Řadit základní neutrál jedním pohybem řadicí páky byl nápad, kterému byl v Jawě přiznáván veliký potenciál. Spolu s patentem na sdružení řadicí a startovací páky měl přinést zásadní zjednodušení obsluhy motocyklu. Zatímco jednopáka se ujala na věčné časy, vyřazování zcela upadlo v zapomnění.
AKTUALIZOVÁNO
Vyřazování do základního neutrálu
patent, který upadl v zapomnění
Autor: Jiří Bartuš
Na výstavě nových konstrukcí a zlepšení výrobků a výrobních method, pořádané Ministerstvem strojírenství v Národním technickém muzeu od 1.12.1953 do 10.1.1954, představily Závody 9. května (Jawa) dva patenty, které měly přinést zásadní zjednodušení obsluhy motocyklu.
|
Fotografii z výstavy v Národním technickém muzeu přinesl časopis Svět motorů 161-162 (25-26), který vyšel 22.12.1953 |
Zatím co patent na jednopákové ovládání řazení a startování motocyklu byl již v té době uveden do praxe a zůstal trvalou součástí motocyklů Jawa a ČZ, patent na řazení základního neutrálu jedním pohybem řadicí páky se do sériové výroby nikdy nedostal.
Informaci o patentovaném vyřazování do základního neutrálu přinesl časopis Svět motorů 161-162 (25-26) 22.12.1953, kde je Dr. Jan Pivrnec, spolu s patentem řazení jednopákou, popsal zcela vyčerpávajícím způsobem, včetně aspektů, které k jeho vzniku vedly.
Široké veřejnosti byl tento patent představen na výstavě nových konstrukcí a zlepšení výrobků a výrobních method, pořádané Ministerstvem strojírenství v Národním technickém muzeu od 1.12.1953 do 10.1.1954. Ihned po ukončení výstavy putoval motocykl Jawa Pérák opatřený mechanismem vyřazování do základního neutrálu do depozitáře Národního technického muzea. A právě v Národním technickém muzeu jej bude opět možno shlédnout v rámci chystané výstavy Fenomén Jawa aneb Jawa, jak ji neznáte |
Podrobnosti o systému řazení a startování jednou pákou píšeme v samostatném článku Jednopáka.
|
Technický výkres systému vyřazování do základního neutrálu motorů Jawa |
Myšlenka snadného řazení základního neutrálu (mezi prvním a druhým rychlostním stupněm) měla za cíl nahradit několikerý opakující-se pohyb řadicí pákou, nutný pro přeřazení, pohybem jedním. Jawou patentované řešení se ovládalo obdobně jako jednopáka. Řadicí páku bylo nutno zamáčknout směrem k motoru a poté jí provést jeden dlouhý pohyb, který zabezpečil přesunutí řadících vidliček do takové polohy, ve které se převodová kola posunula do základního neutrálu. Poté se řadicí páka vrátila automaticky zpět do základní polohy a mohlo se z ní opět běžně řadit. Přeřazení do základního neutrálu bylo možné z jakéhokoli zařazeného rychlostního stupně.
Celý mechanismus byl konstruován tak, aby bylo možno beze změny využít stávající převodovky včetně řadicích vidliček. Převodovka motocyklů Jawa byla konstruována tak, že neutrál se nacházel mezi prvním a druhým rychlostním stupněm, přičemž tento neutrál byl indikován kontrolní svítilnou a též mezi třetím a čtvrtým rychlostním stupněm. První verze motocyklů Jawa Pérák měly dokonce indikováno řazení každého rychlostního stupně.
Zajímavé je, že indikace zařazeného rychlostního stupně není ani v dnešní elektronické době u motocyklů standardem. Přitom u dnešních motocyklů, vybavených silnými pružnými motory a mnoharychlostními převodovkami, by tato indikace výrazně pomohla zlepšit ovládání motocyklu. Výrobci motocyklů v minulosti indikaci u některých modelů zaváděli a potom zase v rámci snižování nákladů rušili.
Z popisu funkce a při pohledu na technický výkres je patrné, proč se nový patent neujal, i když byl na několika prototypech s úspěchem odzkoušen. Zavést do sériové výroby složitý mechanismus znamenalo značné náklady, které by jen stěží byly vyváženy zvýšeným zájmem zákazníků, i když s ním bylo obchodníky počítáno. Navíc, u poměrně citlivého mechanismu, kterým nový mechanismus řazení jistě byl, by jistě hrozily častější poruchy zaviněné necitlivou obsluhou.
Konstruktéři též pracovali na možnosti sdružit systém vyřazování s jednopákou, ale již z popisu funkce obou systémů je jasné, že nožní obsluha takto univerzální páky by znamenala spíše ztížení obsluhy na místo jejího zjednodušení.
Nový systém řazení se u sériového motocyklu Jawa nikdy neobjevil. Dnes nám může alespoň posloužit jako důkaz o schopnostech československých konstruktérů, kteří se snažili hledat cesty vpřed, byť za cenu navštívení mnoha slepých uliček.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/1): |
Strana 1 / 1 |
| | Jo, udělali moc dobře, že to strčili do šuplíku. Když tam vidím ty pružinky ,
kulisu rozdělenou na tři díly,a další složitosti,jsem rád, že to na svojí JAWĚ
nemám. Stejně by to dávno přede mnou někdo zahodil a nahradil obyčejnou
kulisou- asi jako automatickou spojku? [Monty] (24. 01. 2015) | Přesně tak, jak píše Polda - je to vždy o hlavě. Někdo na to půjde s palicí,
jiný s pinzetou... [Hobo] (03. 03. 2015) | Na automatickou spojku musím oponovat. Když to člověk umí seřídit a trochu
si s tím vyhraje, tak funguje jak má. Bohužel tuto trpělivost lidé v té
době asi neměli. Doma máme tuto spojku v 250 i 350. 250 je po
renovaci, už má něco najeto a stále to funguje jak má. [Jan Polák] (30. 01. 2015) | Přidat odpověď (2) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|