Tak nám opět změnili autoškolu. Respektive motoškolu. Ministerští úředníci dospěli k názoru, že ten, kdo chce získat řidičský průkaz na motocykl, musí jej umět ovládat. Zajímavá to myšlenka. Absolvent autoškoly, který chce nově získat řidičský průkaz na motocykl musí nyní nejen ovládat dopravní předpisy, ale též musí umět patřičně manipulovat s motocyklem. Bude tedy mimo jiné muset umět kličkovat mezi kužely, zastavit a dát nohu na zem, bez toho aby upadl, atd.
Autoškola není motoškola
Autor: Jiří Bartuš
Co je to vlastně autoškola a motoškola? Zdánlivě příbuzné termíny, avšak v praxi zcela odlišné formy. Autoškola naučí dopravní předpisy a základní řidičské dovednosti. Jenže motocyklová technika a přístup k užívání motocyklů vyžadují vyšší dovednosti, které nelze získat během pár hodin v autoškole. Být dobrým motocyklistou vyžaduje dlouhodobý trénink. To si dnes také mnoho motorkářů uvědomuje a svěřuje se do péče specializovaných motoškol, které jim pomohou posunout své dovednosti dále.
A zpět k autoškole. Má tedy vůbec nějaký smysl dokazovat při zkouškách, že absolvent dokáže kličkovat mezi kužely a dát nohu na zem? Tyto základní vědomosti může, spíše musí, nacvičit každý kdo na motorku sedne ať chce, nebo nechce. Pokud to udělá doma před garáží, tak ho to nejen nebude stát nic, ale též bude sedět na svém vlastním motocyklu, který zcela jistě bude diametrálně odlišný od toho v autoškole. Potřebuje k tomuto nějaké lejstro od státu? Na zavedené novince tedy nevydělá nikdo. A naopak prodělají všichni.
Zejména celá naše společnost. Vyšší ceny autoškoly, které jistě nové nařízení přinese, zcela jistě odradí další adepty na včasné získání řidičského průkazu na motocykl. Již dnes lze vysledovat trend, kdy většina mladých lidí místo toho aby brázdili naše silnice na padesátkách od ideálního 14. roku a pořádně a dlouhodobě se otrkávali v ostrém provozu, jezdí na motocyklech leda tak po loukách a lesích a čekají na 18. rok, kdy si udělají řidičák na auto. A tito mladí lidé se vrhnou do ostrého provozu bez praxe a úcty k předpisům a dle toho to na našich silnicí dopadá. Zde jsou statistiky jasně čitelné a neúprosné. A co víc. Dokáže člověk, který nikdy neseděl na motocyklu chápat motocyklisty jako rovnocenné účastníky provozu?
Jsem přesvědčen, že motoristé mají být vychováváni postupně. Krok po kroku postupovat od malých motocyklů a skútrů po silnější až k automobilu či nejsilnějším motocyklům. Životní praxe nejde ničím nahradit. Neustálé prodlužování pobytu ve školách (9. třídy základních škol) a rostoucími náklady oddalované začátky motoristického života jsou v dnešní uspěchané a přetechnizované době značně kontraproduktivní. Proč by nemohlo být samozřejmostí získat v 15. letech řidičský průkaz na motocykl stejně jako je dnes samozřejmostí získat v 18. letech řidičský průkaz na automobil? 3 roky praxe rozhodně není málo.
Na přelomu 80. a 90. let bylo snem každého mladého kluka získat "papíry" na malý motocykl a pořídit si Simsona (naštěstí každá rodina měla doma v garáži alespoň Pionýra). A to nejlépe ihned po dovršení 15. roku. To nebylo nijak snadné. Autoškoly totiž vypisovaly kurzy jen několikrát za rok, navíc jen pro omezený počet účastníků. Předprázdninové kurzy byly tedy vždy beznadějně obsazeny známými známých. Naštěstí autoškola fungovala i o prázdninách, čímž se většinou alespoň druhá část sezóny dala stihnout. Získání řidičského průkazu vyšlo na 120 Kčs plus nějaké peníze za potvrzení od doktora a nějaký ten úřední kolek. Pro srovnání litr benzínu tehdy stál mezi 6 a 8 Kčs.
Řidičské zkoušky se tehdy konaly na dětském dopravním hřišti, kde každý sám musel předvést předpisový rozjezd, průjezd úzkými cestičkami hřiště a zastavení. Nepřipadá vám právě toto podezřele podobné?
Dvojí řízení se v autoškolách možná stane minulostí
Dvojí řízení motocyklu je českým vynálezem a ve světě platilo a platí za velikou raritu. S tímto způsobem výuky jízdy na motocyklu přišla Zbrojovka Ing. F. Janeček (Jawa) v roce 1938, přičemž systém dvojího řízení poprvé představila novinářům 10. března 1938 před budovou Autoklubu v Praze. Široká veřejnost se s tímto vynálezem mohla seznámit na jarním veletrhu od 13. března roku 1938.
Informaci o vynálezu dvojího řízení motocyklu přinesl časopis Jawa v dubnu roku 1938.
Dvojí řízení bylo v modifikované podobě montováno po válce na motocykly Jawa Pérák a postupem času i na ostatní motocykly československé produkce.
Článek: Motocykl Jawa 250 s doplňky pro autoškolu
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (2/2): | | Po necelém roku účinnosti je jasné, že nová pravidla pro získání řidičského
oprávnění na motocykly snížila počet zájemců o řízení motocyklu. Mohlo by se
zdát, že to je dobrá zpráva, ale já jsem stále přesvědčen, že je tomu přesně
naopak. Čím méně řidičů projde praxí na motocyklu, tím více bude agresivity na
silnicích. Při postupném získávání praxe jízdy v provozu od mladých let a malých
kubatur lidé získají praktické zkušenosti, které ten, kdo po absolvování
základního výcviku sedne do automobilu, nemůže logicky nijak získat. A jen těžko
může získat potřebný respekt k ostatním účastníkům silničního provozu, které
potká za okny automobilu. [Jiří Bartuš] (20. 11. 2016) | | Zrovna nedávno jsem parkoval ve Francii u cvičiště motoškoly a byla to docela
legrace když se holka na 500stovce při otočce potřetí zvrátila a instruktor s
rukama k nebesům se dovolával boha. Začínat od malých moto je samozřemostí,
jinak se to to nikdo nikdy pořádně nenaučí ovládat. Příklad: můj známý, majitel
autoškoly si koupil silnici litra a nedokázal projet zatáčku ani v normálním
náklonu. [tusakvlasta] (21. 12. 2015) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|