti a současně umožnit setkání velorexářů odkudkoli. Náročnější klubovou akcí je Velorex čundr, což je takový týdenní putovní sraz Velorexů, na kterém poznáváme krásy naší vlasti (a někdy i zahraničí!) a zároveň je takovou prověrkou přátelství mezi účastníky. Nejednou se na této akci podaří dostat se na místa, která jsou jinak pro motorová vozidla zapovězená.
Pravidelně nachází příznivci značky Velorex ve svých poštovních schránkách časopisek VelorexKurýr, který přináší dvakrát do roka zajímavosti kolem našich unikátních vozítek, historické fotky, návody, nápady a další věci, točící se okolo značky Velorex. V létě vychází příloha VelorexKurýru s pozvánkami na akce v druhém pololetí běžného roku.
Souběžně s knihou Velorex od Ivo Fajmana bylo vytvořeno v roce 2010 i první Album dochovaných Velorexů, což je unikátní věc nejen mezi velorexáři, ale mezi veteránisty vůbec. Sbírka kolem tisíce vozítek OS-KAR a Velorex v jakémkoli stavu ukazuje, že tyto stroje se neztratily v toku dějin. Protože album není uzavřeno, je možno ho neustále doplňovat a opravovat a je tu tak možnost vydávat stále aktuálnější a aktuálnější verze. Díky zakázkovému tisku pouze pro zájemce je bohužel nevýhodou jeho cena, ale k nahlédnutí bývá na některých srazech.
Pro své členy vydává klub každoročně klubový plakát, ve kterém se snažíme ukázat jednak vzácné historické kousky, ale i zajímavý život velorexářů – návrhy a náměty na takový plakát vychází z řad členské základny. Humornou formou je malován Velorex sranda kalendář, ve kterém je kromě legrace možnost si i zapisovat drobné poznámky. Tento kalendář každoročně hodně a rád využíval i pan konstruktér Mojmír Stránský.
Klubu se za léta činnosti podařilo uskutečnit několik setkání s pamětníky, na kterých měl každý možnost si popovídat o dobách, kdy vozítka Velorex (OS-KAR) vznikala a co s tím všechno souviselo. Nejen pro velorexáře, ale i pro pamětníky se podařilo v Havlíčkově Brodě uskutečnit v roce 2002 první výstavu Velorexu na světě, na které se podařilo zachytit pro veřejnost život Velorexu, a to nejen na fotografiích, ale i na některých instalovaných součástkách.
Prozatím poslední činností klubu je tzv. Filmový festival Velorexu, který vznikl především proto, aby aktivní velorexáři nechali své miláčky v zimě doma (aby jim nebylo na silnicích ublíženo) a uspořádali setkání, na kterém se udělá např. rekord v délce kolony modelů značky Velorex výstavu obrazů s touto tematikou atd.
Otázky, které FCV řeší, se promítají v zápisech ze schůzí. A protože každý registrovaný klub musí mít zápisy ze schůzí a ani náš není výjimkou. Pro členy Fan clubu Velorex jsou tyto zápisy po domluvě připraveny k nahlédnutí.
VelorexKurýr
V dobách dávno minulých (možná bych spíš měl říct před nástupem internetu) bylo o informace kolem vozítek Velorex velmi málo informací a ani nebyla možnost jak je získat. První vlaštovkou, která zapříčinila v srpnu roku 1994 vznik nultého čísla VelorexKurýru (dvojlist formátu A5), byl sraz vozítek Velorex v neděli 28. srpna 1994 v Blansku.
První číslo občasníku VelorexKurýr vyšlo po tomto srazu v říjnu roku 1994. Sešlo se nás tehdy neuvěřitelně velké množství – 7 vozítek Velorex! A protože si jeden stěžoval, že neví kde sehnat nové plachty, druhý sháněl dynamostartér, prostě nebyly žádné informace (je to možná pro mladší generaci neuvěřitelné, ale nebyl ani internet, ani mobily ). Tak si Ivo Fajman řekl, že bude majitele informovat pomocí takového časopisku, který si prostě doma sám na stroji napíše.
Do tohoto "obšťastníku" se snažil a i nadále snaží dávat historické fotografie, technické věci, zajímavosti, informace o srazech, zajímavé fotografie, novinové články s Velorexem, vozítka příbuzná Velorexu, prostě vše okolo našich báječných vozítek. Je tedy dělaný s láskou novinářským amatérem; je černobílý (xeroxovaný, později z tiskárny), vychází dvakrát do roka + letní příloha, a protože neprochází korekcí, jsou v něm určitě chyby. Ale protože je o něj zájem i přes několik desítek čísel, které už vyšly, tak se snaží stále pokračovat.
VelorexKurýr je vydáván pro členy Fan clubu Velorex zdarma a je možnost si po dohodě s vydavatelem objednat i starší čísla (při odběru více kusů je možná i sleva).
Album dochovaných Velorexů
Album dochovaných strojů značky Velorex je v podstatě pokus o zmapování všech vozítek Velorex (OS-KAR), které se v jakémkoli stavu "dožili" do současnosti. Nejde tedy o přehlídku krásně zrenovovaných strojů, ale o unikátní album strojů jedné značky, které se v jakémkoli stavu dochovaly do dnešních dnů. Je snaha o to, aby stroje byly v Albu řazeny podle jejich skutečných výrobních čísel, tak jak byly vyraženy na kostru ve výrobě. Protože není možnost všechny údaje ověřovat, kvalita Alba záleží na každém, kdo podklady dodává.
Impuls k tomuto unikátnímu projektu dal Jirka Budějovský na srazu v Blansku v roce 2003, kdy jsme se začali bavit o tom, jaký dárek dát konstruktéru Mojmíru Stránskému k jeho životnímu jubileu. Trojice Jirka Budějovský, Roman Olexa a Ivo Fajman se pustila do shánění fotografií a dalších materiálů a podařilo se jí vytvořit unikátní dílo – Album vozítek zrozených díly bratrům Stránským. Jirka Řezník na ně ušil unikátní koženkový obal a na oslavách 80-tých narozenin Mojmíra Stránského v České Třebové dne 28. srpna 2004 mu bylo za přítomnost spousty velorexářů předáno.
Bylo by ale škoda, aby takové album – když už se zapojilo kolem 300 velorexářů – zůstalo jen v jednom vydání. Rozhodlo se tedy, že tato trojice bude pokračovat a udělá knihu, ve které kromě alba pro Mojmíra Stránského budou i historické fotky a další historické materiály, něco z konstrukce (aby i laik dokázal proniknout do tajů tohoto stroje) a vytvoříme tak něco jako "bibli" Velorexu. Udělala se hrubá kostra a začalo se pracovat.
V průběhu let někdo přibyl a někdo ubyl, ale práce na této knize začala stagnovat. Nakonec na jaře roku 2009 bylo rozhodnuto, že Album dochovaných strojů a kniha vozítka Velorex budou dva samostatné projekty. Album dokončil a veřejnosti poprvé představil společně se svou knihou Ivo Fajman v sobotu 24. 4. 2010 v Solnici (tedy místě, kde před desítky let vznikala vozítka Velorex) a tam mělo také 10 šťastlivců šanci toto Album zdarma získat.
Oddělení Alba od knihy se ukázalo jako výborný tah, protože ještě týž rok vyšla druhá, doplněná verze tohoto Alba. Díky této možnosti nebude Album nikdy uzavřeno a novější a novější verze přinesou ucelenější a přesnější přehled o tom, kolik vozítek vyrobených pod značkou Velorex se dochovalo do současnosti. A že v Albu není Váš stroj?
Napravte to, není na tom nic složitého – stačí v podstatě udělat tyto kroky:
A) sehnat či udělat dvě fotografie Vašeho vozítka a poslat je tvůrci Alba. Ideální případ jsou digitální fotografie poslané e-mailem, ale je tu možnost "papírových" fotografií a poslání poštou. Fotografie ale musí být horizontální ("naležato") a vozítko na nich musí dominovat (není problém, aby byl na fotografii např. majitel či někdo další, ale musí být vidět víc vozítko než lidé na snímku; je vítáno foto v nějakém zajímavém prostředí, ale opět ne např. velká fotka hradu a někde v rohu snímku dvoumilimetrový Velorex). Fotografie označte výrobním číslem, zjištěným dle bodu B)
B) zjistit skutečné výrobní číslo kostry stroje, který vlastníte. Jedná se o číslo vyražené na kostře, resp. na horní trubce držící levý závěs kola u kostry. Mnohdy se stává, že majitel neměl doklady, sehnal jiné a legálně jezdí na jiných dokladech, než měl stroj původně. Není to problém, v případě tohoto Alba se nejedná o duplikaci dopravního inspektorátu, ale o skutečný "život" jednotlivých Velorexů. Pro detailnější informace kontaktujte tvůrce Alba.
C) vyplnit a tvůrci poslat dotazník – ke každému stroji co vlastníte zvlášť. Je to třeba především při zveřejnění jména majitele a z legislativních důvodů je nutno ho po vyplnění i vlastnoručně podepsat. Takto podepsaný dotazník je třeba dodat tvůrci Alba (poštou nebo ho po podpisu naskenovat a taktéž poslat e-mailem)
D)Album dochovaných strojů se vyrábí na zakázku, je v pevných deskách a každá strana je označena verzí a rokem, kdy byla tato verze představena. Je možno si objednat Album v jakékoli verzi, která byla dosud vydána. Prodej Alba zprostředkuje tvůrce Alba dochovaných strojů nebo náš zahraniční pobočník Aktuální cena je zveřejněna v ceníku nabídky FCV.
Srazy Velorexů
Připravujeme
Velorex čundry
Srazy na jednom místě mají jednu velkou nevýhodu - za čas jsou zajímavá místa v okolí známá a není co objevovat. Proto jsem si už delší dobu pohrával s myšlenkou na sraz putovní, kdy by trasa mohla vést pokaždé jinudy, a tudíž by míst na objevování bylo nekonečně mnoho. Nevýhodou by sice bylo nejisté ubytování, ale když jde člověk na čundr, také neví, kdy a kde přespí. A protože my máme sebou prchající stan, vznikl název Velorex čundr.
S touto myšlenkou se v roce 1997 Ivoš Fajman svěřil Láďovi Šustrovi a ten se přiznal, že o něčem takovém také uvažuje. Tak jsme se domluvili a ještě týž rok uspořádali unikátní sraz - Velorex čundr. Trasu i námět tehdy vymyslel Láďa a domluvili jsme se, že se budeme každým rokem střídat - další rok jej naplánuji zase já a tak dále. Láďa z tohoto střídání z nedostatku času po nějaké době ustoupil a tak se tato akce stala časem součástí Fan clubu Velorex.
Aby se na tyto akce nezapomnělo, je zde přehled uskutečněných Velorex čundrů:
1) 24.-29.8.1997 = Velký čundr Beskydami aneb Po stopách povodně
Pořádal: Láďa Šustr a Ivo Fajman
2) 23.-29.8.1998 = Velorex čundr Českou kanadou
Pořádal: Láďa Šustr
3) 23.-28.8.1999 = Velorex čundr aneb Severní cesta
Pořádal: Ivo Fajman
4) 27.8.-2.9.2000 = Severozápadní Velorex čundr
Pořádal: Láďa Šustr
5) 24.-31.8.2001 = Velorex čundr Slovenskem
Pořádal: Láďa Šustr
6) 23.-31.8.2002 = Velorex čundr po jižních Čechách
Pořádal: Ivo Fajman
7) 24.-30.8.2003 = Velorex čundr 2003 aneb Krajem Pradědu
Pořádal: Ivo Fajman
8) 21.-28.8.2004 = Velorex čundr 2004 aneb Po stopách slivovice a vína
Pořádal: Ivo Fajman
9) 19.-26.8.2005 = Velorex čundr 2005 aneb Okolo Prahy
Pořádal: Ivo Fajman, putovního Zlatého Zděnka získal: Ivo Fajman
10) 16.-25.8.2006 = Velorex EURO čundr 2006
Pořádal: Ivo Fajman, putovního Zlatého Zděnka získal: Oto Filipi
11) 22.-31.8.2007 = Velorex čundr 2007 aneb GO WEST
Pořádal: Ivo Fajman, putovního Zlatého Zděnka získal: slávek Pfeifer
12) 21.-29.8.2008 = Velorex čundr 2008 aneb Severní vítr je krutý!
Trasa: Semechnice - Náchod - PL - Broumov - Frýdlant - Vrchlabí - N.Paka - Semechnice
Pořádal: Ivo Fajman, putovního Zlatého Zděnka získal: Petr Šabatka
13) 21.-28.8.2009 = Velorex čundr 2009 aneb Po stopách Dalibora Vrány
Trasa: Kolín - St.Boleslav - Praha (natáčení) - hrad Orlík - Třešť - Žďár n/Sázavou
Pořádal: Ivo Fajman, putovního Zlatého Zděnka získal: Marek Filipi
14) 20.-27.8.2010 = Velorex čundr 2010 aneb Železnou oponou
Trasa: Oslavany - Vranov n/Dyjí - Lipno - Č.Krumlov - H.Radouň - Dačice - Oslavany
Pořádal: Ivo Fajman, putovního Zlatého Zděnka získal: Juraj Ondrejka
15) 18.-26.8.2011 = Velorex čundr 2011 aneb Tatranské pastorále
Trasa: Zlín - Frýdek-Místek - Bielsko-Biala - Orava - Vysoké Tatry - Spiš - Žilina - Zlín
Pořádal: Ivo Fajman, putovního Zlatého Zděnka získal: Martin Brejtr MATES
Klubové plakáty
Asi nejdéle trvajícím fenoménem jsou každoročně vydávané klubové plakáty. Téma je jasné - VELOREX, a tak na plakátech můžete vidět vše, co s těmito vozítky souvisí, anebo co se nám s nimi či díky nim podařilo. Každý velorexář má možnost svou kvalitní fotografii poslat představitelům FCV a má tak šanci, že se právě ona objeví na některém z připravovaných plakátů.
Finance klubu stačí na výrobu plakátu, ale už ne na jeho distribuci. Každý člen se tak sám musí domluvit ve FCV, jak způsobem chce, aby mu byl plakát na další rok dodán.
Ukázky plakátů za poslední roky (některé jsou ještě k dispozici ve FCV).
Velorex sranda kalendáře
Docela unikátním nápadem je diář / kalendář, který je naplněn kreslenými vtipy opět na motivy vozítek Velorex. Téma je každým rokem jiné (Velorex v televizi atd.) a téměř výlučným dodavatelem těchto vtipů je Zdeněk Stojánek z Církvice u Kutné Hory. Nutno dodat, že tento kalendář rád využíval i konstruktér Mojmír Stránský.
Pamětníci
Ke každému vozidlu neodmyslitelně patří jeho konstruktéři, ale i ti, kteří se na skutečné výrobě podíleli. My měli tu úžasnou možnost se s nimi setkávat, nechat si od nich podepisovat všechno možné, ale hlavně díky jejich povídání nasávat atmosféru té doby, kdy naše báječná vozítka vznikala.
Pravděpodobně první oficiální setkání a beseda velorexářů s pamětníky se uskutečnila na popud Ivo Fajmana dne 27. 2. 1999 v České Třebové v restauraci hotelu Padevět (dokumentoval Tomáš Kostík na videokameru). Protože dokumentační záznam vzpomínek nebyl kvalitní, začali jsme natáčet vzpomínky pamětníků v soukromí jejich domovů a díky finančnímu příspěvku každého člena jsme mohli takových vzpomínek natočit víc než jen jednu.
Aby bylo možno si udělat představu o tom, s kým jsme natáčeli, je zde k dispozici pár ukázek jejich vzpomínek.
Filmový festival Velorexu
Akce, za jejímž vznikem se skrývá strach o vozítka Velorex, se koná v zimě a to proto, aby se činorodí velorexáři vzdali touhy po svezení (a tím i riziku, že se v zimním nečase stane nějaká tragédie) a své síly vrhly na zpracování fotografií a videa z uplynulého roku. Současnost totiž umožňuje téměř neomezené možnosti záznamu, který ale bohužel končívá v domácích archívech nezpracován do koukatelné podoby. A to jsme se právě FilmFestem Velorexu rozhodli změnit.
První ročník se konal 15. ledna 2011 v Blansku a součástí programu bylo setkání modelů vozítek Velorex. Samotné promítání mělo dané omezení soutěžního snímku na 15 minut (později zkráceno na 10 minut) a mezi jednotlivými filmečky byly z internetu stažené zajímavosti. Na této akci se podařilo změřit rekord v délce kolony (8,935 metrů) a počtu modelů Velorexů ("sjelo" se jich rovných 60 kusů). Tři nejlepší snímky byly oceněny zlatými Oskary (získal Zdeněk Palíšek, Láďa Šustr a Zdeněk Říha) a stejná cena byla udělena i v dalším ročníku, který se konal také v Blansku.
Sobota 14. ledna 2012 přinesla o třídu lepší snímky než v prvním ročníku, rychlejší byla oproti prvnímu ročníku i obsluha v restauraci při společném obědě a odpoledne jsme pro změnu udělali výstavu obrazů s Velorex tematikou. Po společné fotografii jsme vyhodnotili nejlepší filmečky (Oskary si odvezlo filmové studio Vinoř, Zdeněk Palíšek a Marek Filipi) a ještě se podívali na natočené vzpomínání manželů Olbrichových, bývalých zaměstnanců Velodružstva Solnice.
Závěrem padlo to nejdůležitější - Filmový festival Velorexu bude akce putovní, pořádat si bude vždy ten, kdo předminule vyhrál, aby měl tento šanci rok poté své vítězství obhájit. Pouze pokud by tento člověk pořádat tuto akci nemohl či nechtěl, bude se konat opět v Blansku.
Výstava Velorexu
Veškeré informace o výstavě Velorexu v Havlíčkově Brodě naleznete na samostatných stránkách http://vystava.motomagazin.cz.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|