Britská pobočka Motokovu, Skoda (GB) Ltd., stála několikrát u zrodu zajímavých modifikací československých motocyklů. Svou roli jistě sehrála nutnost reagovat na nepříjemný přímý střet s vyspělou motocyklovou kulturou panující od nepaměti na britských ostrovech, nicméně jakákoli realizace by nebyla možná bez nezměrného úsilí zaměstnanců, kteří zde ve své době pracovali.
Prvním počinem Skoda (GB) Ltd. byla realizace úprav sériových motocyklů ČZ 250 typ 471, díky kterým vznikly za cenu minimálních nákladů motocykly prodávané pod označením ČZ 250 Custom. Dnes nám tato snaha může připadat směšná, ale podíváme-li se na věc v dobovém kontextu, nelze než konstatovat, jak málo stačilo k tomu, aby z nudně vypadajícíh motocyklů vznikly svěží, byť trochu těžkopádné, individuality. Co by dal tehdejší motocyklu chtivý občas československa za alespoň takto upravený motocykl?
ČZ 250 Custom
autor: Jiří Bartuš
Zatímco na západ od našich hranic si v druhé polovině 70. let minulého století motorkychtivý zájemce mohl vybírat z nepřeberného množství typů motorek, milovníci motorek v československu měli na výběr pouze stopětasedmu ČZ, nebo třiapůlku Jawu. Tedy motorkami, jejichž vznik se datoval do konce šedesátých let a v případě motoru Jawy do let čtyřicátých.
Jelikož výrobní kapacita Jawy byla díky stabilním objemným zakázkám do Sovětského svazu na hraně své kapacity, začali v polovině 70. let ve strakonické ČZ Jawě pomáhat výrobou dvěstě a třistapadesátek ČZ, které vznikly vložením motorů Jawa do upraveného rámu ČZ 175. Motory pro Jawu byly ostatně kompletně vyráběny ve Strakonicích. Ačkoli jednoduchý trubkový rám ČZ nedosahoval ani náhodou kvalit dvojitého rámu Jawy, vzniklý motocykl díky menší hmotnosti Jawu v dynamických parametrech předčil.
Snaha prodat na západě za každou cenu i jinak neprodejné zboží vedla prodejní organizace mimo kouzlení s cenami, kdy obecně veškeré československé výrobky byly prodávány pod výrobními náklady, k vymýšlení úprav, které by motocykly zatraktivnily a přitom nezatížily sériovou výrobu motocyklů jdoucích ve velikých sériích do Sovětského Svazu.
Jednou z variant upravených sériových motocyklů byl motocykl ČZ 250 Custom, který byl nabízen ve Velké Británii tamnějším dovozcem Skoda (GB) Ltd., přičemž je nanejvýše pravděpodobné, že samotné úpravy motocyklů probíhaly až ve Velké Británii v sídle Skoda (GB) Ltd. nacházejících se ve městě King's Lynn.
|
ČZ 250 Custom Mk. I na dobové fotografii |
Šlo v podstatě typ ČZ 250 typ 471 (nabízená ve Velké Británii pod označením De Luxe), který dostal laminátovou přední kapotáž, nízká zalomená řídítka, odlehčený přední blatník, zamykatelné víčko nádrže, ukazatele směru a upravené sedlo doplněné laminátovým blatníkem a na něm umístěným zadním sdruženým světlem Lucas.
|
|
Britský časopis Motor Cycle Mechanic přinesl ve svém prosincovém vydání roku 1977 test motocyklu ČZ 250 Custom Mk. I. Britského motocyklového nadšence však ČZ mohla ohromit jedině svou nízkou cenou. |
Nabízené ceně těsně nad 400 Liber dokázala konkurovat jedině východoněmecká MZ TS250, která však byla na podobné technické úrocni jak ČZ. Jak v dobovém testu poukazoval britský časopis Motor Cycle Mechanic, konkurenční japonské motocykly byly nabízeny v cenách kolem 700 Liber, avšak jejich výkonové parametry byly úplně někde jinde.
|
|
Na obálce časopisu Motor Cycle Mechanic se ČZ 250 Custom skrývá za tehdejší konstrukční špičkou, Yamahou XS 750. Jak příznačné. |
Dobový reklamní prospekt ČZ 250 Custom Mk. I |
Po první variantě označené jako Mk. I vznikly postupně designově vylepšené varianty Mk. II a Mk. III. Jak však doba plynula, stávaly se již tak málo konkorenceschopné motocykly stéle více nekonkurenceschopnými a tak jejich prodej nelze jakkoli označit za úspěšný.
Nabízí se otázka, proč byl zájem jen o kubaturu 250 cm3, když obdobně mohla být nabízena i třistapadesátka. Zodpovězení tkví v britské specialitě, kdy pro získání řidičského oprávnění na motocykly do 250 cm3 stačil v 70. letech pouze jednodenní kurz. Dvěstěpadesátky tak spadaly do kategorie maloobjemových motocyklů, na kterých se lidé v podstatě učili jezdit.
|
|
Dobový reklamní prospekt nabídky nabídky československých motocyklů ve Velké Británii v roce 1978. |
Dobový reklamní prospekt ČZ 250 Custom Mk. III |
Z dnešního pohledu představují motocykly ČZ 250 Custom zajímavé oživení v jinak velice nudné produkci československých motocyklových výrobců na konci 70. let minulého století. Málo prodaných kusů se dnes odráží na množství dochovaných motocyklů. Jak ve velké Británii tak i v našich končinách platí ČZ 250 Custom za velikou raritu.
Poznámka autora na závěr.
Nuzný český občan by tehdy přivítal i jen možnost nákupu laminátových kapotáží, které proto, aby nudné sériové motocykly alespoň trochu vylepšil, musel vyrábět s malými či velkými úspěchy v domácích podmínkách.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (1/1): | | Pamatuju si živě, jak jsme před pár lety navečer na anglickém venkově takovouhle motorku naporcovali a nacpali do kufru Mercedesu W126. Největší problém byl, kam s benzinem. Motorka byla celá, v dobově bizarních barvách a prakticky nejetá. Je to jedna z několika, kterými jsme obohatili sbírky v ČR :D [JzK] (31. 01. 2020) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|