MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           11.5.2021 18:46         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Jawa. Výrobce se slavnou minulostí a nepříliš slavnou přítomností žije. A jak se zdá, nehodlá to vzdát.


Jawa to nevzdává




  Autor: Jiří Bartuš


  Jen málokterý český výrobce dokáže tak snadno vyvolat emoce jako Jawa. Po dlouhá léta bylo z Týnce slyšet stejnou písničku o chystaných nových modelech, ale výsledek se nedostavil. Výroba staré dvoutaktní třistapadesátky firmu živila a živí jen díky odbytu v mimoevropských zemích. Snaha uvést na trh moderní motocykl s čtyřdobým motorem nedopadla dosud příliš slavně. Jawa 650 s motorem Rotax neoslovila nijak zvlášť svým designem a k tomu trpěla příliš mnoha porodními bolestmi. Aktuální model, Jawa 660 Sportard, osazený motorem Minarelli, jehož design založený na ostrých rysech je pro našince až příliš odvážný, veliký obchodní úspěch nezaznamenal.

  Již několik let prosakují informace o vývoji nového litru a nově i Jawy 1200. Občasné opatrné výroky vedení firmy dosud mnoho nových informací nepřinesly. Z veřejně dostupných zdrojů bylo možno dosud pouze zjistit, že na vývoj nových motocyklů čerpá Jawa dotace.

  Nijak než šokem nelze nazvat reakce veřejnosti po nedávném zveřejnění fotografií neznámého nového modelu motocyklu Jawa. Jeho fotografie, které byly zjevně pořízeny neoprávněně, během několika hodin doslova zaplavily Internet. Jakákoli snaha zabránit jejich šíření zjevně nebyla možná. Zveřejnění fotografií nové Jawy vyvolalo neuvěřitelnou vlnu zájmu. Potřebu vyjádřit se k neznámé Jawě měl snad každý motorkář v Česku. Dlužno dodat, že drtivá většina těchto komentářů nesla v sobě negativní reakci. Mohlo by se tedy zdát, že česká veřejnost zlomila nad Jawou definitivně onu pomyslnou hůl.

  Rozebírat příčiny oné mimořádné vlny zájmu, nemá zde na MotoMagazínu, který se věnuje převážně historii, valný smysl. Díky shodě okolností se však můžeme podívat na Týneckou Jawu ze zcela jiného úhlu pohledu.

  Po dlouhá léta se celý výrobní areál v Týnci nad Sázavou - Brodcích, nacházel ve stádiu stagnace. Jako by se zde promítl celý onen neslavný vývoj československého motocyklového průmyslu od poloviny 60. let minulého století. Na konci roku 2014 se však začaly dít věci. Stará část výrobního areálu byla náhle zcela srovnána se zemí a u řeky zmizela bujná vegetace. Boční části výrobní budovy zcela změnily svou tvář. Jawa se začala měnit.

Fotografie Fotografie
Stav budov výrobního areálu v Týnci na Sázavou - Brodcích byl po dlouhá desetiletí neměnný

  Ten, kdo by po vzoru hojně dotacemi podporovaného zateplování obytných budov čekal pouze proměnu z vnějšku, by se po návštěvě vnitřních prostor jistě velice divil. Jawa totiž svou proměnu vzala z gruntu.
  Postupně, od spodního patra nahoru, přestavuje výrobní prostory tak, aby výroba mohla probíhat v důstojných podmínkách.
  V prvním, dnes již zcela rekonstruovaném patře, lze spatřit nová obráběcí centra, která s velikou rezervou dokázala nahradit starou výrobní linku na obrábění odlitků motorových skříní plnou jednoúčelových automatů. Dle potvrzených informací chystá Jawa nákup moderní motorové brzdy a další investice pro to, aby se mohla pustit do výroby nových modelů motocyklů. Jawa to zkrátka ještě nevzdává.

  Dejme tedy Jawě ještě trochu času. Zvolená koncepce chystaného motocyklu Jawa 1200 dává smysl a tak věřme, že Jawa tuto již zřejmě poslední šanci nepromarní.


Fotografie Fotografie
Na konci roku 2014 započala rekonstrukce výrobní budovy


Fotografie Fotografie
Nové obráběcí centra našly místo v rekonstruovaném přízemí


Fotografie Fotografie
Výroba staré dvoutaktní třistapadesátky firmu stále živí






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Strana 1 / 1
Nezodpovězená témata (4/4):
 Dobrý den, jako stálý fanda JAWY bych přivítal nějaký dvouválec čtyřtakt do 400ccm kvůli zvuku. Jsem starý dědek 73 roků, tak by mi to stačilo. Držím vám všem palce, aby bylo ve světě zase o Jawě slyšet. Od péráka až po třiapůlu jsem měl všechny. Nejvíce jsem byl spokojený s půlitrem OHC.
Mějte se fajn a držte se.
[Ivo Čermák]      (09. 02. 2016)
 Rok 2015 a Jawa teprve "chystá motorové brzdy"? To je vtip? A aby se "mohla pustit do výroby"? Takže výroba litru, tolikrát odloženého, naposled na rok 2015, jakože ještě nezačla? To si piště, že to budí emoce. Už mi z informací o litru bylo smutno, byl sem nasrán, teď už je to jen k smíchu...
[Jenovéf Bok]      (29. 07. 2015)
 Monty,trochu slušněji,co když to čtou malé děti.
[R.V.]      (04. 02. 2015)
 Kolik je "trocha času" ?
Myslím,že ty stovky diskutujích na internetu už prostě serou roky opakovaný velkohubý řeči a sliby vedení firmy.
A fotky toho "něčeho" co už vlastně patří jen do muzea(podle údajů o dotacích je to několik let ukončená záležitost)byly poslední kapka, která dala průchod emocím.
[Monty]      (03. 02. 2015)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Z druhé ruky: Jawa Pérák in action
Kopčany 2019
Duel naháčů
Brno Revival 2019
Jawa 300 CL a vozík PAv
Suzuki TC200
Pérák ze stodoly
Můj život Pekelného Anděla
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
Mad Max Style…
Yamaha FZ 750
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Pérák 2020
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2019
Setkání veteránů Holešov
Pérák 2015
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Classic Show 2015
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Nepomucký trojúhelník 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Veteráni Moravským Slováckem 2016
NIPPON RETRO 2018
Kniha Jawa Californian
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Zlínská Historic Rally
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2019
Jarní cena Brna 2018
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš