Putování za historií vozítek Velorex
autor: Jiří Bartuš, Ivo Fajman
Historie vzniku a výroby vozítek Velorex je spjata s místy v kraji pod Orlickými horami. Současná technologie nám umožňuje nejen přesně určit polohu těchto míst dle souřadnic GPS, ale též na interaktivních mapách ukázat, jak to či ono místo vypadá v dnešní době. Neváhejte a projděte se místy kde se psala historie.
Rodný dům Mojmíra a Františka Stránských |
V České Třebové, v místní části Benátky, dodnes stojí dům Stránských, kde žili sourozenci František a Mojmír Stránští se svými rodiči. Vedle domu dříve stávala dílna, ve které vznikly první pokusy o tříkolové vozítko, které by se nekácelo a přitom řidiče chránilo před nepohodou - později zvané Velorex. |
|
|
Výrobna vozítek OS-KAR v České Třebové na Parníku |
Když bratři Stránští naznali, že prostory pro výrobu v domácí dílně nestačí, přemístili se do tohoto domu s velkou garáží, ve které začaly vznikat první sériové tříkolové stroje, prozatím pod označením OS-KAR. Nad dílnou bydlel Mojmír s rodinou, v domě u silnice pak František s rodinou. |
|
|
Sídlo vedení firmy Velorex v Hradci Králové |
Nedaleko hlavního vlakového nádraží v Hradci Králové stojí vysoká budova, ve které dříve sídlila firma Velorex. Veškerou dokumentaci a nástupnická práva firmy Velorex vlastní dnes firma Velorexport v Žamberku. |
|
Velodružstvo v Solnici u Rychnova nad Kněžnou |
Do tohoto objektu bývalé truhlárny pana Hajna se v roce 1952 přestěhovala výroba tříkolových vozítek a sériová výroba se tak mohla rozjet naplno. V přestavěných prostorech sídlí firma ASV výrobní družstvo. |
|
|
Opravna vozítek Velorex v Solnici |
V domě paní Novákové, hned vedle Velodružstva, byl zřízen servis, kde se vozítka Velorex opravovala . |
|
|
Vývojová dílna pro výrobní družstvo Velorex |
Vývojová dílna pro firmu Velorex v Dolech u Nového Hrádku byla vytvořená z bývalé tkalcovny. |
|
|
Firma Velorex / KOVEX v Rychnově nad Kněžnou |
V nově postavených prostorách pod kopcem Budín byly postaveny prostory pro výrobu komponentů na vozítka Velorex (kostry, blatníky atd.), které se kompletovaly v nedaleké Solnici. Dnes tento objekt vlastní firma ASV výrobní družstvo. |
|
|
Dílna Mojmíra Stránského pro výrobu lisostřiků |
Dílnu postavil Mojmír Stránský v době, kdy "byl odejit" ze Solnice z výrobny vozítek, a snažil se v ní rozjet novou výrobu karoserií na vozítka pomocí lisostřiků. Tato stavba se bohužel do dnešních dnů nedochovala.
|
|
|
Hrob konstruktéra Františka Stránského |
Na starém hřbitově v České Třebové části Parník je pochován konstruktér František Stránský (20.9.1914 - 25.1.1954), který tragicky havaroval a zemřel jen pár týdnů po svém otci Františku Stránském. Dochovaný filmový záznam z pohřbu Františka Stránského má k dispozici Fan club Velorex. |
|
|
Hrob konstruktéra Mojmíra Stránského |
Na novém hřbitově v České Třebové je pochován konstruktér Mojmír Stránský (29.6.1924 - 13.6.2011) a jeho žena Oldřiška (27.11.1925 - 24.2.2004). Na přání rodiny zajistil Fan club Velorex na náhrobní desku kresbu tříkolového vozítka. |
|
|
Pomníček u místa smrtelné nehody Františka Stránského |
Pomníček slouží k uctění památky konstruktéra tříkolových vozítek Františka Stránského, který v těchto místech v sobotu 23. ledna roku 1954 v jednom z nich tragicky havaroval. Oficiálně byl odhalen v pátek 17. června 2011 za účasti velkého množství velorexářů i rodinných příslušníků.
Pomníček Františka Stránského, stáhnout článek v souboru pdf |
|
|
Muzeum Velorexu v České Třebové |
Expozice muzea v nové budově v České Třebové byla oficiálně otevřena v sobotu 29. září 2012 pod názvem „Dopravní křižovatky aneb do České Třebové vlakem, Velorexem, letadlem i lodí“. Samotná výstava o Velorexu je umístěná v „dílně“ na dvoře.
Pozvánka do muzea
|
|
|
Zajímá vás jak vypadal letecký pohled na tato místa potažmo na celé Československo v roce 1951? Kompletně zpracované letecké snímkování na mapovém podkladu ČSSR z roku 1953 naleznete na stránkách http://kontaminace.cenia.cz
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/1): |
Strana 1 / 1 |
| | Pekná reportáž,dobré fotky,toto vozítko je ale dosť nebezpečný stroj,aj keď mal
doložku pre premávku na cestách,dosvedčuje to aj tragédia konštruktéra Františka
Stránskeho hneď zo začiatku výroby.My sme sa s bratom prevrátili na strechu,keď
nám po krajnici bežiaci králik zrazu skrížil cestu a pravé koleso dostalo
kopanec,keď o dva mesiace sa s tým skotúľal otec zo svahu asi 20 metrov bolo
rozhodnuté-dostal 4 kolesá a potom to bol ten správny stroj-zákruty,brzdy na
plný plyn a sedel-bola to 16/350 hydraulika,dnes škoda ale skončil pod autogénom
:-). [tibisz] (24. 04. 2014) | Losím testem neprošly automobily věhlastnějších značek. Já mám ale praktické
zkušenosti s Velorexem zcela opačné. Ač je Velorex tříkolka, je překvapivě
stabilní. Překvapivě zejména pro toho, kdo do něj sedne a neuvědomí si
vychytanost jeho konstrukce. Zde je třeba poděkovat konstruktérské invenci
Františka a Mojmíra Stránských, kteří, i přes lehkou konstrukci vozítka,
uplatnili v konstrukci důležité prvky zaručující dobrou stabilitu. Zde bych
vyzdvihnul širkou a dlouhou zadní vidlici, motor uprostřed a hřebenové řízení.
Samozřejmě, že jako u každého vozidla, i u Velorexu se lze dostat do
limitních situací. Při jízdě Velorexem je nutné více přemýšlet a hlavně
předvídat. [Jiří Bartuš] (25. 04. 2014) | Přidat odpověď (1) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|