MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           17.1.2021 07:15         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Při listování jednotlivými ročníky časopisu Svět Motorů jsem si všimnul jedné zajímavé věci. Ze všech těch mnoha ročníků od roku 1947, kdy vyšlo první číslo tohoto časopisu, vyčnívá právě ročník 1952. Vyčnívá tím, že se v něm téměř nic zajímavého nedozvíte. Tedy nic zajímavého z dnešního pohledu na tehdejší běžný motorismus. Je to logické. Běžný motorismus v podstatě neexistoval. Běžný motorista byl v té době v drtivé většině motocyklistou a pro motocyklisty vycházel posledním rokem časopis Motocykl.


1952


  Autor: Jiří Bartuš



Svět motorů 1952 - reklama   Časopis Svět motorů procházel zásadními změnami stejně jako celá společnost. Tak, jak byl rozpuštěn AKRČS a převeden pod lidovou správu a po té pod armádu, obdobně bylo nakládáno i s časopisem Svět motorů. Od roku 1953 již vychází pod hlavičkou Svazarmu.

  Rok 1952 je nechvalně spjat se vznikem DSLM. Tato zkratka dnes už nikomu nic neřekne. Snad jedině její překlad, Dobrovolný svaz lidového motorismu, dává nápovědu, že šlo o organizaci, která nahradila Autoklub republiky československé (AKRČS) do doby, než se o československé motoristy začala koncem roku 1952 zajímat nově vzniklá všemocná organizace Svaz pro spolupráci s armádou (Svazarm).

Svět motorů 1952 - reklama   Ročník 1952 byl pro časopis Svět motorů přelomovým a podle toho to v něm také tak vypadá. Dozvíte se v něm, jakým tempem se rozvíjí motorismus v Sovětském Svazu, Polsku, Maďarsku. Dozvíte se, jak šetřit pneumatiky, jak šetřit spotřebu nákladních automobilů. Také se dozvíte, co našim šoférům radí laureát Stalinovi prémie J. I. Titov, stachanovský řidič-novátor. Prostě spoustu hrozně nezajímavých věcí. Taková to byla doba. Je naší ostudou, že po letech srovnávání se s vyspělým západem jsme byli donuceni srovnávat se s pokrokovým východem. Bohužel ten byl pokrokový jen, co se týče ideologie.
  Jistou čest časopisu Svět motorů ročníku 1952 zachraňovali svými poutavými reportážemi cestovatelé Miroslav Zikmund s Jiřím Hanzelkou a některé odborné články věnující se trendům v automobilové konstrukci.

  V roce 1952 jsme se též mohli dočkat obnovené Velké ceny Československa, bohužel pod vše napovídajícím názvem Závod družby národů. Závodu na trati bývalého Masarykova okruhy se mohli zúčastnit jen závodníci z pokrokových zemí tábora míru. Již z názvu je patrné, jaká tak vznikla našim jezdcům konkurence. Navíc byla našim jezdcům zakázána účast na motocyklech jiné, než československé výroby. Jelikož se v roce 1952 mnoho sportovních podniků v ČSSR nekonalo, bylo Velké ceně věnováno poměrně hodně prostoru.

  Nemíním zde nijak hodnotit historii, ale připadá mi, že z hlediska motorismu byl rok 1952 asi tím nejhorším v naší novodobé historii.

  Pro zajímavost předkládám dva články Světa motorů ročníku 1952 o sovětských rekordmanech. Šlo o překlady článků vyšlých v sovětských časopisech. Inu po letech kopírování článků ze západních časopisů se přešlo na časopisy východní. Bohužel časopisy z východu byly spíše zaměřeny na vymílání mozků, než na podávání informací.

Svět motorů 1952 Svět motorů 1952 Svět motorů 1952
  Sovětský rekordman Vladimír Nikitin letěl se závodním automobilem 38 metrů vzduchem. Jeho skok zapříčinil ne zcela rovný železniční přejezd. Nutno podotknout, že 38 metrového skoku dosáhl až druhým pokusem, kdy najel na železniční přejezd dvousetkilometrovou rychlostí. Tak si říkám, že kdybychom dnes touto rychlostí otestovali naše železniční přejezdy, jistě bychom skok Vladimíra Nikitina nejednou hravě překonali.


  A víte, že v Rusku měli svého Járu Cimrman, respektive několik Cimrmanů? Jeden se jmenoval O. S. Kostovič a sestrojil spalovací motor (osmiválcový boxer se čtyřmi karburátory a elektrickým zapalováním) v roce 1879. Dalším by mohl být Inž. Putilov, který sestrojil motorový kočár, první automobil se spalovacím motorem, již v roce 1882. Bohužel tehdejší carské kapitalistické Rusko jejich průkopnické činnosti příliš nepřálo. O tom ale až někdy příště.

Svět motorů 1952 - reklama Svět motorů 1952 - reklama
Svět motorů 1952 Svět motorů 1952



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Brno Revival 2019
Jawa 300 CL a vozík PAv
Suzuki TC200
Pérák ze stodoly
Můj život Pekelného Anděla
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
Mad Max Style…
Yamaha FZ 750
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Pérák 2020
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Brno Revival 2019
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2015
Setkání veteránů Holešov
Pérák 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
300 zatáček Gustava Havla 2015
Classic Show 2015
300 zatáček Gustava Havla 2018
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy 2017
Nepomucký trojúhelník 2018
300 zatáček Gustava Havla
Branná 2018
NIPPON RETRO 2018
Slovácký okruh 2018
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2017
NIPPON RETRO 2019
Grand Prix Bugatti 2019
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Slovácký okruh 2019
Sraz patinovek a bastlů
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš