|
Motocykly ČZ 175 s elektrickým startérem
Autor: Jiří Bartuš
Článek vznikl na základě podkladů a podpory Martina Samsona
Snaha vyrobit novou atraktivnější variantu motocyklu a tím oslovit náročné zákazníky na západních trzích, zejména v USA, s minimálními náklady a požadavky na vývoj nových dílů, mnohdy přivedla konstruktéry k zcela bizardním technickým řešením. Rozhodnutí strakonické ČZ, implantovat do motocyklů motor s dynamostartérem, původně určeným pro skútry Čezeta, dalo vzniknout jedné z nejpozoruhodnějších verzí motocyklů našich výrobců.
Exportní modifikace cestovních motocyklů ČZ v 60. letech
Od počátku 60. let minulého století tvořila exportní nabídku strakonické ČZ ucelená řada motocyklů kubatur 125, 175 a 250 cm3 vycházející z jednoho konstrukčního základu. Dle účelu použití, byly jednotlivé modely exportované do zahraničí rozděleny pod základní obchodní označení Roadster, Roadster De Luxe a Sport.
Verze motocyklů Roadster a Sport se lišily v detailech zejména díky rozdílným rozměrům kol (Roadster 16‘‘, Sport 19‘‘). Verze Sport dostala k 19‘‘ kolům mělký přední blatník a široká řídítka s hrazdou a plynovou rukojetí s krátkým chodem tzv. rychlopal.
Verze Roadster De Luxe byla na rozdíl od verze Roadster vybavena panelem světlometu z hliníkové slitiny k němuž byla třmeny připevněna dělená řídítka.
Pouze pro export do USA vznikly v roce 1966 odvozené modely od modelů Roadster a Sport vybavené odděleným předním světlometem, mělkým předním blatníkem, širokými řídítky s hrazdou a plynovou rukojetí s krátkým chodem. Původ odděleného světlometu lze vysledovat u poválečných motocyklů ČZ 125/150.
Výbava a provedení konkrétních motocyklů mohly být různě kombinovány dle přání jednotlivých odběratelů. Mimo uvedené základní konfigurace nabízel výrobce u kubatury 175 cm3 i možnost osadit motocykl elektrickým startérem. V tomto případě byl do motocyklu instalován motor ČZ 175 typ 450.03 osazený dynamostartérem Pal-Magneton 12V/90W na místě standardního dynama 6V/45W. Toto provedení bylo nabízeno pouze na severoamerickém trhu a československým motoristům nebylo nikdy oficiálně představeno.
Motocykly ČZ 175 s elektrickým startérem
Rok výroby: 1964-1966
Výrobce: České závody motocyklové n. p. Strakonice
Reklamní leták z roku 1963 přinesl informaci o možnosti osazení motocyklů ČZ motory ČZ 175 s elektrickým startérem
Jako základ motoru ČZ 450/03 byly použity bloky z motoru ČZ 175 typ 502 používaném ve skútrech Čezeta. Ze stejného motoru byly beze změny převzaty též pravé víko motoru a dynamostartér Pal-Magneton 12V/90W typ 02-9490.60.
Instalace motoru, díky obdobným rozměrům, nepřinesla do konstrukce motocyklu mnoho změn. Zásadní změnou bylo přepracování pravé boční schránky na akumulátor, jenž nyní musela pojmout rozměrný regulátor napětí a dva 6V/12Ah akumulátory zapojené do série. Taktéž zcela přepracován byl elektrický svazek a jeho trasa k motoru. Elektrické zapojení poplatné použití dynamostartéru přineslo změnu i v ovládacích prvcích motocyklu. Ty se lišily dle druhu provedení motocyklu.
Motocykly ČZ 175 s dynamostartérem byly vyráběny v různém provedení a pouze v omezeném množství. V běžných firemních reklamních materiálech nebyly proto vůbec uváděny. Zmínku o nich nalezneme pouze na některých reklamních letácích a v několika reklamách v amerických motoristických časopisech. O verzi s motorem opatřeným dynamostartérem se zmiňuje dodatek návodu k použití motocyklu řady Roadster De Luxe a to jen v podobě schématu elektrického zapojení. Zmínku o jejich existenci lze také vystopovat v oficiálním ceníku motocyklů nabízených firmou AMERICAN JAWA LTD. v roce 1969.
Vzhledem k omezenému počtu vyrobených kusů se jich do dnešní doby dochovalo pouze několik málo kusů, převážně v provedení Sport s odděleným předním světlometem a Roadster De Luxe.
Použitá literatura a materiály:
Časopis Czechoslovak Motor Review ročníků 1960-1966
Reklamní materiály výrobce, oficiálních distributorů a regionálních prodejců
ČZ 175 typ 470/01 v nálezovém stavu
Rok výroby: 1965
Motocykl koncepčně vychází z motocyklu ČZ 175 typ 470 Sport s odděleným předním světlometem. Instalace motoru ČZ 450/03 nepřinesla téměř žádné změny do konstrukce motocyklu. Patrnou změnou je vedení svazku vodičů od prostoru dynamostartéru skrz víko karburátoru. Další z vnějšku postřehnutelnou změnou je rozšíření pravé boční schránky jenž musí pojmout dva akumulátoru 6V/12Ah a regulátor napětí.
Motocykly ČZ v provedení Sport na 19'' kolech byly vyráběny od roku 1961. Pro rok 1966 byly strakonické sportky určené na trh USA mírně inovovány použitím odděleného předního světlometu, čímž bylo dosaženo optického odlehčení motocyklu. Inovované motocykly představil zahraničním zájemcům časopis Czechoslovak Motor Revue jako novinku odvozenou od tehdy moderního modelu Trial:
JAWA-CZ 125-175 Sports 1966
Tento model, nyní prvně představen, je designován pro požadavky Amerických zákazníků. Je odvozen z modelu Trial od kterého se liší především zvětšeným výfukem, namísto původního krabicovitého typu výfukového tlumiče. Tato modifikace slouží z důvodu snížení hladiny hluku. Na tlumičích je namontován oddělený 130 mm světlomet, poskytující dobré osvětlení při noční jízdě. Namísto předního kola velikosti 2,75-21" použitého u modelu Trial, je zde použito kolo velikosti 3,00-19". Pneumatiky - jejich vzorek - jsou k dispozici dle přání zákazníků. Uvádíme, že kterékoli ze dvou sedel, krátké Trialové anebo standardní dvojsedlo, může být umístěno.
Zadní stupačky jsou standardem. Jsou namontovány na zadních rozvidlených držácích. Tyto modely jsou k dostání ve dvou anebo třech barevných schématech: černá, nachově červená a slonova kost. Jejich vzhled je velmi elegantní a atraktivní.
|
|
|
|
Ovládání motocyklu je obdobné jako u všech verzí s odděleným předním světlometem. Zapalování se zapíná shodně, prostřednictvím spínací skříňky s klíčkem na levém boku světlometu. Sepnutím do druhé, nearetované, polohy se uvádí v činnost dynamostartér. Obrysové a hlavní osvětlení se zapíná prostřednictvím pákového přepínače v horní části světlometu. Zde se také nachází dvě kontrolní svítilny. Červená pro kontrolu dobíjení a žlutá pro indikaci zařazeného neutrálu. V těle světlometu je též umístěn tachometr s hodnotami uvedenými v Mílích.
Vzhledem ke stavu všech komponentů lze uvěřit údaji na tachometru, který ukazuje pouhých 10 ujetých Mil. Jedinou vadou na jinak zcela autenticky zachovalém motocyklu je absence spínací skříňky, kterou předchozí majitel z neznámých důvodů odmontoval.
Jak dokazují fotografie, motocykl je dochován ve velice zachovalém autentickém stavu bez dodatečných úprav předchozích majitelů. Lze jen spekulovat, kdo je autorem černých nápisů Jawa nastříkaných skrze šablonu na vících bočních schránek a zadním blatníku. Dle dostupných poznatků byly nápisy zhotoveny buď již ve výrobě a nejedná se tedy o dodatečnou úpravu prodejce či předešlého majitele. Rovněž není znám účel opatření chromovaných boků nádrže matnou černou barvou, taktéž zjevně továrního původu. Lze vysledovat, že podobné zvláštní lakování bylo výrobcem používáno i u některých motocyklů ČZ enduro v pozdějším období. Možným vysvětlením může být snaha výrobce o představní motocyklů ve více barevných provedeních za cenu minimálních nákladů.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (4/4): |
Strana 1 / 1 |
| | Krásný článek, ale nemůžu si pomoct, ta motorka se mi moc nelíbí :-) Malé
světlo, obrovský kastlík, nesmyslně přetřená nádrž, klasická sportka je prostě
nejhezčí ;-) [meela] (01. 06. 2011) | Poradi někdo jak ten kaslik,, jak je tedy originálně to startování a jaké vůbec
světlo? Mam taky sportku 470 na papírech s motorem orig,450.... Zapsáno orig v
původním technicaku a štítek anglicky to světlo mám s přepínačem ale bez díry
jako.asi všichni, a motor s dinamostarterem taky,, poradíte?? Nemůžu nic najít [Lukáš ] (24. 09. 2015) | No toto ma dostalo!Sám som si podobný motor urobil začiatkom 80-tych rokov,túžil
som v tej dobe po moto so štartérom.Mám ho dodnes,fungovalo to celkom
dobre,Akurát som použil hranatý válec a hlavu z čz 175 sport a ponechal dvojpák
zo skútra.Stále to má atraktívny dizajn,škoda že neviem ako sem dať foto.Vždy
som sa divil že na to okrem mna nikto neprišiel a aha,soudruzi za doláče vedeli
aj niečo vymyslieť! [Jozef Joski] (08. 07. 2011) | Odkaz primo na fotku podobne Cezety nechce fungovat , ale najdete ji na techto
strankach : http://www.poormansev.com/id56.html [Martin Samson] (19. 06. 2011) | Ja na to zpocatku take koukal ... , ale casem jsem vydedukoval nasledujici :
-matna cerna na nadrz byla aplikovana jiz ve vyrobe aby
korespondovala s celym matne cernym sedlem a k tomu byly rovnez dodany cerne
sablonove napisy JAWA na kastliky a zadni blatnik -protoze jsem nahodou
nekde na druhe strane USA vyGooogloval tuhle podobnou
http://www.poormansev.com/imagelib/sitebuilder/misc/show_image.html?linkedwidth=
actual&linkpath=http://www.poormansev.com/sitebuildercontent/sitebuilderpict
ures/jawa.jpg&target=tlx_new&title=1966%20Jawa%20%20used%20Existing%20Tr
anny ... u ni ve vyrobe aplikovali sablonove napisy JAWA v bilem provedeni
aby jiste korespondovaly s bilym/sedym bokem sedla a chromovanymy boky nadrze .
S pozdravem , [Martin Samson] (18. 06. 2011) | Toto sa vám páči?takúto športku sme s bratom postavili,keď som mal 10.Zodvihli
sme vpredu nádrž a dali sme vysoké riaditká zohnuté z rúry s navarenými
hrazďákmi.Namiesto toho škaredého ľ.kastlíka-čo na to hovorila ľ.noha tandemistu
v USA:) sme hodili baterku Š1000 do bedničky za polovičnú sedačku.Svetlo sme
mali tiež Céčkove,uši sme ale prišrubovali priamo k rúre teleskopu,miesto
prepínača bola spínačka s mínus polohou.Toto nie je chválenie,iba či toto je
ORIGINÁL,alebo iba podobný paskvil s Libeňáckym kastlíkom:) [tibisz] (11. 06. 2011) | Tak mne ještě napaadá, škoda že se s výzvou Jawa California taky nepoprala Číza
- měla by taky svoji legendu... [Hobo] (10. 06. 2011) | Jó, američtí holubi nebo okap uďály své stejně jako v Jůropu, tak musela jít do
štětko černi. Mně se teda oddělený světlomet naopak moc líbí, škoda že byl v ČSR
jen na těch starších péráckých typech. Bylo by tu víc zajímavých modelů (vidno
na srazech) - takhle je všechno venku za móřem ;-.( [Hobo] (10. 06. 2011) | Přidat odpověď (7) | | Takto byl zakaznikum predstaven novy typ techto Cezet v Czechoslovak Motor
Review v unoru 1966 : "JAWA-CZ 125-175 Sports 1966
Tento model , nyni prvne predstaven , je designovan pro pozadavky
Americkych zakazniku . Je odvozen z modelu Trial od ktereho se lisi predevsim
zvetsenym vyfukem , namisto puvodniho krabicoviteho typu vyfukoveho tlumice .
Tato modifikace slouzi z duvodu snizeni hladiny hluku . Na tlumicich je
namontovan oddeleny 130 mm svetlomet , poskytujici dobre osvetleni pri nocni
jizde . Namisto predniho kola velikosti 2,75-21" pouziteho u modelu Trial
, je zde pouzito kolo velikosti 3,00-19" . Pneumatiky - jejich vzorek -
jsou k dispozici dle prani zakazniku . Uvadime , ze kterekoliv ze dvou sedel ,
kratke Trialove anebo standardni dvojsedlo muze byt umisteno . Zadni stupacky
jsou standardem . Jsou namontovany na zadnich rozvidlenych drzacich . Tyto
modely jsou k dostani ve dvou anebo trech barevnych schematech : cerna , nachove
cervena a slonova kost . Jejich vzhled je velmi elegantni a atraktivni ." [Martin Samson] (26. 08. 2011) | Spínačka ze skútra tam není. [Jiří Bartuš] (08. 01. 2015) | Ja len predpokladám, že spínačka bude použitá rovnaká ako na skútri ČZ, kde sa
štartuje pootočením do ľava - nearetovaná poloha. Len ma zaujíma, či sú na
spínačke označené polohy 0,1,2 pretože tie v prípade prepínača svetiel
umiestneného na svetle strácajú význam. Nezdá sa mi, žeby len kvôli tomuto
modelu vyrábali nové spínačky a myslím si, že sa použilo, to čo bolo skladom.
Pýtam sa preto, lebo rozmýšľam, žeby som sa pokúsil spraviť repliku takejto
motorky. Mimochodom, ako hlboký je ľavý kastlík na baterku a relátko? [Daniel] (07. 01. 2015) | Toto píši v textu: Zapalování se zapíná shodně, prostřednictvím spínací skříňky
s klíčkem na levém boku světlometu. Sepnutím do druhé, nearetované, polohy se
uvádí v činnost dynamostartér. O žádné spínače ze skútra tam nepíšu. [Jiří Bartuš] (07. 01. 2015) | jasne pačka na svetle na parkovačku a svetla. Spínačka je rovnaká ako na skútri
ČZ na 4 polohy - 0,1,2 a späť na štartovanie, alebo je v nej nejaký rozdiel? [Daniel] (07. 01. 2015) | Páčka na světlometu sloužila k zapínání světel a parkovačky. V otvoru chybí
spínací skříňka startéru na klíček. [Jiří Bartuš] (07. 01. 2015) | Zdravím, na čo slúžila spínačka a páčka na svetlomete? Spínačka na štartovanie a
spojenie elektrického obvodu, ale poloha 1 a 2, parkovačky a svetlá to sa asi
bude prepínať priamo na svetle? čo myslíte? [Daniel] (07. 01. 2015) | to jo -ale replika,troufnu si tvrdit.A ne moc povedená. Vedení kabelů
ke starteru je jiný než originál,nemá levou hlubokou schránku, nehledě na
seriový přední světlo a jak se vlastně startuje? Tim pravým blinkrovým
přepínačem na řídítkách? [Monty] (11. 01. 2012) | jedna je v Senci
http://www.flickr.com/photos/merka/6039599534/in/set-72157627304711331/ [Vlado] (11. 01. 2012) | Ví se kolik jich bylo vyrobeno a a jejich výrobní čísla ? [radek] (24. 10. 2011) | Přidat odpověď (9) | | TO BY BYL NA SVOU DOBU STROJ NA ÚROVNI [MUSTANGOVÝ SLON] (04. 04. 2014) | Asi nejpeknejsi na tom je ta lidova tvorivost konstrukteru aby se stroj ujal na
zapade. [Daniel] (21. 06. 2014) | Přidat odpověď (1) | | schanim starter nebo to startovani nevite nekdo kde by se dalo sehnat [tom] (06. 09. 2011) | A já mám na prodej replikový regulátor se stykačem na dynamostarter.Elektronický [Monty] (03. 12. 2011) | zdravym mam taky dinamostarter, kompletny, je to 12v 100w a TYP 02-9490.60 mozem
vam ho predat. [pavol] (01. 12. 2011) | Zrejme hledat ve vraku CZ skutra vybaveneho dynamostarterem [Martin Samson] (15. 09. 2011) | Přidat odpověď (3) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|