Jawa. Výrobce se slavnou minulostí a nepříliš slavnou přítomností žije. A jak se zdá, nehodlá to vzdát.
Jawa to nevzdává
Autor: Jiří Bartuš
Jen málokterý český výrobce dokáže tak snadno vyvolat emoce jako Jawa. Po dlouhá léta bylo z Týnce slyšet stejnou písničku o chystaných nových modelech, ale výsledek se nedostavil. Výroba staré dvoutaktní třistapadesátky firmu živila a živí jen díky odbytu v mimoevropských zemích. Snaha uvést na trh moderní motocykl s čtyřdobým motorem nedopadla dosud příliš slavně. Jawa 650 s motorem Rotax neoslovila nijak zvlášť svým designem a k tomu trpěla příliš mnoha porodními bolestmi. Aktuální model, Jawa 660 Sportard, osazený motorem Minarelli, jehož design založený na ostrých rysech je pro našince až příliš odvážný, veliký obchodní úspěch nezaznamenal.
Již několik let prosakují informace o vývoji nového litru a nově i Jawy 1200. Občasné opatrné výroky vedení firmy dosud mnoho nových informací nepřinesly. Z veřejně dostupných zdrojů bylo možno dosud pouze zjistit, že na vývoj nových motocyklů čerpá Jawa dotace.
Nijak než šokem nelze nazvat reakce veřejnosti po nedávném zveřejnění fotografií neznámého nového modelu motocyklu Jawa. Jeho fotografie, které byly zjevně pořízeny neoprávněně, během několika hodin doslova zaplavily Internet. Jakákoli snaha zabránit jejich šíření zjevně nebyla možná. Zveřejnění fotografií nové Jawy vyvolalo neuvěřitelnou vlnu zájmu. Potřebu vyjádřit se k neznámé Jawě měl snad každý motorkář v Česku. Dlužno dodat, že drtivá většina těchto komentářů nesla v sobě negativní reakci. Mohlo by se tedy zdát, že česká veřejnost zlomila nad Jawou definitivně onu pomyslnou hůl.
Rozebírat příčiny oné mimořádné vlny zájmu, nemá zde na MotoMagazínu, který se věnuje převážně historii, valný smysl. Díky shodě okolností se však můžeme podívat na Týneckou Jawu ze zcela jiného úhlu pohledu.
Po dlouhá léta se celý výrobní areál v Týnci nad Sázavou - Brodcích, nacházel ve stádiu stagnace. Jako by se zde promítl celý onen neslavný vývoj československého motocyklového průmyslu od poloviny 60. let minulého století. Na konci roku 2014 se však začaly dít věci. Stará část výrobního areálu byla náhle zcela srovnána se zemí a u řeky zmizela bujná vegetace. Boční části výrobní budovy zcela změnily svou tvář. Jawa se začala měnit.
 |
 |
Stav budov výrobního areálu v Týnci na Sázavou - Brodcích byl po dlouhá desetiletí neměnný |
Ten, kdo by po vzoru hojně dotacemi podporovaného zateplování obytných budov čekal pouze proměnu z vnějšku, by se po návštěvě vnitřních prostor jistě velice divil. Jawa totiž svou proměnu vzala z gruntu.
Postupně, od spodního patra nahoru, přestavuje výrobní prostory tak, aby výroba mohla probíhat v důstojných podmínkách.
V prvním, dnes již zcela rekonstruovaném patře, lze spatřit nová obráběcí centra, která s velikou rezervou dokázala nahradit starou výrobní linku na obrábění odlitků motorových skříní plnou jednoúčelových automatů.
Dle potvrzených informací chystá Jawa nákup moderní motorové brzdy a další investice pro to, aby se mohla pustit do výroby nových modelů motocyklů. Jawa to zkrátka ještě nevzdává.
Dejme tedy Jawě ještě trochu času. Zvolená koncepce chystaného motocyklu Jawa 1200 dává smysl a tak věřme, že Jawa tuto již zřejmě poslední šanci nepromarní.
 |
 |
Na konci roku 2014 započala rekonstrukce výrobní budovy |
 |
 |
Nové obráběcí centra našly místo v rekonstruovaném přízemí |
 |
 |
Výroba staré dvoutaktní třistapadesátky firmu stále živí |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (4/4): | | Dobrý den, jako stálý fanda JAWY bych přivítal nějaký dvouválec čtyřtakt do
400ccm kvůli zvuku. Jsem starý dědek 73 roků, tak by mi to stačilo. Držím vám
všem palce, aby bylo ve světě zase o Jawě slyšet. Od péráka až po třiapůlu jsem
měl všechny. Nejvíce jsem byl spokojený s půlitrem OHC. Mějte se fajn a
držte se. [Ivo Čermák] (09. 02. 2016) | | Rok 2015 a Jawa teprve "chystá motorové brzdy"? To je vtip? A aby se
"mohla pustit do výroby"? Takže výroba litru, tolikrát odloženého,
naposled na rok 2015, jakože ještě nezačla? To si piště, že to budí emoce. Už mi
z informací o litru bylo smutno, byl sem nasrán, teď už je to jen k smíchu... [Jenovéf Bok] (29. 07. 2015) | | Monty,trochu slušněji,co když to čtou malé děti. [R.V.] (04. 02. 2015) | | Kolik je "trocha času" ? Myslím,že ty stovky diskutujích na
internetu už prostě serou roky opakovaný velkohubý řeči a sliby vedení firmy.
A fotky toho "něčeho" co už vlastně patří jen do muzea(podle
údajů o dotacích je to několik let ukončená záležitost)byly poslední kapka,
která dala průchod emocím. [Monty] (03. 02. 2015) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|