Pozor na defekt
Přihodí-li se řidiči tříkolového Velorexu defekt, je téměř vždy jisté, že má o zábavu postaráno. Rezervní kolo totiž nepatří k běžné výbavě Velorexu. Dojde-li k defektu za jízdy, může jít i o život. Tříkolový stroj je totiž na jakoukoliv změnu adheze velmi citlivý.
Tříkolový Velorex je k defektům náchylný. Plyne to z jeho konstrukce. Přední kola jsou motocyklového typu o rozměrech plášťů 3,25-16". Zadní kolo je taktéž motocyklového typu , rozměr pláště 3,5-16". Celková hmotnost Velorexu je přes 500Kg a je tedy zřejmé, že kola a jejich pneumatiky jsou namáhány větší silou než na jakou byly původně konstruovány. Taktéž směr působení sil je výrazně odlišný. Údaje platí pro nejběžnější typ Velorexu - 16/350.
 |
 |
 |
Své si jistě užil Jirka Řezník, když sháněl po vesnicích duši 19" pro svého Oskara |
I takto lze vozit rezervní kolo |
Odstranění defektu není nijak jednoduchou záležitostí.
K nadzvednutí stroje je určen originální speciálně konstruovaný zvedák. S úspěchem lze použít i lidskou sílu. Po nadzvednutí je dobré stroj vypodložit. Stroj zvednutý zvedákem je nestabilní. Poté již není problém demontovat příslušné kolo. U předních kol pozor na vypadávající ložiska. Velmi často se stává, že ložiska bývají v bubnu kola uvolněna a při snímání kola spadnou na zem. Očista ložiska, plného vazelíny, od písku není příjemnou záležitostí. Sundání pláště, oprava duše a nandání pláště je standardní záležitostí.
Ten, kdo nechce tuto, jistě náročnou proceduru, absolvovat má v podstatě dvě možnosti. Vozit s sebou rezervní kolo, nejlépe zadní s drážkami pro rozetu, nebo alespoň náhradní duši, která je oproti rezervnímu lehce skladná. Rezervní duši lze doporučit v každém případě, protože často se stává, že díra v duši je tak veliká, že nejde zalepit.
Nejen nepříjemné situaci v podobě defektu předejdeme dodržováním několika elementárních zásad:
- Kontrolujte občas stav opotřebení plášťů – nejen kvalitu vzorku, ale i stav boků.
- Dbejte na správné nahuštění pneumatik.
- Mějte správně nastavenou geometrii všech kol.
- Odstraňte vůle kol. Zejména u předních kol bývá vůle v ložiscích, nebo jsou ložiska uvolněna v bubnu kola.
|
|
|
|