Aukro poškozuje trh s historickými vozidly
Autor: Jiří Bartuš
aktualizováno 14.3.2013
Bývalo zvykem, že jsem se zde na stránkách MotoMagazínu zamýšlel nad trendy a stavem cen vybraných historických vozidel. Již v minulých letech jsem upozorňoval na rostoucí vliv aukčního serveru Aukro na tvorbu cen. To, co jsem považoval za přínosné, se bohužel, díky politice, jakou tento monopolní server v České republice uplatňuje, změnilo na destrukci trhu.
Ceny vozidel i jejich dílů jsou ovlivňovány mnoha faktory, které se velmi často mění. Každý, kdo se kolem veteránů motá, dokáže časem určit trendy v pohybu cen. Většinou ceny obecně s časem rostou. U některých položek mírně, u některých strměji, ale někdy mohou ceny stagnovat případně i klesat. Otázkou je, zda lze nějakým způsobem hodnověrně stanovit skutečnou hodnotu odpovídající aktuální situaci. Odpověď na tuto otázku byla nalezena již v dávné minulosti v podobě aukčního prodeje. S rozmachem internetu se aukce zcela logicky přesunuly z aukčních síní do virtuálního světa. Zde, nejprve v domovských spojených státech a později po celém západním světě se prosadila aukční síň eBay. Ta se velmi rychle vyprofilovala ve velice sofistikovaný systém zaručující regulérnost dražeb a poskytující dostatečnou ochranu jak kupujících tak i prodávajících. Dominance eBay je dnes taková, že v zemích, kde eBay působí nenaleznete obchodníka, který by si dovolil své zboží na eBay nenabízet.
Bohužel politika eBay, zjevně orientovaná zejména na objem obratu, způsobila ignorování východoevropského regionu při své celosvětové expanzi. Toho využila polská firma Allegro, která nabídla velice podobný aukční systém právě v tomto regionu. V České republice, kde působí pod názvem Aukro, se velmi rychle vypracovala v dominantního hráče mezi elektronickými aukcemi.
Bohužel z ne zcela zřejmých důvodů začalo Aukro právě jen v České republice měnit základní principy elektronických aukcí, léty prověřené aukční síní eBay.
Jde zejména o zrušení možnosti stanovení vyhrazené ceny, minimální částky nutné k prodeji, jenž má za úkol ochraňovat prodejce před podhodnocením prodávaného zboží.
Dále jde o změněný systém prodeje s možností zakoupit ihned, kdy prvním příhozem tato možnost zaniká, což dává příliš mnoho výhod do ruky kupujícím na úkor prodejce.
Zjevně nejvíce trh poškozujícím krokem Aukra je zrušení povinnosti uzavřít kupní smlouvu na prodej motorového vozidla. Tento fakt nahrává spekulacím s cenami na straně prodeje stejně jako na straně koupě. Velice často se stává, že po úspěšné dražbě je vydražené vozidlo nabídnuto s pevnou cenou v některé z běžných inzercí. Kdo tedy a proč od realizace prodeje odstoupil? Aukce v tomto případě zjevně nesplnila svoji roli.
K tomu se Aukro dostatečně nesnaží garantovat regulérní průběh aukcí. Zde mám na mysli zejména umělé navyšování cen příhozy "spřátelených" dražitelů, jejichž eliminace by měla být pro Aukro prvořadá.
Není jasné, zda si vedení Allegra (Aukra) uvědomuje, že tyto abnormality českého aukčního prostředí mají fatální dopad na celý trh s historickými a sbírkovými předměty. Vůbec nejmarkantnější je tato destrukce znát v prodeji motorových vozidel. Elektronické aukce, místo aby trh stimulovaly, jej spíše potápí, což je jasně vidět v malém počtu aukcí tohoto druhu.
Věřím, že se jednou i u nás v Čechách dočkáme standardního prostředí jaké je běžné v západním světě. Zatím však musím konstatovat, že jako geograficky středoevropská země i v tomto oboru sklouzáváme blíže k východu místo abychom měli ambice drát se na západ.
Volnou diskusi k tomuto tématu naleznete na diskusním fóru VeteránForum zde: http://www.veteranforum.cz/index.php?id=11&idkat=109&idtop=213059
Se svolením redakce časopisu MotorJournal přinášíme rozhovor s ředitelem aukční síně Bonhams Jamesem Knightem, jenž vyšel v časopise MotorJournal číslo 11 roku 2005.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|