Dosud jsme na MotoMagazínu vždy řešili jen známou nerudovskou otázku "co s ním". Tedy zda veterána renovovat či restaurovat. V poslední době však mnoho majitelů veteránů řeší otázku, zda renovovat ve vlastní režii, nebo renovaci zadat nějaké firmě, případně soukromníkovi, který se renovacemi zabývá profesně. Mnohdy toto ani není otázka, protože pro mnoho příznivců veteránů není dnes již ani jiná cesta. Respektive si jinou cestu nedokáží představit.
Renovovat, nebo nechat renovovat?
Platí dnes ještě rčení "než to nechat zkazit někomu jinému, to si to radši zkazím sám"?
Autor: Jiří Bartuš
Firem, které se zabývají renovacemi historických vozidel, je dnes poměrně veliké množství, což v podstatě reflektuje současnou situaci, která mezi příznivci veteránů panuje. Situace dnešních majitelů veteránů je zcela odlišná od té, ve které se nacházeli veteránisté před lety. Tehdy bylo zprovoznění či provedení renovace historického vozidla ukázkou dovednosti a schopností jeho majitele, protože jinačí cesta v podstatě nebyla možná. Informace se získávaly složitě, avšak na druhou stranu bylo možno mnoho činností zvládnout ve výrobních a opravárenských podnicích po, či spíše během, pracovní doby.
Dnešní majitelé veteránů disponují výbornou informovaností, avšak jejich praktické možnosti bývají až na výjimky značně omezené. Dnešní renovátor je ve většině případech spíše jen managerem, jenž řídí činnosti, které mu zajišťují odborné dodavatelské firmy, jelikož míra svépomocných prací se z pochopitelných důvodů čím dál více omezuje. Svou roli hraje i fakt, že požadavky na kvalitu renovace jsou v dnešní době vyšší, než dříve, což bez potřebných odborných dovedností, znalostí a v neposlední řadě i potřebného zázemí nelze splnit.
Za této situace je pro mnohé majitele zcela na místě rozhodnutí, svěřit veškeré práce odborné firmě. Tento přístup však s sebou nese jistá úskalí. Každá odborná firma využívá své ustálené postupy a stálé dodavatele, čímž na jedné straně zaručí stabilní kvalitu prací, ale na druhou stranu tato vozidla vykazují shodné prvky, mnohdy bohužel tam, kde to není z hlediska historické původnosti žádoucí. Opakované shodné chyby spolu s nepůvodními výrobními postupy na větším množství shodných vozidel může způsobit, že mnozí další renovátoři je vezmou za bernou minci.
A co více. Majitel vozidla, jehož renovaci kompletně provedla odborná firma, ztrácí k vozidlu potřebný, onen, těžko definovatelný vztah, který nelze jinak získat. V podstatě lze říci, že se tak majitel dostává jen do pozice běžného uživatele.
Tento článek berte jako připomínku rčení, že i cesta může být cíl. Tedy, že hodiny strávené v renovační dílně a garáži neznamenají jen ztrátu času, nýbrž naopak přinesou tolik potřebný dobrý pocit z vykonané práce. To je mnohdy více, než výsledek v podobě dokonale provedené renovace.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/1): |
Strana 1 / 1 |
| | Howgh ....souhlasím a podepisuji v plném rozsahu :-) Občas takový
manažer/mecenáš zachrání nejeden skvost, ale paušálně je tenhle trend spíš na
obtíž. Také díky tomu se trh s veterány dost pokřivil. Jestliže cesta už není
cíl ale cílem je na veteránech hlavně jak se říká vyškvařit peníze, tak asi už
to není tam kde bychom chtěli veteránismus mít. [Jindra650] (16. 08. 2015) | Někdy je to i lennost no. Ono je pak ale člověk mnohdy překvapen, že cena
dodaného výbrusu a kliky je o 25% vyšší, než když si jej zajede nechat udělat
sám. Že je krásné naklikat do košíku na netu gumvé věci tam, jiné věci jinde.
Ale poštovné za 3 balíky dobírky je pak 500,-. A napříklaklad i šikovnější
jedinec si zakoupí za 10000 kompresor za 1500 pistoli a za 3000 barvu a je stále
na 50% ceny požadované ceny za dodavatelsky udělaný lak. [500sv1930] (06. 10. 2015) | Přidat odpověď (1) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|