Nová dopravní značka Stůj, čekej! (P9) je svým provedením velice podobná sesterské značce Stůj, dej přednost v jízdě! (P6) Zřetelný nápis STOP je u nové značky doplněn křížkem. Spatří-li řidič značku Stůj, čekej! je povinen zastavit vozidlo nejdále 1 metr od značky nejblíže 5 metrů od značky.
Značka Stůj, čekej! může být doplněna dodatkovou tabulkou Text (E 13), na které číselný údaj označuje dobu ve vteřinách, na kterou je řidič povinen zastavit vozidlo. Dále může být značka Stůj, čekej! doplněna dvěma vodorovnými dopravními značkami Příčná čára souvislá (V 5), které omezují platnost značky Stůj, čekej! na úsek mezi vodorovnými dopravními značkami.
Nová dopravní značka Stůj, čekej!
Autor: Jiří Bartuš
Novou dopravní značkou vychází ministerstvo vstříc zejména těm motoristům, kterým vadí příčné zpomalovací retardéry. Tyto nepřátelé motoristů zaplavily naše obce zejména v 90. letech minulého století po vzoru západních zemí, kde se v minulosti velice osvědčily. Ačkoli právě na západě byly retardéry záhy označeny za překonané, nahradily je zejména kruhové objezdy, u nás jsou doposud hojně užívány.
Při pohledu na místa umístění retardérů by se mohlo zdát, že použití příčných retardérů je u nás mnohdy jiný než v západních zemích. Stav našich vozovek bývá totiž značně nerovný, zejména v důsledku toho, že naši silničáři ještě ne zcela dobře zvládli technologii záplatování, a to svádí k úvahám, zda příčný retardér nebývá spíše jen vhodným prostředkem k maskování nevhodného stavu vozovky. Při přejezdu retardéru zapůsobí psychologie myšlení řidičů tak, že veškeré negativní myšlenky jsou svedeny právě jen na retardér.
 |
Nová dopravní značka (P9) Stůj, čekej! |
V souvislosti s postupným zlepšováním stavu vozovek, a implementace doporučení Evropské komise o harmonizaci evropské dopravní sítě, bylo zřejmé, že příčné retardéry budou muset být nahrazeny buď kruhovými objezdy po vzoru západních zemí, nebo bude muset přijít Česká republika s vlastním řešením. Není zcela jasné, odkud vzešel nápad na zavedení nové dopravní značky. Zda tomu došlo na půdě Ministerstva dopravy, či s myšlenou přišla některá z neziskových organizací monitorující stav českých silnic a motorových vozidel. Zcela jistým faktem však je, že toto novátorské řešení přinese úspory v řádu stovek miliónů českých korun, které by jinak musel český stát, potažmo obce či kraje, vydat na výstavbu kruhových objezdů, tak jak jistě budou v budoucnu vyžadovat nařízení Evropské komise. Rychlost zavádění nové dopravní značky bude závislá na nastavených podmínkách možnosti čerpání finančních prostředků. O tom, zda bude na proces implementace nového dopravního značení vypsán konkrétní dotační titul rozhodne vláda v dohledné době.
Mohlo by se zdát, že nahrazení pomalého přejezdu retardéru uvedením vozidla do klidu za omezený časový okamžik, přinese národnímu hospodářství ztráty v podobě prostátého času. Jenže, jak uvádí respektovaný think tank Evropské prostředky, naopak pomalý přejezd retardéru je v celkové součtu pozitiv a negativ méně výhodný. Jak se též ve správě think tanku uvádí, zavedení zastavování na místo pomalého přejíždění uvítají zejména majitelé vozidel kategorie SUV, jakožto nejdynamičtěji se rozvíjející kategorie, protože se tím ochrání podvozkové skupiny jejich vozů, které jsou více namáhané používáním nízkoprofilových pneumatik. Nehledě na fakt, že moderní automatické převodovky, dnes též velmi často používané, zvládají krátkodobé zastavení a následný plynulý rozjezd bez jakých potíží či újmě na komfortu. Netřeba dodávat, že výrobci vozidel jistě velice rychle naleznou způsob asistenčního řízení vozidla při průjezdu tímto druhem omezení.
Na závěr je třeba se dotknout otázky přímo spojené s bezpečností silničního provozu, tedy s vymáháním dodržování pravidel. Jelikož policie české republiky již dnes disponuje dostatečnými prostředky umožňujícími prokazatelnou dokumentaci páchání přestupků, nebude jistě žádný problém kontrolovat dodržování pravidel plynoucí ze zavedení nové dopravní značky. Dlouhodobé zkušenosti s dokazováním zastavení vozidel na základě dopravní značky Stůj, dej přednost v jízdě ukazují především na nutnost pořizování prokazatelného záznamu zastavení rotace kol vozidla. Jelikož však se předpokládá, že nové dopravní značky bude užíváno zejména na území obcí, budou muset zastupitelstva mnohých obcí zvážit dovybavení městské policie patřičnými důkazními prostředky. Pokud se však budou zastupitelé obcí chovat dle pravidel dobrého hospodáře, jistě brzy dokáží vynaložené prostředky dostat zpět.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|