Naše malá Švédská anabáze
My co si pořizujeme nepředstavitelně drahé staré krámy a vracíme jim jejich ještě ohromnějšími náklady původní lesk bývají máme natolik různé důvody, že je těžko pochopit kolik se nás sejde a je stavu debatovat o společném zájmu (leckdy i konstruktivně). Zkušenější a protřelejší sběratelé jsou zpravidla nabaženi stroji z velkých sérií, byť s nějakým tím křížkem za krkem. Tak se občas stane, že kdekterý pokročilejší staromil zatouží obohatit svůj chov o nějakou vzácnější a méně obvyklou motorku, než které vídá na každém sraze. V tomto případě jde více přimhouřit oko nad různými stádii omšelosti, vytunění, nebo hůře vykutění. Pokud se sejdou okolnosti tak jako v našem případě, je z toho dvojnásobná radost a spousta zážitků.
Výrazně lepší životní úroveň ve Švédsku se mj. podepisuje na možnostech a nasazení tamních sběratelů a hračiček. Považte sami - průměrný plat je srovnatelný s našim, ale ve Švédských korunách (1SEK=cca 3Kč). Cifry u cen nemovitostí se v menších městech nijak zásadně neliší. Na přibližne stejně velkém trh u vychází 6! tématických měsíčníků o historických vozidlech (zaměření na auto/moto - youngtimery, oldtimery, muscle cars..... co kdo chce). Snad jen hodinová sazba za práce při renovaci historických vozidel je jediná skutečnost, která našinci hraje do karet a příznivě se promítá do ceny nerenovovaných vraků na tamějším trhu. Díky dennímu kontaktu při řešení pracovních problémů jsem se stihl ve Švédsku spřátelit s jedním podobně vyšinutým chapíkem, na němž díky věku ulpěla nějaká ta zkušenost a nadhed, což ovšem neznamená, že by pozbyl zapálení pro věc. Slovo dalo slovo a najednou se u něj v garáži objevila Jawa 250 typ 579/03 (257A).
Současná situace mi nedovoluje rozšiřovat sbírku, ale proč jej nedohodit kamarádovi. Zvlášť pokud se umí tak snadno nadchnout :-D Zbývalo jediné, vymyslet, jak dostat stroj sem. Přiznejme si - v lednu to není lákavý výlet. Problémy se obvykle rády samy komplikují a s menší pomocí i samy řeší. Bengt si prostě Jawu zamiloval a s lítostí nám oznámil, že tahle rozhodně z domu nepůjde, nb. když už k si ní pořídil i lyže a ruční plyn+řazení. Pro zmírnění mého smutku dodal ať nezoufám, že má v jednání další dva kousky, a sice 554/05, a že jestli by nám nevadilo, že jsou nepojízdné. Rychlý telefonát - jistěže nevadilo, byly za srovnatelnou cenu jak ta první - navíc starší a dvouválce včetně armádních dokladů (jdou dost komplikovaně převést na běžné Švédské SPZ a ty zase na naše). Problém jak je dostat sem to ale pořád neřeší. No nic, teď už tam máme motorky dvě, tak se asi pojede..... jen vymyslet kdy není žádná větší burza a snad aby bylo trošku slušně.
O kousek jsme zestárli a kolega ze severu se začal pomalu ptát, jestli by byl velký problém pořídit tady 350ku ale raději starší - prý jsou hezčí a jdou líp přihlásit. A taky že by moc stál o ten přívěsný vozík, že něco takového u nich nikdy neměli. S noblesní samozřejmostí se nabídl, že půl cesty zaplatí a poskytne nám veškeré zázemí. Nakonec jsme povečeřeli soba a jela s námi Jawa 350 typ 354 i s Pavem, ale to předbíhám. Nezbývalo než stanovit termín a vyzjistit, jak se vlastně do Švédska jede. Díkybohu jsme nemířili nikam daleko na sever ale jen asi 150 km od Stockholmu. Naše vícemeně chápave (nebo smíření umně skrývající) ženušky nám vyměřili časově poměrně přesný opušťák - od čtvrtku do pondělí to prostě musíme stihnout. Cesta po silnici přes Německo padla za oběť možnosti prospat se na trajektu.
Jen k němu dojet - no co, je to slabých 900km po luxusních polských okreskách, pardon rychlostních komunikacích. Hlavní věc je mít dost řízků a paštiky, jsme přece motorizovaní čeští turisti. Vybaveni GPSkou jsme po poradě s Polákem vyjeli ve čtvrtek v 22.00, abychom to do 18.00 stihli do Gdansku. V noci se jelo jak po másle, krásně jsme podebatovali (dalo by se napsat O koze nebo o voze, obojí spíš v množném čísle) a pokud pominu etudu, kdy během průjezdu kruhového objezdu vypadla z ŽUKU 20ti kilová palice a za ní i chlap, byli jsme před obědem v Gdansku. Vyzvedli jsme rezervované lístky a šli se podívat do města. Místo hamburgeru jsme na mastném růžku poobědvali vynikající ryby. Prohlidku Gdaňsku mohu jen doporučit, moc pěkné bylo i námořní muzeum. Aleš cvičně nastavil ventilovou vůli ve třetím patře vystaveného motoru a po 40ti hodinovém bdění tradá na trajekt.
Přiznejme si - nízkoobrátkový diesel sice není nejhezčí kulisa na spaní, ale dalších 18 hodin to prostě nejde vydržet. Podle GPS kolísala rychlost trajektu mezi 25-32km/h. Ostřílení pasažéři to řešili lemtáním piva až na hranici lhostejnosti, což se setkalo s milým uvítáním Altestem před Švédskou pasovou kontrolou.
Přejezd na Švédské dálnice je něco jako kulturní šok. V každém směru dva pruhy široké jako celá D1 bez uzavírek a pro lepší pocit protijedoucích je mezi nimi 5ti metrový pás zeleně proti oslnění. Aby se všichni cítili opravdu jistě bývají oba směry i výškově odděleny a když na věc přijde, je pro každý směr sólo most. Lesy všude kolem dálnice jsou jak z pohádky a plotech myslim nemá ani smyl psát. Za slabou dvouhodinku jsme vyložili kontrabant v podobě darů naší země - kývačky, Pava a vysoké hromady Plzeňského a jali se importovat polorozdělané vráčky. Zaujalo mě, že na té motorce je úplně všechno jinak....silnější rám, jiné vidlice, jiný motor, výfuky atd.
Druhý den po obědě (neděle), než se náš hostitel začal dívat na MotoGP jsme se sbalili, poděkovali a vyrazili domů. Je zvláštní znovu ověřit starou cestovatelskou zkušenost, že cesta zpět je podstatně kratší než cesta tam. Moře bylo mnohem klidnější, a cesta po již chválených Polských silnicích celkem ubíhala, ačkoli byl celkem hustý provoz.
Krátce po půlnoci jsme byli doma. Oba Švédy Aleš naložil do petroleje a jestli se nerozpustili odpočívají tam dodnes.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (2/3): |
Strana 1 / 1 |
| | Cena byla příznivá,jinak nemělo smysl tam jezdit. [MONTY] (28. 06. 2007) | No zkusil jsem zavolat kámošovi švédovi,během dvou dní mi ji sehnal za slušný
peníze,ale když jsem ji tady nabídnul,tak ji nikdo nechce?Tak nechápu jak se
mohou prodávat za 60-70tis.Žádná poptávka. [darkin] (05. 10. 2008) | Ja ted koupil Sveda, 350 ve vybornym stavu za 80 tis...pripada mi ze je to cena
ktera presne odpovida stavu trhu...jen tak pro info... [Radek] (11. 09. 2007) | Vážení. Jsem vždy velice rád, když se k článkům na MotoMagazínu rozpoutá bohatá
diskuse. Je vidět, že některá témata dokáží správně zaujmout. Co se
týče cen dovezených veteránů obecně, tak je třeba si uvědomit, že je vždy velice
relativní. Ne jen proto, že každý ji vztahuje ke svým reálným příjmům, ale i
proto, že zaplacená částka není částkou konečnou. Nákladů navíc okolo dovozu je
dost a dost. Jak píše Martin, jde o správný počin. Za dlouhá léta
vývozu, kdy z republiky zmizelo co jen mělo nějakou hodnotu, lze nyní
konstatovat změnu myšlení. Ač jsou pro západní zákazníky neustále nabízeny další
a další veteráni, začíná přibývat lidí, kteří obětují nemalé prostředky k dovozu
veterána k nám. K tomu nyní máme jedinečnou šanci získat stroje
československé výroby prodávané pouze západním zákazníkům za účelem zisku deviz. [Jiří Bartuš] (17. 07. 2007) | Samozřejmě se těším na zimní svezení s lyžema. Pokud Jindra pomůže,mohlo by být
i video. [MONTY] (10. 07. 2007) | Spravny pocin privezt tyto vzacne Jawy zpet do CR !!! Az budou zprovozneny , moc
by jsem se primlouval za kratke ukazkove video z jejich provozu v zimnim terenu
, za nazornou video ukazku vsech odlisnosti v jejich ovladani apod. . Myslim ,
ze by to byla BOMBA ! [Martin Samson] (10. 07. 2007) | Je vidět,že slovo překupník je jakýsi folklor rádoby veteránistů,protože když si
totiž dotyční koupí v krámě housku,tak také nenadávají obchodníkovi,že je
překupník.Jinak k těm cenám ve švédsku,tak za těch 10.000,- korun českých tam
nekoupíte zcela nic a když již by byl motocykl v pěkném stavu a myslím tím typ
554 neb 579 a nebo Jawa-Monark,tak musíte dost přidat,k tomu připočítejte min.2
dny na cestách a projeté peníze + amortisaci vozidla a dojdete k tomu,že pokud
Vám někdo prodá švéda kompletního za 60tis a přiveze Vám jej až domů,tak je to
cena velice slušná.A to nemluvím o tom,že když tam pojedete na blind,tak
seženete pěkné kulové. [v] (29. 06. 2007) | Monty a dobrý obchodník? To ňák nepasuje dohromady. Víc se snad ani nebudu
vyjadřovat. [Petr] (29. 06. 2007) | Dobrý obchodník typu Ale opravdu vyzvoní svoje nákupní ceny aby byl hrdina ??? [fv] (29. 06. 2007) | Tak se neostýchej a řekni konkrétní cenu, ať víme kolik se ceny ve Švédsku
opravdu pohybují. [Pavel] (29. 06. 2007) | Přidat odpověď (9) | | Monty není žádný obchodník, ale překupník a spekulant.Bohužel jeden z těch,co
šroubují ceny do závratných výšek. Jinak ceny těchto motorek ve Švédsku
se pohybují po přepočtu cca 10tis až 30tis za kus. Záleží na stavu. To co je
tady vidět na fotkách bych typoval cca 10 až 15tis kus. Ještě je zapotřebí
přičíst cenu za dopravu. To že se takto dovezené motorky v ČR prodávají cca za
60tis Kč je věc druhá. [Roman] (29. 06. 2007) | Zajímavé, Monty si přiveze motorky, uloží do svého "muzea" k
odpočinku a vy tu už píšete, jaký to není překupník, přitom mu klidně dál
odpočívají doma a nikde je nikdy neinzeroval. Myslím si, že můžeme být rádi, že
se našel člověk, který vůbec napsal tento článek. Čekat od někoho, že sem napíše
cenu, za kterou to koupil, je trošku nesmyslné. Vždyť si tam pro motorku může
dojet každý, tak proč to neděláte právě vy? Klidně je pak můžete prodávat s
nulovým ziskem a lidé vás skutečně budou mít rádi :) Ale jak už jsem psal..Monty
ty motorky nedovezl, aby je prodal :) [Honza_kývačkář] (05. 05. 2008) | Opět nějaký šprýmař používá můj nick?Ve švédsku jsem nikdy nebyl a problematikou
švédských Jaw jsem se nikdy nazaobíral.Jawám zdar. [jwm] (10. 10. 2007) | Pánové, jak se můžete divit v dnešní době vysokým cenám za jakékoliv zboží ?
Sami jste si je vycinkali klíčema na náměstí! Zkuste si sami něco vyrobit,
zaplatit nájmy, média, zaměstnance, finančák a budete se divit kolik budete
muset chtít za svůj výtvor ! Z hospody od piva to vypadá jinak. Monty je
obchodník jako každý jiný, dá se říci z té slušnější sorty. Remcalové všech
zemí, spojte se a emigrujte na Kubu. [Jarda] (30. 06. 2007) | Jezdil jsem do Švédska pravidelně na služebky a musím potvrdit,že ceny, které
zde uvedl Roman jsou vcelku reálné.Ono pro Švedy to zas tak zajímavý stroj není,
vlastně nebyl do té doby než je začli češi zkupovat. Je pravděpodobné že se
ceny asi trochu zvedli. Musí se ale shanět a vybírat stejně jako u nás. Problém
je spíš v tom, že tyhle Jawy ve slušném stavu už pomalu začínají být
nedostatkové a nezbývá nic jiného než brát co je. [jwm] (29. 06. 2007) | Chlapi, myslim že bysme měli zanechat těhle diskuzí a vzájemného osočování a
urážení. Mylím že tyhle stránky si to nezaslouží. Mimochodem monty neni
myslim žádnej vydřiduch a spoustě lidem pomůže že u něj seženou potřebný díly. A
co se týče zvyšujících se cen, všechno je jen otázka poptávky a nabídky... [Michal14] (29. 06. 2007) | Můžeš jich přivézt kamión a prodávat je za náklady. Nebudeš za spekulanta a
překupníka, ale za lidumila - a všichni to jistě ocení :-D Nějak jsem si
nevšiml, že by Aleš ty motorky někde nabízel. Pokud nejste schopni zjistit si
ani cenu, pochybuju že by se komukoli z Vás povedlo nějakou skutečně přivézt. [JzK] (29. 06. 2007) | Přidat odpověď (6) | |
Nezodpovězená témata (1/3): | | ceny čehokoli na trhu určuje trh, ne obchodník. [miro] (17. 05. 2012) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|