MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           21.12.2024 12:35         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Fan club Velorex - aktuality | O klubu | Činnost | Aktivity | Putování za historií | Vrchní, zdrhni! | Diskuse |

    Putování za historií vozítek Velorex


    autor: Jiří Bartuš, Ivo Fajman


  Historie vzniku a výroby vozítek Velorex je spjata s místy v kraji pod Orlickými horami. Současná technologie nám umožňuje nejen přesně určit polohu těchto míst dle souřadnic GPS, ale též na interaktivních mapách ukázat, jak to či ono místo vypadá v dnešní době. Neváhejte a projděte se místy kde se psala historie.


Rodný dům Mojmíra a Františka Stránských
V České Třebové, v místní části Benátky, dodnes stojí dům Stránských, kde žili sourozenci František a Mojmír Stránští se svými rodiči. Vedle domu dříve stávala dílna, ve které vznikly první pokusy o tříkolové vozítko, které by se nekácelo a přitom řidiče chránilo před nepohodou - později zvané Velorex.
Dobová fotografie Dobová fotografie


Výrobna vozítek OS-KAR v České Třebové na Parníku
Když bratři Stránští naznali, že prostory pro výrobu v domácí dílně nestačí, přemístili se do tohoto domu s velkou garáží, ve které začaly vznikat první sériové tříkolové stroje, prozatím pod označením OS-KAR. Nad dílnou bydlel Mojmír s rodinou, v domě u silnice pak František s rodinou.
Dobová fotografie Dobová fotografie


Sídlo vedení firmy Velorex v Hradci Králové
Nedaleko hlavního vlakového nádraží v Hradci Králové stojí vysoká budova, ve které dříve sídlila firma Velorex. Veškerou dokumentaci a nástupnická práva firmy Velorex vlastní dnes firma Velorexport v Žamberku.


Velodružstvo v Solnici u Rychnova nad Kněžnou
Do tohoto objektu bývalé truhlárny pana Hajna se v roce 1952 přestěhovala výroba tříkolových vozítek a sériová výroba se tak mohla rozjet naplno. V přestavěných prostorech sídlí firma ASV výrobní družstvo.
Dobová fotografie


Opravna vozítek Velorex v Solnici
V domě paní Novákové, hned vedle Velodružstva, byl zřízen servis, kde se vozítka Velorex opravovala .
Dobová fotografie


Vývojová dílna pro výrobní družstvo Velorex
Vývojová dílna pro firmu Velorex v Dolech u Nového Hrádku byla vytvořená z bývalé tkalcovny.
Dobová fotografie


Firma Velorex / KOVEX v Rychnově nad Kněžnou
V nově postavených prostorách pod kopcem Budín byly postaveny prostory pro výrobu komponentů na vozítka Velorex (kostry, blatníky atd.), které se kompletovaly v nedaleké Solnici. Dnes tento objekt vlastní firma ASV výrobní družstvo.
Dobová fotografie


Dílna Mojmíra Stránského pro výrobu lisostřiků
Dílnu postavil Mojmír Stránský v době, kdy "byl odejit" ze Solnice z výrobny vozítek, a snažil se v ní rozjet novou výrobu karoserií na vozítka pomocí lisostřiků. Tato stavba se bohužel do dnešních dnů nedochovala.
Dobová fotografie


Hrob konstruktéra Františka Stránského
Na starém hřbitově v České Třebové části Parník je pochován konstruktér František Stránský (20.9.1914 - 25.1.1954), který tragicky havaroval a zemřel jen pár týdnů po svém otci Františku Stránském. Dochovaný filmový záznam z pohřbu Františka Stránského má k dispozici Fan club Velorex.
Dobová fotografie


Hrob konstruktéra Mojmíra Stránského
Na novém hřbitově v České Třebové je pochován konstruktér Mojmír Stránský (29.6.1924 - 13.6.2011) a jeho žena Oldřiška (27.11.1925 - 24.2.2004). Na přání rodiny zajistil Fan club Velorex na náhrobní desku kresbu tříkolového vozítka.
Dobová fotografie Dobová fotografie


Pomníček u místa smrtelné nehody Františka Stránského
Pomníček slouží k uctění památky konstruktéra tříkolových vozítek Františka Stránského, který v těchto místech v sobotu 23. ledna roku 1954 v jednom z nich tragicky havaroval. Oficiálně byl odhalen v pátek 17. června 2011 za účasti velkého množství velorexářů i rodinných příslušníků.

Pomníček Františka Stránského, stáhnout článek v souboru pdf
Dobová fotografie Pomníček Františka Stránského


Muzeum Velorexu v České Třebové
Expozice muzea v nové budově v České Třebové byla oficiálně otevřena v sobotu 29. září 2012 pod názvem „Dopravní křižovatky aneb do České Třebové vlakem, Velorexem, letadlem i lodí“. Samotná výstava o Velorexu je umístěná v „dílně“ na dvoře.

Pozvánka do muzea
Dobová fotografie



Zajímá vás jak vypadal letecký pohled na tato místa potažmo na celé Československo v roce 1951? Kompletně zpracované letecké snímkování na mapovém podkladu ČSSR z roku 1953 naleznete na stránkách http://kontaminace.cenia.cz



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Pekná reportáž,dobré fotky,toto vozítko je ale dosť nebezpečný stroj,aj keď mal doložku pre premávku na cestách,dosvedčuje to aj tragédia konštruktéra Františka Stránskeho hneď zo začiatku výroby.My sme sa s bratom prevrátili na strechu,keď nám po krajnici bežiaci králik zrazu skrížil cestu a pravé koleso dostalo kopanec,keď o dva mesiace sa s tým skotúľal otec zo svahu asi 20 metrov bolo rozhodnuté-dostal 4 kolesá a potom to bol ten správny stroj-zákruty,brzdy na plný plyn a sedel-bola to 16/350 hydraulika,dnes škoda ale skončil pod autogénom :-).    [tibisz]    (24. 04. 2014)
 Losím testem neprošly automobily věhlastnějších značek. Já mám ale praktické zkušenosti s Velorexem zcela opačné. Ač je Velorex tříkolka, je překvapivě stabilní. Překvapivě zejména pro toho, kdo do něj sedne a neuvědomí si vychytanost jeho konstrukce. Zde je třeba poděkovat konstruktérské invenci Františka a Mojmíra Stránských, kteří, i přes lehkou konstrukci vozítka, uplatnili v konstrukci důležité prvky zaručující dobrou stabilitu. Zde bych vyzdvihnul širkou a dlouhou zadní vidlici, motor uprostřed a hřebenové řízení.
Samozřejmě, že jako u každého vozidla, i u Velorexu se lze dostat do limitních situací. Při jízdě Velorexem je nutné více přemýšlet a hlavně předvídat.    [Jiří Bartuš]    (25. 04. 2014)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Kopčany 2019
Grand Prix Bugatti 2019
300 zatáček Gustava Havla 2019
Branná 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Brno Revival 2019
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Pérák 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2024
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Slovácký okruh 2019
Suzuki GSX 1400
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Dodatek ke knize VI
Barum Czech Rally Zlín 2019
Suzuki GSF 1200 Bandit
Česká Tourist Trophy 2017
Dodatek ke knize VII
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Nepomucký trojúhelník 2018
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš