MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           11.5.2021 19:36         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |



Pozor na defekt




  Přihodí-li se řidiči tříkolového Velorexu defekt, je téměř vždy jisté, že má o zábavu postaráno. Rezervní kolo totiž nepatří k běžné výbavě Velorexu. Dojde-li k defektu za jízdy, může jít i o život. Tříkolový stroj je totiž na jakoukoliv změnu adheze velmi citlivý.
  Tříkolový Velorex je k defektům náchylný. Plyne to z jeho konstrukce. Přední kola jsou motocyklového typu o rozměrech plášťů 3,25-16". Zadní kolo je taktéž motocyklového typu , rozměr pláště 3,5-16". Celková hmotnost Velorexu je přes 500Kg a je tedy zřejmé, že kola a jejich pneumatiky jsou namáhány větší silou než na jakou byly původně konstruovány. Taktéž směr působení sil je výrazně odlišný. Údaje platí pro nejběžnější typ Velorexu - 16/350.

Tradiční sraz Velorexů v Blansku 2000 Tradiční sraz Velorexů v Blansku 2000 Jarní sraz Velorexů - Boskovice 1999
Své si jistě užil Jirka Řezník, když sháněl po vesnicích
duši 19" pro svého Oskara
I takto lze vozit rezervní kolo

Velorex na zvedáku Odstranění defektu není nijak jednoduchou záležitostí.
  K nadzvednutí stroje je určen originální speciálně konstruovaný zvedák. S úspěchem lze použít i lidskou sílu. Po nadzvednutí je dobré stroj vypodložit. Stroj zvednutý zvedákem je nestabilní. Poté již není problém demontovat příslušné kolo. U předních kol pozor na vypadávající ložiska. Velmi často se stává, že ložiska bývají v bubnu kola uvolněna a při snímání kola spadnou na zem. Očista ložiska, plného vazelíny, od písku není příjemnou záležitostí. Sundání pláště, oprava duše a nandání pláště je standardní záležitostí.
  Ten, kdo nechce tuto, jistě náročnou proceduru, absolvovat má v podstatě dvě možnosti. Vozit s sebou rezervní kolo, nejlépe zadní s drážkami pro rozetu, nebo alespoň náhradní duši, která je oproti rezervnímu lehce skladná. Rezervní duši lze doporučit v každém případě, protože často se stává, že díra v duši je tak veliká, že nejde zalepit.

Nejen nepříjemné situaci v podobě defektu předejdeme dodržováním několika elementárních zásad:
- Kontrolujte občas stav opotřebení plášťů – nejen kvalitu vzorku, ale i stav boků.
  - Dbejte na správné nahuštění pneumatik.
  - Mějte správně nastavenou geometrii všech kol.
  - Odstraňte vůle kol. Zejména u předních kol bývá vůle v ložiscích, nebo jsou ložiska uvolněna v bubnu kola.



Jiří Bartuš      

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Z druhé ruky: Jawa Pérák in action
Kopčany 2019
Duel naháčů
Brno Revival 2019
Jawa 300 CL a vozík PAv
Suzuki TC200
Pérák ze stodoly
Můj život Pekelného Anděla
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
Mad Max Style…
Yamaha FZ 750
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Pérák 2020
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2019
Setkání veteránů Holešov
Pérák 2015
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Classic Show 2015
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Nepomucký trojúhelník 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Kniha Jawa Californian
NIPPON RETRO 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Zlínská Historic Rally
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2019
Jarní cena Brna 2018
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš