Autor: Ivan Věžník
Při renovaci Velorexe z roku 1971 jsem narazil na problém uchycení akumulátoru. Původní spodním rámeček je dvěma šrouby přichycen ke dřevěné podlaze a dvěma šrouby k rámu, kde jsou pro to navařena zvláštní oka. Tento tzv. kastlík má hnědý nástřik laku v odstínu rámu, ve spodní části jsou rovnoběžně dva a dva otvory pro šroub spojeny prolisem.
Při snaze zachovat původní rámeček vyvstal problém s akumulátorem, neboť v současné době se dělají akumulátory rozměrově větší. A tak začal boj o renovaci akumulátoru původního, či snad ještě sehnat nový …?
Po několika měsících se mi podařilo zjistit výrobce originálních olověných akumulátorů, zalévaných asfaltem.
Na obalu nového akumulátoru je vyraženo 12m1 AKUMA 12V 37Ah Made in CZECHOSLOVAKIA
 |
 |
 |
Celková sestava akumulátoru a jeho úchytu |
Domníval jsem se, že to nejdůležitější mám za sebou, ale to mne teprve čekalo, v podobě shánění původního víka akumulátoru a jeho přichycení. Po všech možných peripetiích, odkazech a doporučeních mi víko věnoval Ivo Fajman z Blanska.
Po nasazení víka na akumulátoru jsem byl překvapen přesným spasováním s obvodem nového akumulátoru, jen v zadní části víko přesahovalo cca 1,5mm a mírně se na akumulátoru kolébalo. Připisoval jsem to době minulé a možnostem tehdejší výroby. Avšak po kompletaci, kdy se akumulátor upne pomocí L vinglu, jsem v duchu smekal před tehdejším projektantem, neboť zmiňované vůle se tímto eliminovaly a víko sedělo na akumulátoru s naprostou přesností…
 |
 |
 |
3 x originální víko akumulátoru, nálezový stav |
K celkové původní autentičnosti už zbýval jen způsob přichycení víka k akumulátoru. Z různých zdrojů znalců a pamětníků bylo zřejmé, že tento způsob zajišťoval gumový pásek opatřený háčky z ocelových drátů, který se dříve většinou používal na svazování lyží. Po nasazení svorek na kontakty se víko tímto zajistilo i proti kluznému pohybu na akumulátoru, což zjevně odstranilo problém jeho posunu při opřených nohou o akumulátor.
Z pohledu mého subjektivního hlediska se mi zdá celkové řešení designové i účelové velmi zdařilé.
 |
 |
 |
 |
Sestavené uchycení akumulátoru |
Rozměry popisovaných součástí:
Spodní rámeček (vnější rozměry): 202x172x30 mm
Gumová podložka: 198x170 mm
Akumulátor (horní rozměr): 202x162mm x 185 mm výška
Háčky: průměr 6mm, délka 250mm
Horní vingl (L): 17x17mm , délka 240mm
Horní oranžové víko: 202x164x35mm
Gumový pásek: 200x20mm
Poznámka autora k fotografiím:
Hnědé díly půjdou ještě do laku a zteřelý gumový pásek je již nahrazen novým.
Čerpáno ze zdrojů, ověřována autentičnost, dodané podklady, foto a informace
Ing. Jiří Čekan
Ivoš Fajman
Manželé Červinkovi
Jiří Němec
Tomáš Kostík
Filip Vavřínek
|