|
Jawa Land Patrol
Autor: Jiří Bartuš
Hustá síť zastoupení prodejní organizace Motokov dávala možnost nabídnout spolu s ostatními průmyslovými výrobky i motocykly v různých zemích po celém světě. Modelová nabídka motocyklových výrobců však musela důsledně odrážet značně rozdílné požadavky plynoucí z různého pojetí využití motocyklu v jednotlivých teritoriích.
V případě Austrálie a Nového Zélandu se jednalo o požadavky snadné obsluhy a ovladatelnosti při využití motocyklu na všech variantách povrchů od silnic po lehký terén. Z tohoto pohledu byly nově představené motocykly Jawa Californian pozitivně hodnoceny. Zvláště v porovnání s tehdejší japonskou konkurencí, která u svých motocyklů kladla důraz zejména na výkonové parametry.
Více o prodeji motocyklů Jawa Californian se dozvíte ve stejnojmenné knize.
Jawa Land Patrol
Nově objevený reklamní leták PZO Motokov dokazuje, že nabídka československých motocyklů v polovině 60. let, se v Austrálii a na Novém Zélandu neomezovala pouze na motocykly Jawa Californian.
Koncepce motocyklu ČZ, na letáku představovaném pod obchodní značkou Jawa jako model Land Patrol, je zjevně šita na míru provozu mimo zpevněné komunikace. Jak leták na čelní straně upozorňuje, motocykl byl vytvořen pro potřeby farmářů, zemědělců a pastevců. Pracovní účel motocyklu podtrhuje výbava v podobě rozměrného nosiče a postranní brašny. Připravenost motocyklu pro použití v tvrdých podmínkách dokazuje instalace ochranného krytu motoru v prostoru pod hlavní rámovou trubkou.
Použití 16´´ kol, zvyšujících obratnost a zmenšujících rychlost motocyklu, ukazuje na předpoklad využití motocyklu na novozélandských a australských pastvinách pastevci ovcí. Je nasnadě, že tento motocykl byl vlastním předchůdcem motocyklů ČZ 175 typ 481.2 COCY, k těmto účelům na Novém Zélandu a v Austrálii využívaným v 70. letech minulého století.
Z fotografií a popisu lze vyčíst, že motocykl přímo vychází z modelu ČZ 175 Trial. Hlavní změnou je využití malých 16´´ kol na rozdíl od kombinací 19/18´´, případně 21-18´´ kol modelu Trial. Změnou oproti modelu Trial, určenému zejména k prodeji v USA, je využití standardního předního světlometu a tím i celé přední části motocyklu.
Motocykl ČZ Trial vznikl v roce 1965 úpravou motocyklu ČZ řady Sport, pro tehdy velmi oblíbené šlapačkové soutěže, dle požadavků PZO Motokov. Široké veřejnosti byl představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1965 a již v následujícím roce byl drobnými úpravami inovován pro prodej širšímu okruhu zájemců v USA.
Další zajímavostí motocyklu, kterou představuje reklamní leták, je elektrické soustava napájená magnetovým alternátorem nevyžadující akumulátor. Zjevně bylo využito magnetového alternátoru MAG 358, použitém na motocyklech Jawa Californian I a II. Více o historii a problematice elektrické soustavy napájené magnetovým alternátorem MAG 358 se dozvíte v knize Jawa Californian.
Výrobní značka ČZ na nádrži motocyklu musela ustoupit značce Jawa zjevně díky politice budování jediné obchodní značky. Nádrž motocyklu je tedy kompletně převzata z motocyklů Jawa.
Motocykl Jawa Land Patrol je dalším z modelů, které byly vyvinuty v polovině 60. let minulého století na popud obchodníků z PZO Motokov. Vzhledem k ryze vývoznímu určení není tento model motocyklu popsán v žádné literatuře a není mi znám ani jeden dochovaný exemplář. Uvítám tedy jakoukoli informaci, která by pomohla tento článek doplnit či poopravit.
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (3/4): |
Strana 1 / 1 |
| | Jo jo můžu potvrdit viděl jsem ji na Novém Zélandu. Ale myslel jsem, že je to
předělávka z trialu nenapadlo by mě, že bylo v orig použito 16 přední kolo.
Jestli se někde objeví tak ji nafotim. [Pavel] (10. 09. 2011) | Krásná detektívka, to je počteníčko, díky! [Hobo] (28. 10. 2011) | Tak to je výborná zpráva. Tajně jsem doufal, že se někde ten motocykl objeví,
čímž se potvrdí, že nešlo jen o prototypovou záležitost. [Jiří Bartuš] (12. 09. 2011) | Přidat odpověď (2) | | Mohu se zeptat, odkud pochází ta část textu, že Trial byl vyvinutý ve VVZ JAWA?
Setkal jsem se s dokumenty přímo z ČZ, že motocykl byl vyvinutý právě tam. [Honza K.] (10. 10. 2011) | Musím se opravit, Jawa zi ten závod ve Strašnicích nepostavila, ale existující
fabriku využila pro své potřeby. Jak známo. CZ ale stavěla. [Honza l] (12. 10. 2011) | Závod ve Strašnicích si postavila Jawa pro svoje potřeby. Zrovnatak CZ v těch
letech stavěla nové haly, rozšiřovala výrobu a vývoj byl omezen pouze rozdělením
rolí mezi oběma firmami. To byl vlastně výsledek oné restrukturalizace a
samozřejmě spolu se zaúkolováním k unifikaci. Tato opatření měla logiku. [Honza l] (11. 10. 2011) | Zákulisní drby říkají ,prvního Triala si postavil soukromě pan Pudil pro
šlapačkový závody. Měl upravený seriový motor,ale podvozek ze soutěžního
"Scota" . Později tuto motorku využili ve vývoji ČZM Strakonice jako
základ seriovýho modelu TRIAL. [Monty] (10. 10. 2011) | Děkuji za podnětné postřehy. Uznávám chybu v udání místa vzniku modelu Trial kdy
VVZ ČZM Strakonice jsem zaměnil za VVZ Jawa. Je pravděpodobné, ale ne jisté, že
tedy i varianta Land Patrol vznikla ve Strakonicích. Při psaní článku jsem
vycházel z předpokladu, že Výzkumný a vývojový závod Jawa Strašnice byl v roce
1963 zřízen jako vývojový závod pro veškeré motocykly vyráběné u nás po
restrukturalizaci motocyklové výroby. Opomněl jsem fakt, že k úplné
restrukturalizaci, jak bylo plánováno, nikdy nedošlo a ČZM Strakonice se
podařilo uchovat nejen motocyklovou výrobu, ale i vývoj. [Jiří Bartuš] (10. 10. 2011) | To že byly Trialy (klasické) vyvinuty v ČZ dokazuje i článek ze Světa motorů
"Sportovní motocykl ČZ 250 Trial"
http://www.cezetmania.info/images/?item=1176&vyska=768&sirka=1024 [Honza K.] (10. 10. 2011) | Přidat odpověď (5) | | Fotky přesně tohoto motocyklu (až na ten nosič a brašny) nafotila továrna ČZ v
60.letech, bylo to značené jako 450.00.00 [Honza K.] (13. 09. 2011) | Mimochodem nádrž není kompletně přejata z motocyklu Jawa, ale z motocyklu
Jawa-ČZ typ 356. [Honza K.] (10. 10. 2011) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (1/4): | | Zdravim, co je ted s jawou strasnice?roubicek [Roubicek David] (04. 01. 2018) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|