Zrod legendy
Nahlédněme pod pokličku legendy o tajném válečném vývoji Jawy Pérák
Autor: Jiří Bartuš
Vývoj motocyklu Jawu 250 Pérák probíhal za okupace v ilegálních podmínkách což z Péráka udělalo nesmrtelnou legendu. Ač se na vývoji podílelo poměrně hodně lidí, podařilo se vývoj utajit a zdárně dotáhnout do úspěšného konce. Dobrodružný příběh tajného vývoje se stal vděčným námětem mnoha článků, reportáží a zejména ústně předávaných skazek. Je více než pravděpodobné, že legenda o vzniku Péráka se mezi lidmi šířila v podstatě sama, avšak masovému rozšíření minimálně dopomohly i zmínky v dobovém tisku.
Zřejmě zcela první zmínka v tisku o ilegálním vývoji v Jawě byla zveřejněna v srpnu roku 1945 v časopise Svět práce, vydávaným Ústředním akčním výborem československé sociální demokracie. Autorem článku byl Dr. Jaroslav Frei, jenž byl od roku 1941 (po smrti zakladatele firmy Ing. Františka Janečka) generálním ředitelem Zbrojovky Ing. F. Janeček a. s., a který byl v podstatě hlavním iniciátorem tajného vývoje vozidel pro předpokládanou poválečnou mírovou výrobu.
V článku, zaměřeném na vize poválečného rozvoje československého průmyslu, též v několika odstavcích Ve válce jsme připravovali mír nastiňuje tajný válečný vývoj nového motocyklu a automobilu Jawa, které, jak uvádí, byly koncipovány tak, aby hned po ukončení války mělyco nejširší lidové vrstvy možnost koupě pohodlných a spolehlivých vozide, která budou levná v provozu, a aby byla co nejvíce podepřena exportní bilance nového státu v nejkratší době.
|
Jeden z poválečných prototypů Jawy 250 Pérák, který posloužil jako vzor pro návod k obsluze dodávaný formou malé brožurky při koupi motocyklu. |
Komplexněji pojatou zprávu o tajném válečném vývoji v Jawě, doplněné mnoha fotografiemi prototypů vyvíjených vozidel, zveřejnil časopis Motocykl číslo 3 v roce 1949. Autorem zprávy byl opět Dr. Jaroslav Frei. Více než faktografickou zprávou je tento článek spíše přiblížením šíře problematiky vývoje nových modelů vozidel. Je zajímavé, že Dr. Frei zcela upozadil důležitý fakt, že v době okupace šlo o velice nebezpečnou činnost.
|
Prototypový motocykl z roku 1942 je dnes součástí sbírek Národního technického muzea. |
Legenda o vývoji nových motocyklů a automobilů Jawa byla v tisku několikrát připomenuta a doplněna o nové zajímavosti. Většinou v době, kdy bylo třeba oslavit nějaké kulaté výročí. Ilegální vývoj nových vozidel včetně dalších ilegálních aktivit firmy za okupace, jakou bylo například tajné uskladnění rozpracovaných vozidel a dílů, popisuje Dr. Pivrnec v časopise Svět motorů v roce 1954 v článku nazvaném Dvacet pět let poctivé práce. Legendu o vývoji Jawy 250 pérák oživil časopis Svět motorů v roce 1978 článkem Historie skoro zapomenutá Jawa 250 Pérák a potom v roce 1985 článkem Pérák byl nejslavnější.
První komplexněji pojatou zprávu o ilegální vývojové činnosti v Jawě, z pera člověka nejpovolanějšího, Dr. Jaroslav Freie, poprvé zveřejnil časopis Motocykl číslo 3 v roce 1949
Vývojové fáze motocyklu Jawa Pérák představené v článku:
|
«
|
FOTOGALERIE
|
»
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (1/1): | | Mám rám na péráka, který vypadá jako FJ (značky FJ na držácích zadního
pérování), ale má horní trubky zadní vidlice (od sedla k držákům per) kulaté
průměr cca 20 mm. Celkově vypadá jako profesionální, ale ne sériové provedení.
Nevypadá to na dodatečnou úpravu. Víte o tom něco? Dík za odpověď, Libor [Libor Kiška] (10. 08. 2016) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|