Slovo replika je mezi českými veteránisty velice frekventované, ne-li nejfrekventovanější. S četností jeho používání by se mohlo srovnávat jedině tak slovo Jawa. Zkusme se podívat na to, co to vlastně replika je? Respektive čím by replika měla být?
Replika = náhradní díl?
Autor: Jiří Bartuš
Dnes a denně se mezi veteránisty řeší kvalita replik, výrobci replik, etika používání replik a tak dále, pořát dokola. Někdo má z replik až panickou hrůzu, jiný si bez replik nedokáže představit renovaci. Někomu replika zachrání renovační projekt, někomu jej replika dokáže pokazit.
Replikou rozumíme díl shodných rozměrů jako díl původní, vyrobený ze shodného materiálu, shodnou technologií. Jde tedy o plnohodnotnou náhradu dílu originálního, pouze vyrobeného v pozdější době - na rozdíl od originálního náhradního dílu, který byl vyroben dle výrobcem vozidla schválené dokumentace v době, kdy výrobce tyto díly dodával na trh. Replikový díl by měl být označen jako replikový, aby jej nebylo možno zaměnit s dílem originálním.
Z pochopitelných důvodů těmto pravidlům nevyhoví většina z dnes nabízených dílů značených jako replika. To, co se u nás běžně označuje replikou, by mělo být správně nazýváno neoriginální náhradní díl. Ve světě se pro tento druh dílů běžně užívá označení aftermarket parts.
Využívání replikových, případně neoriginálních náhradních dílů je v našich podmínkách velice časté a v dlouhodobém horizontu bude vést k degradaci cen historických vozidel. Veliké množství vozidel renovovaných za pomoci náhradních dílů nevalné kvality a mizivou tvarovou či technologickou původností již dnes značně ovlivňuje trh s historickými vozidly, kdy u vozidel zachovaných v původním stavu roste cena do závratných výšin a naopak cena renovovaných vozidel stagnuje a mnohdy se pohybuje pod náklady nutnými pro kvalitní renovaci.
Snahou renovátora by mělo být maximální možné využití originálních náhradních dílů. Jejich shánění však může časově a finančně příliš náročné, ne-li nemožné. Až v případě nesehnání originálního náhradního dílu by se měl renovátor poohlédnout po dílu replikovém. Neoriginální náhradní díly jsou doménou mladých vozidel a na historických vozidlech by měly být používány minimálně. Realita je však v tomto případě zcela opačná.
Místo závěru dotaz do pranice. Souhlasíte, nebo naopak nesouhlasíte? Bráníte se používání “replik", nebo je naopak hojně využíváte? Jaké jsou vaše zkušenosti s replikovými díly a jejich výrobci? Zaznamenali jste případy falšování originálních náhradních dílů?
|
|
Je libo repliku blatníku? |
Použité, ale originální, náhradní díly jsou mnohdy těžce zaplacené |
|
|
Sehnat původní originální náhradní díl není nemožné |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (2/5): |
Strana 1 / 1 |
| | Málokdo ví že žijeme v bludu a v omylu. Replikou může být pouze díl který byl
vyrobený původním výrobce, vše ostatní jsou jen kopie. [Jan Toman] (16. 08. 2015) | Ano. Toto je pravda. Nicméně pojem replika se v tomto oboru natolik zažil, že by
asi nebylo úplně rozumné jej nepoužívat. Pokud ovšem si toto označení opravdu
zaslouží z hlediska věrnosti v porovnání s originálem. [Jiří Bartuš] (17. 08. 2015) | Přidat odpověď (1) | | podla mna je nad slnko jasne,zvarat a lepit roztrhaný hrdzavý blatnik nama
význam ked je v ponuke "replika"vyrobená z plechu a podla povodneho
technolog.postupu [podhor] (24. 05. 2015) | O tom je tento článek. Velice totiž záleží na tom, zda jde o repliku, či
náhradní díl. Mnoho nabízených replik není replikou, protože s původním dílem má
shodný pouze základní tvar. V tomto případě se může vyplatit opravit díl
původní. Jistě to dá více práce, ale v budoucnu to může pomoci při vyšším
ocenění stroje. [Jiří Bartuš] (26. 05. 2015) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (3/5): | | Celá veteránská myšlenka je v haj..u ! Víte, bobánci ? Dnes už "dělá" do veteránů opravdu kdo má díru do ...... ! Toť vše. [Jiří Fous. VMC Rožmitál p. Tř.] (22. 01. 2022) | | K článku "Replika". Předem zdravím všechny veteránisty. Já
se kolem "toho točím" už asi 38 roků, a pamatuji i ty dosti staré
časy 70-80 átých let. Tehdy to bylo s renovacemi tak, jak se píše v článku - dle
technických schopností majitele. A tehdy vládl nešvar vše renovovat. U motorů by
to tak nevadilo, ale žel lakem a chromy se chtěl každý viditelně pochlubit. A
tak se lakovalo a chromovalo. Jenže vždy to nebylo nezbytné, a tak se dnes již
naprosto vyjímečně podíváte na původní stroje s lakem a chromy starými 60, natož
přes 70 roků ! Existuje taková nepsaná zásada, že pokud je korozí poškozen
lak a chrom do cca 25 %, tak má větší smysl vše zachovat. Při větším poškození
záleží na citlivém a odborném posouzení - je to podobné jako u památných
historických budov, přičemž naše "stroje" jsou technické historické
památky, které přechováváme pro ukázku dalím generacím. Takže než vletíte s
rámem do pískovačky, tak to velmi pečlivě zvažte. Nastříkat nový lak je běžná
věc, jak houska na krámě, ale původní lak je vzácnost. A tak tu máme v
dnešní době naprosto unikátní "stroje" zcela v původním stavu s
lakem i chromy, pak tu máme dnes již staré renovace z let 70-80, a v poslední
řadě zcela nové akrylátové či jiné renovace. Naštěstí v období po roce 2005 se
už i k nám pomalu začal ze západu přenášet trend, že "stroje" v
původním stavu jsou mnohem více ceněny, než "stroje" renovované.
A proto se nedivme, když u nejnáročnějších sběratelů, jsou originální
"stroje" ceněny do závratných výšin, neboť jsou naprosto nedostupné,
a tak to má být. Ceny renovovaných "strojů" jsou pak po právu o
poznání nižší za to, že nemají původní lak a chromy. Do ceny renovovaného
"stroje" také výrazně promlouvá fakt, kolik procent dalších
podstatných dílů není originálních, a bylo již nahrazeno novými. Snahou
těch naprosto nejlepších, je mít total originál. Ale je nutno vzít v úvahu, že
dnešní generaci veteránistů nelze příliš kritizovat za renovačky, neboť jak jde
čas, jinou cestou se jít žel už nedá. Dodělávaných "strojů" dnes
přibývá s rostoucím zájmem, ale pravý originál s puncem původního laku a chromů,
se ničím napodobit nedá, a uvědomuje si to dnes již čím dál víc sběratelů.
Nejproblematičtější je oblast origo dílů kolem gumy (pneu, rukojeti, stupačky)
eventuelně plastů, a takzvané "bižuterie" (karburátory, indučky,
rozdělovače, světla, tacho, kryty). Zde je těžké někdy úspěšně pořídit
přijatelnou náhradu. Zájemci se svým postojem a přístupem k dané
problematice se dají rozdělit na mnoho skupin, od těch nejtitěrnějších
detailistů, až po ty, kteří to mají "na háku". A tak se loučím
s bonmotem : "dělej každý, jak chceš, a umíš" - "ukaž mi svého
stroje, a já hned poznám, jaký jsi". Pokud se někomu zdá můj
příspěvek dlouhý, tak vězte, že všechny složité problémy se dají snadno řešit
jednoduchým, žel špatným způsobem. Jaroslav [Jaroslav - Přerov] (26. 08. 2015) | | je replika a replika. Např. ten blatníček na pav. Dělá se plastový a plechový.
Plastový je replika, ale ten kovový je stejný jako originál tvarem i materiálem,
takže je to nový náhradní díl a pod lakem to nikdo nepozná, že není x let starý.
Proti takovýmto výrobkům nic nemám. Mnohdy to bez nich při renovaci nejde, ale
plast to fakt ne. A druhá věc. repliku beru na renovovaných veteránech, na
původních stavech je to až krajní řešení. [martin] (04. 06. 2015) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|