Automobil, který pomohl motorizovat Sovětský Svaz je u nás téměř neznámý. Na první pohled je nápadně podobný automobilu NSU Prinz, jehož tvary se sovětští konstruktéři zjevně více než jen inspirovali.
Zaporožec ZAZ-968
automobil, který pomohl motorizovat Sovětský Svaz
Autor: Jiří Bartuš
V případě sovětských konstruktérů nebyla inspirace cizím designem něčím výjimečným a to nebylo poprvé a ani v případě představovaného automobilu Zaporožec ZAZ-968 automobilky ZAZ ze Záporoží (území patřící dnešní Ukrajině). Její první automobil, Zaporožec ZAZ-965, se až nápadně podobal Fiatu 600.
Design zkrátka nebyl silnou stránkou sovětských konstruktérů. Ač se to nemusí zdát, nalézt základní prvky designu jakéhokoli stroje stojí mnoho peněz a zejména drahocenného času. Sovětský svaz, který neuznával světové patentové ochrany, se v designu inspiroval poměrně často. Mezi nejznámější nápadné kopie patří tvary sovětského nadzvukového superjetu TU144 (kopie francouzsko-britského Concorde), či raketoplánu Buran, který je téměř k nerozeznání od amerického Space shuttle.
Zpět na čtyři kola. Zaporožec ZAZ-965 trpěl příliš mnoho nemocemi a tak není divu, že masovou motorizaci SSSR nezabezpečil. Nástupce, Zaporožec ZAZ-966, a jeho novější modifikace ZAZ-968, ZAZ-968A a ZAZ-968M, byl již mnohem úspěšnější. Poměrně spolehlivý a nečekaně robustní automobil dokázal v tvrdých podmínkách SSSR vykonat mnoho práce.
Malý, ale robustní automobil s vysokou světlostí podvozku poháněl vzduchem chlazený čtyřválcový motor do V. Zajímavostí automobilu bylo sériově instalované nezávislé topení.
Masová motorizace po vzoru SSSR nebyla tak dynamická jako v Západní Evropě 50. let či ČSSR v letech sedmdesátých. I ten, kdo si pamatuje idylicky slabý předrevoluční provoz v našich městech, by byl jistě překvapen množstvím automobilů v městech SSSR. Mnohdy to vypadalo, že jednoho Zaporožce provozuje celé obrovské sídliště. Ostatně nebylo by se čemu divit, když sovětské panelové domy měly na patrech nejen společné záchody, ale též i společné kuchyně.
Jeden Záporožec ZAZ-968, stále sloužící běžnému provozu, jsem nedávno objevil v západoukrajinském městečku Svaljava. Na ukrajinské poměry v překvapivě zachovalém autentickém stavu.
Víte, že na Ukrajině běžní lidé vůbec neznají pojem STK či emise?
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (3/4): |
Strana 1 / 1 |
| | Motor ze Zaporozce je jinak technicky pekny vzduchem chlazeny OHV motor, kde
vyvazovak rotuje uvnitr vacky. Rozhodne to neni zadna kopie. Ohledne podobnosti
TU144, Buranu je to uz tak trochu takove klise. Nikdo treba naopak nenamitne,
proc F-15 vypada stejne jak drive zkonstruovany MIG-25. Hranice mezi inspiraci,
kopirovanim je krehka. Kdyz by nikdo nikdy nekopiroval, nikam bychom nedosli. [Jindra650] (09. 03. 2015) | Já si teda Záporožce pamatuji z dětských let u nás v CZ, asi tak 70 léta. A byl občas k vidění, jinak bych si ho nepamatoval. [tusimil] (17. 09. 2020) | Přidat odpověď (1) | | Možná by autor měl vědět, ze první zkušební let TU 144 proběhl daleko dříve než
let Concordu a při vývoji těchto strojů všechny tři zmíněné strany úzce
spolupracovali. Proto se v žádném případě nedá mluvit o okopírováni. Stejně tak
sovětský Buran s nosnou raketou Energia nese tolik konstrukčních odlišnosti
oproti americkým raketoplánům, ze je nesmysl povazovat je za stejně stroje.
Osobně si také nemyslím ze by ruským konstruktérům chyběl smysl pro vzhled
jejich strojů. Viděl jsem několik čisté ruských designu, které jsou krasne. Ale
to je samozrejme na delsi rozbor. [Petr Jílek ] (13. 10. 2015) | Nejsem odborník na letectví, ale veškeré mně dostupné články o vývoji
nadzvukovývh dopravních letounů se shodují, že tvar TU144 byl okopírovaný z
Concordu. To, že se nakonec sovětům podařilo vzlétnout dříve je pravda, ale
zjevné kopírování tvaru letounu tím nelze popřít. Tvar sovětského
rakoetoplánu je natolik podobný americkému, že každému musí být jasné, odkud
vítr fouká. To, že technicky je proveden zcela jinak je právě ta analogie se
Zaporožcem, který vypadá jako NSU, ale konstrukčně je zcela jný. [Jiří Bartuš] (13. 10. 2015) | Přidat odpověď (1) | | Jen pro upřesnění,ten ruský letoun nebyl TU154,ale 144. [Robert Váňa] (27. 02. 2015) | Opraveno, děkuji za upřesnění [Jiří Bartuš] (27. 02. 2015) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (1/4): | | Jednou jsem z toho viděl přední nápravu. Složitější je snad jen do Formule 1.
Stejně tak motor s vyvažovacím hřídelem............(čtyřdobý motor V4
nelze jinak vyvážit) [Monty] (01. 03. 2015) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|