MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           11.5.2021 19:40         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Motoristická literatura |
Míla Urban

Nesmrtelných 12 HP


Recenze: Petr Kment
  Neznám moc knih s veteránskou tématikou, které mohu bez váhání doporučit i kamarádům (a kamarádkám), kteří se o stará auta a motorky vůbec nezajímají. Takovou knihou ale zcela bez pochyby je právě Nesmrtelných 12 HP od Míly Urbana. Důvod je jednoduchý. O co míň se v knize dozvíme technických podrobností o to víc se dozvíme o době, kdy Míla a jeho Tatra 12 zvaná Čochta projeli půlku světa. Urbanova kniha je vlastně klasickým cestopisem, a to je právě to krásné a mezi veteránskou literaturou neobvyklé. Značce Tatra a jejím automobilům se věnuje celá řada jiných knih a kdo bude mít po přečtení Urbanova vyprávění chuť dozvědět se něco o technice, může tak snadno udělat.

  Nevím, jak moc je potřeba popisovat obsah, bojím se, že to bude nošení dříví do lesa. Ve zkratce to udělám, protože tento článek má nalákat k přečtení i ty, kteří se s ní zatím nepotkali. V zásadě lze knihu rozdělit na dvě části, které se střídají – přípravu na cestu v Československu a pak na jednotlivé cesty.
  Kdo by si myslel, že čtení o přípravách na jednotlivé jízdy bude nudou, ten se naprosto mýlí. Dnes je před každou dálkovou jízdou potřeba perfektně připravit stroj a sehnat peníze. Z hlediska Urbanova vyprávění se toto jeví jako zanedbatelná maličkost. V době tuhé normalizace, kdy autor své cesty podnikl, k tomu bylo potřeba připočítat ještě jeden téměř nadlidský výkon – přesvědčit všechny orgány aby cestu posvětily. Urban se této potupné části příprav ve svém vyprávění nevyhýbá a právě proto je kniha smutným svědkem té doby.
  Popis jednotlivých cest je čtením o poznání veselejším. Těch cest bylo hned několik – od „výletu“ na veteránskou akci Tour de Luxemburg (první cesta s Čochtou na západ) nebo na sraz veteránů do Polska či Maďarska až po dálkové jízdy, které bychom dnes zcela určitě nazvali expedicemi. První taková cesta mířila do zemí bývalého Sovětského svazu a autor ji absolvoval spolu s dalšími 3 autoveterány (kromě Čochty ještě 2xTatra 11 a Praga Alfa). Při neuvěřitelně velkých denních dávkách kilometrů se jim podařilo projet Polsko a dále dnešní Bělorusko, Rusko a Ukrajinu.

  Při čtení o dalších dvou cestách už opravdu nezbývá než kroutit hlavou, nebo - ještě lépe – smeknout. Urban nás zavede do Ameriky sedmdesátých let, kam se mu podařilo vyjet hned 2x, a to i bez vlivného strýčka kdesi na ministerstvu. Jeho snem bylo jet ve stopách velkého závodu z roku 1907, který vedl z New Yorku do Paříže. Dnes se zdá neuvěřitelné, že tento bláznivý závod v počátku 20. století opravdu několik strojů dokončilo. Bohužel, to co bylo možné v carském Rusku v roce 1907 nebylo možné v komunistickém Sovětském svazu o 70 let později – na takovou cestu nikdo nedal nezbytnou bumážku. Míla Urban se tedy rozhodl „alespoň“ dojet na samotný konec Aljašky. Do místa, odkud to bylo do Sovětské svazu mnohem blíž než z Prahy. Zbývá možná jen vysvětlit, proč ty cesty byly 2. Při první bohužel do Čochty naboural v plné rychlosti kamion. Havárii naštěstí ve zdraví přežil Míla Urban i jeho spolujezdec, o Čochtě se to ale říct nedalo. Neúspěch však neodradil, naopak posílil a tak se po dvou letech do Ameriky vrací spolu s Fandou Valšubou (Tatra 11) a dvěma spolujezdci. Tentokrát už dosahují svého obdivuhodného cíle a objedou téměř celé Spojené státy. Druhá cesta do USA je psaná formou deníku s uvedeným datem a ujetými kilometry za den. Ostatní cesty jsou zaznamenány jako vyprávění.

  Míla Urban ve své knize píše, že chtěl postavit pomník Tatře 12, tedy autu, které ho provezlo půlkou světa. Povedlo se mu ale něco trochu jiného. Tento pomník postavil nejen autu, ale i sám sobě a jemu podobným bláznům (a trpělivým manželkám), kteří se nebojí sebevětšího úsilí a ani těch největších překážek, které jim stojí v cestě za splněním i těch nejpošetilejších snů. Dnes už je cesta ve stopách velkého závodu z roku 1907 možná. Povolení, která před 30 lety svazovala každému ruce už jsou minulostí. Najde se někdo tak nadšený a odhodlaný jako Míla Urban, aby ji zopakoval?

  Zbývá snad jen dodat, že kniha vyšla už 2x, naposledy v roce 2004 v nakladatelství Baset a s popisem amerického dobrodružství se mohli čtenáři setkat také na stránkách Světa Motorů.




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Strana 1 / 1
Nezodpovězená témata (2/2):
 Knihu Nemsrtelných 12 HP jsem právě dočetl. Úžasné čtení, dobrodružství posádek Tater, ale také neskutečná dřina a VŮLE vše dojet až do konce.
[lada]      (19. 11. 2011)
 Tato kniha vycházela též na počátku 90. let ve Světě motorů.
[info]      (19. 11. 2008)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Z druhé ruky: Jawa Pérák in action
Kopčany 2019
Duel naháčů
Brno Revival 2019
Jawa 300 CL a vozík PAv
Suzuki TC200
Pérák ze stodoly
Můj život Pekelného Anděla
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
Mad Max Style…
Yamaha FZ 750
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Pérák 2020
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2019
Setkání veteránů Holešov
Pérák 2015
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Classic Show 2015
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Nepomucký trojúhelník 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Veteráni Moravským Slováckem 2016
NIPPON RETRO 2018
Kniha Jawa Californian
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Zlínská Historic Rally
NIPPON RETRO 2019
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Jarní cena Brna 2018
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš