Britská pobočka Motokovu, Skoda (GB) Ltd., stála několikrát u zrodu zajímavých modifikací československých motocyklů. Svou roli jistě sehrála nutnost reagovat na nepříjemný přímý střet s vyspělou motocyklovou kulturou panující od nepaměti na britských ostrovech, nicméně jakákoli realizace by nebyla možná bez nezměrného úsilí zaměstnanců, kteří zde ve své době pracovali.
Prvním počinem Skoda (GB) Ltd. byla realizace úprav sériových motocyklů ČZ 250 typ 471, díky kterým vznikly za cenu minimálních nákladů motocykly prodávané pod označením ČZ 250 Custom. Dnes nám tato snaha může připadat směšná, ale podíváme-li se na věc v dobovém kontextu, nelze než konstatovat, jak málo stačilo k tomu, aby z nudně vypadajícíh motocyklů vznikly svěží, byť trochu těžkopádné, individuality. Co by dal tehdejší motocyklu chtivý občas československa za alespoň takto upravený motocykl?
Druhá generace motocyklů ČZ 250 Custom přinesla několik designových změn, které pomohly vizuálně odlehčit zadní partie motocyklu. Jeden z mála vyrobených a též i mála dochovaných motocyklů tohoto provedení prošel renovační kúrou v dílně Petra Doležala. Na popisu provedených renovačních prací se lze seznámit s technickými detaily, které motocykly ČZ 250 Custom odlišují od motocyklů běžné sériové produkce, což byly motocykly ČZ 250 typ 471, ve Velké Británii prodávané pod obchodním označením ČZ 250 De Luxe.
ČZ 250 Custom Mk. II
autor: Petr Doležal
Čezeta řady Custom byl motocykl, se kterým jsem se poprvé seznámil až po vydání knihy Katalog motocyklů ČZ 1930 - 1997 od dua Vošalík Šebek. Když sem na stránkách této publikace motocykl uviděl, napadlo mě, že je to přímá dobová konkurence Hondy Four a že pravděpodobně pod tlakem tohoto modelu od Čezety zahájila Hodna výrobu šestiválcového modelu CBX, protože klasika 4 valve CB Four, už byla za zenitem! (jde o smutný černý humor :D !).
V roce 2019 se podařilo do sbírky získat jeden motocykl tohoto typu původem z Anglie. Stroj byl na první pohled v hezkém stavu, pravděpodobně po renovaci před nějakými deseti lety. Měl české platné doklady a tak nebyl problém s přepisem. Bohužel chyběl původní nosič, který je viditelný i na dobových reklamních testech a dle slov předchozího majitele se bohužel vyhodil. Já jsem nijak rozsáhle renovovat nechtěl, i když má nádrž i obě boční schránky pod lakem nezakitované důlky, které nepůsobí hezky. Takže se přistoupilo jen k rozborce ve snaze provést částečně rekonstrukci a restituci dílů, které to potřebují. Je plánováno na motocyklu jezdit, takže funkčnost musí být zachována.
Zprvu se přistoupilo ke kontrole celkového stavu. Relativně hezký svršek bohužel jen zakrýval rezatý rám a hodně zpuchřelý zadní blatník a to hlavně zespodu. Po kompletním odstrojení včetně motoru se ukázalo, že i zadní kyvná vidlice je zcela vytlučená a volná. Nicméně k její rozborce nepomohlo ani použití lisovacích přípravků v kombinaci s maximální silou a doposud vždy fungujícími chemickými preparáty firmy Retech, ani plamen hořáku. Proto jsme přistoupili k rozřezání v oblasti mezikusu držáku motoru a následnému vylisování každé poloviny čepu zvlášť. Rám a zadní blatník (napadený korozí v záhybech a zespoda) dostaly nový lak. Muselo se z části přistoupit k natažení nové elektroinstalace. Koroze se projevila i na hliníkových ráfcích a drátech výletu. Ráfky byly očištěny, zbaveny oxidace a do kol byly vypleteny nové dráty z původních zásob, včetně velkých nyplů.
 |
ČZ 250 typ 471 Custom MK II po dovozu na dílnu v lednu 2019. Na zadním aerodynamickém krytu sedla (je na místě jen volně položn) je vidět vylomení (zub) ve spodní části nad tlumičem. |
Bylo zajímavé sledovat samotné provedení Customizace u této 471. Například kryt řetězu, vylisovaný z plastu, je přichycen ke kyvné vidlici za pomocí velmi hrubě opracovaného Lprofilu. Podobně je to například i se souosostí, nebo chcete li souměrností celého zadního dílu, který tedy dle původních děr pro uchycení padá na jednu stranu, při snaze vyrovnat jej se ukazuje, že je nakřivo celé zadní světlo Lucas! Z mého pohledu se jedná o takto originálně sestavený komplet, nic neodpovídá tomu, že by předchozí ostrovní majitel někde něco převrtával. Plastové doplňky jako zadní a přední aerodynamický kryt bylo nutné opravit a v případně předního i srovnat. Kryt byl díky nevhodnému skladování motorky (byla opřena právě o plexisklový kryt) uhnutý na jednu stranu. Oprava proběhla za pomocí upnutí a vyrovnání do požadovaného tvaru za působení tepla z horkovzdušné pistole. Provádělo se to postupně a pomalu, protože z vnitřní strany od palubní desky je maska dvojitá. Z uložení vytržený aerodynamický kryt zadního světla (je nešťastně připojen k sedlu a odklápí se zároveň s ním) bylo nutné kolem otvorů dolaminovat. Vzhledem k tomu, že sedadlo je stále sundávaný díl, bylo pod šrouby držící tento díl použito plochých podložek (neoriginální díl), které celek podstatně zpevní. Nicméně platí zákaz vozit spolujezdce, protože sesednutí molitanu pod jeho vahou by mělo za následek opětovné vytržení tohoto dílu z uchycení.
 |
 |
Motocykl po vyčištění a montáži nového plexiskla. Lak na nádrži je renovační anglický pomeranč, ale byl ponechán jako doklad o způsobu oprav u tamních mechaniků. Všimněte si tvaru výlisku kapotáže kolem palubní desky. Červené bočnice nádrže jsou plastové, nikoliv jako u nás běžně dodávané ocelové v chromu. |
Přední část a přístrojová deska. Tachometr PAL je vybaven stupnicí do 110 mil. Nápisy a kroužek kolem jednotlivých kontrolek je vytvořen tak, že hliník není lakován. Dobře je vidět tvar řídítek a imitace koženky na výlisku masky. |
 |
 |
Kryt řetězu, vylisovaný z plastu, je přichycen ke kyvné vidlici za pomocí velmi hrubě opracovaného L profilu. |
Renovační práce. |
 |
 |
Zadní světlo Lucas. Souosost plastového držáku světla a blatníku nepatří mezi výdobytky přesného strojírenství….Blinkry jsou Znak Brno. |
Zadní část po vyčistění. Kolo je nově vypleteno. |
Po praktické stránce je tento designově povedený přechod silně nepraktický! Na osmi místech prasklý plexisklový kryt byl vyměněn za jiný. Stav stávajícího nedovoloval bohužel bezpečnou jízdu. Nový zcela přesně neodpovídá původnímu tvaru. U motoru se přistoupilo pouze ke kontrole a uvolnění pístních kroužků, jeho vyčistění a zprovoznění. Koroze se projevila i zde a po sundání víka motoru (typ 623.6) byla silně napaden startovací/řadící segment. Převodovka naštěstí nikoliv. Bylo provedeno svaření prasknutého stojanu (důvod proč byl motocykl opřen o plastovou masku) a jeho montáž. Tímto celým procesem motocykl dostal důstojnější vzhled a byl konzervován a opraven.
 |
 |
Stav po renovaci. |
STK |
Zprovoznění bylo provedeno bez problémů, po základním seřízení nebyl problém s nastartováním. Po úspěšném absolvování STK (za obdivu techniků i vedoucího) jsem s motocyklem najezdil asi 150km. Bohužel se ukázalo, že bude nutné přistoupit ke generální opravě klikového hřídele. Původní ložiska bohužel hučí a to tak, že přes únosnou mez. Samotný posez na této motorce je oproti klasické kývačce nebo 634 samozřejmě jiný. Také jízda a síly potřebné k zatáčení jsou mírně jiné. Je to dáno polohou jezdce a tím, že řídítka jsou níže a jsou užší. Celkový projev motorky je sportovnější, ale nejedná se o žádnou raketu. Upoutáte spíše vzhledem. I když i u toho je to diskutabilní, protože na výstavě 100let ČZ ve Strakonicích jsem měl u dvou jiných exemplářů Custom (Mk I a Mk II) vyslechnout několikrát, že je to výrobek někoho kdo si to dělal doma…
 |
 |
Oslavy 100let ČZ ve Strakonicích |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|