Sekundární řetěz vozítek Velorex 16/350
Sekundární řetěz Velorexu je namáhán více než u motocyklu srovnatelného výkonu.
Proto konstruktér zvolil na místo tehdy obvyklého řetězu , řetěz silnější 15,875 x 9,525,
používaný v té době na motocyklu JAWA 500 OHC. Tento řetěz je také méně náchylnější
na přeskočení, jež se u motoru Velorexu uloženého pružně v silentblocích stávalo. Klasický řetěz 15,875 x 9,525 v podstatě tedy vyhovuje, ale vyžaduje neustálou kontrolu napnutí
a pravidelné mazání. Je též relativně hlučný.
V dnešní době vysoce výkonných motocyklů je situace jiná. Existují vysoce pevnostní řetězy
výrobců zvučných jmen, řetězy s O kroužky atd. Jaký řetěz tedy zvolit dnes?
Řetěz 15,875 x 9,525 klasické konstrukce lze jen těžko doporučit. Dá se sehnat i ve vysoce
pevnostním provedení takže se nevytahává, ale vyžaduje časté mazání a je hlučný.
Jako optimální se jeví použití řetězu 15,875 x 9,525 s O kroužky. Tento řetěz je prodáván jako
typ 530. Řetěz je sice silnější, 23,5mm přes čepy, než obyčejný (19,5mm přes čepy) , ale
do Velorexu se bez problémů vejde (Jak do typu s mechnickým ovládáním spojky, tak i
do typu s kapalinovým ovládáním spojky). Jedinou nevýhodou tohoto typu řetězu je cena.
Řetěz ČZ 530 OR stojí přibližně 12Kč za článek. Ceny řetězů zahraničních výrobců jsou
minimálně dvojnásobné.
Typ řetězu s O kroužky udržujeme tak, že je hadrem zbavíme nečistot a prachu a aplikujeme na něj
nějaký ze speciálních přípravků na řetězy. Nezapomeneme na občasnou kontrolu napnutí.
|
|