Hindúkuš, Heckel a Jawa
Autor: Jiří Bartuš
Jméno fotografa Viléma Heckela je pevně spjato s průkopnickými československými vysokohorskými horolezeckými expedicemi, kterých se jako aktivní sportovec zúčastňoval. Jeho fotografie z drsného horského prostředí, vydané jako součást mnoha knižních publikací, dokázaly ve své době popularizovat rozvíjející se obor horolezectví jako nic jiného.
Vilém Heckel však nefotografoval jen prostředí vysokohorských expedic. Je znám též jako reklamní fotograf a též jako fotograf, který dokázal s osobitým uměleckým přesahem nafotit mnohé výrobní procesy mnoha našich významných výrobních podniků. Tyto a mnohé další fotografie z bohatého odkazu tragicky zesnulého fotografa lze shlédnou a případně i v podobě kvalitní kopie zakoupit u dcery Viléma Heckela paní Helena Heckelová na jí provozovaných stránkách www.vilemheckel.cz.
Prakticky neznámým faktem je, že Vilém Heckel nafotil v Afgánistánu sérii propagačních barevných fotografií pro PZO Motokov, jejichž ústředním motivem jsou motocykly Jawa 250 typ 590/00 a 350 typ 361/00 Sport. Afgánský Kábul se stal výchozím bodem pro 1. československou horolezeckou expedici Hindúkuš 1965, které se zúčastnil i Vilém Heckel, protože vedoucí expedice Vladimír Šedivý s sebou do týmu nominoval nejen sportovce - horolezce, ale též přírodovědce a dokumentaristy.
1. československou horolezeckou expedici Hindúkuš 1965 tvořili: Vladimír Šedivý (vedoucí), Rudolf Antoníček, Jan Červinka, Ivan Gálfy, Miroslav Jaškovský, Radovan Kuchař, Miloš Matras, Jozef Psotka, Ivan Urbanovič, Jaromír Wolf (lékař), Vilém Heckel (fotograf), Bedřich Roger (filmař), Milan Daniel (vědecký pracovník).
Časopis Czechoslovak Motor Review, vydávaný pod taktovkou PZO Motokov a distribuovaný od roku 1955 každý měsíc do mnoha zemí celého světa v několika jazykových mutacích, měl nezanedbatelný podíl v šíření informacích o výrobcích československého motoristického průmyslu. Pouze v období let 1969 - 1971 bylo československými orgány umožněno vydávat časopis i v české verzi pod názvem Československá motor revue. | více |
|
Lze soudit, že zmiňované fotografie vznikly v okolí Kábul v době, kdy byla výprava nucena dlouze vyjednávat s místními úřady povolení pro vstup na území afgánského Váchánu, kam byla expedice plánována. S vyřízením povolení měla expedice značné problémy a trvalo mnoho dní, než se je podařilo získat a expedice se mohla vydat do hor. Volného času využili dokumentaristé k vytvoření mnoha záznamů z tehdejšího života v Afgánistánu.
Důkaz o tom, že autorem fotografií je právě Vilém Heckel podal Mudr. Jaromír Wolf v článku Afgánské cesty, který vyšel v 8. čísle časopisu Czechoslovak Motor Revue roku 1965.
Pořízené fotografie byly také použity k doplnění obsahu několika čísel časopisu Czechoslovak Motor Revue v roce 1966. Mnoho z fotografií bylo otisknuto na obálce časopisu a mohly tedy být reprodukovány v dnes ceněné barevné podobě, protože z této doby se jinak mnoho barevných fotografií motocyklů Jawa není k dispozici.
 Kde se v dalekém a odlehlém Afgánistánu motocykly Jawa Sport vzaly? Obě navíc v nadstandardním barevném provedení?
 Afgánistán dnes známe jako místo dlouhotrvajících válečných konfliktů. Až do počátku 70. minulého století však šlo o rozvíjející-se zemi, se kterou se Československo snažilo rozvíjet obchodní spolupráci, přičemž hlavním vývozním artiklem byla výstavba průmyslových podniků. V náročných podmínkách Afgánistánu také našly uplatnění i československé nákladní automobily, které zde prodávala PZO Motokov. Mimo nákladních automobiů Liaz se Motokov snažil nabídnout i osobní automobily Škoda a motocykly Jawa.
Mezi Prahou a afgánským Kábulem byla dokonce zřízena letecká linka, které využili i členové 1. československá horolezecká expedice. Následující československé expedice již většinou byly nuceny překonávat dlouhou vzdálenost nákladním automobilem.
 Je zřejmé, že minimálně dva motocykly Jawa, obě navíc v líbivém barevném provedení, se nacházely v prodejním a servisním středisku Motokovu v Kábulu v době, kdy zde pobývala československá horolezecké výprava. Zda bylo focení domluveno předem, či šlo tehdy o momentální nápad není dosud jasné. Nic však nebrání konstatování, že zde díky slavnému fotografovi vznikla série zajímavých fotografií, jejichž ústředním motivem je střet východoevropské elegance s drsným prostředím střední Asie.
 Věřím, že právě tento článek se jednou dočká pokračování. Pozná někdo z pamětníků osoby na reklamních fotografiích? Bude možné i po padesáti letech doplnit pozapomenutý střípek ve známém příběhu dobývání velehor?
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|