MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           27.1.2021 22:49         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Renovátoři motocyklů vyrobených na počátku 50. let minulého století často řeší otázku, jaký druh bowdenu je ten správný pro jejich motocykl. Některé motocykly byly osazeny bowdeny opatřenými lakovanou přízí a některé plastovým obalem. Ke změně materiálu obalu bowdenů došlo v roce 1953, kdy se v praxi uplatnil zlepšovací návrh zlepšovatele Jaroslava Horáka z ČZ Strakonice.


       Změna technologie výroby motocyklových lanek v roce 1953


  Autor: Jiří Bartuš


  Zlepšovací návrh spočíval v nahrazení ochranné lakované příze plastovou hmotou Eglysar, jenž byla vynálezem dr. Hornychová, pracující v podniku Kablo Hostivař. O uvedení zlepšovacího návrhu zlepšovatele Jaroslava Horáka z ČZ Strakonice do praxe informoval časopis Svět motorů číslo 12 z června roku 1953 v článku zvaném Lepší jakosti motocyklových laníček.

  Výhodou nového materiálu byly nejen zlepšené mechanické vlastnosti, včetně možnosti barvení do různých odstínů, nýbrž i možnost jeho výroby pouze z domácích surovin. Využitím nového materiálu došlo nejen ke zlepšení jakosti, ale též došlo ke snížení výrobních nákladů o 35 procent.

  Nyní již několik tisíc motocyklů jezdí s namontovanými laníčky s eglysarovým obalem. Dodává na konci zmiňovaný článek.

  Informace pochází z doby, kdy pojem zlepšovací návrh nebyl jen pouhou frází a účast na zlepšovatelském programu byla celospolečenskou povinností. Tehdejší časté změny ve výrobní technologii, motivované zlepšovatelskými snahami, dokáží mnohdy pěkně zamotat hlavu dnešním renovátorům.


Bowdeny opatřené ochrannou lakovanou přízí měly omezenou mechanickou odolnost
Bowden opatřený ochrannou lakovanou přízí na motocyklu Jawa 250 Pérák


Bowdeny opatřené ochrannou lakovanou přízí měly omezenou mechanickou odolnost
Detail


Bowdeny opatřené ochrannou lakovanou přízí měly omezenou mechanickou odolnost
Bowdeny opatřené ochrannou lakovanou přízí měly omezenou mechanickou odolnost
Motocykl ČZ 150 c, r.v. 1952






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Pomozte mi najít výrobce brzdového bovdenů zadní brzdy do skutru ČZ 175 typ 502 - 05

Děkuji M.Kapoun    [Milan Kapoun]
    (26. 01. 2016)
 Podívej se na lanka a pod. tady , je tu lanko zadní brzdy skutr čz 175 - 501 tak jstli nešlo nahradit . http://www.mototechnik.cz/index.php?main_page=products_all&disp_order=1& ;page=13    [Pavel]    (29. 01. 2016)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Brno Revival 2019
Jawa 300 CL a vozík PAv
Suzuki TC200
Pérák ze stodoly
Můj život Pekelného Anděla
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
Mad Max Style…
Yamaha FZ 750
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Pérák 2020
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
Setkání veteránů Holešov
Pérák 2015
Branná 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
NIPPON RETRO 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2017
300 zatáček Gustava Havla 2015
Nepomucký trojúhelník 2018
Slovácký okruh 2018
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Classic Show 2015
300 zatáček Gustava Havla 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy 2018
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla
Veteráni Moravským Slováckem 2016
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
NIPPON RETRO 2015
Zlínská Historic Rally
Setkání veteránů Holešov 2017
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš