Blesk Speciál - závodní motocykl Františka Šťastného
Autor: Jiří Bartuš
V roce 2017 uplyne 90 let od narození našeho nejznámějšího silničního motocyklového jezdce Františka Šťastného (12. listopadu 1927 - 8. dubna 2000) . V souvislosti blížícího se kulatého výročí jeho narození si připomeňme motocykl, se kterým dokázal v roce 1952 prorazit mezi domácí elitu.
Tím motocyklem byl upravený Norton z roku 1932, Františkem Šťastným přejmenovaný na Blesk Speciál. Důvod přejmenování byl prozaický. V rámci politických změn bylo v roce 1952 československým jezdcům zakázáno účastnit se závodů na zahraničních strojích, což pro mnoho jezdců znamenalo faktický konec se závoděním. Přejmenování Nortona na Blesk Speciál jistě nikdy František Šťastný nelitoval, neboť mu to umožnilo startovat v roce 1952 závodě Velké ceny Československa na brněnském okruhu, v té době přejmenované na Závod družby národů, kde obsadil velice pěkné 7. místo, které se stalo důležitým milníkem v jeho bohaté závodní kariéře.
Závod družby národů byl v roce 1952 inovací Velké ceny Československa motocyklů i automobilů. Účast byla umožněna jen jezdcům z tehdy spřátelených zemí východního boku. Tedy Československa, NDR, Maďarska a Polska. Československým závodníkům bylo povoleno startovat jen na strojích domácích výrobců.
 |
František Šťastný s motocyklem Blesk Speciál na staru Závodu družby národů v roce 1952, ve kterém obsadil 7. místo. Fotografie použita z knihy Pavla Novotného a Františka Šťastného Na plný plyn vydané v roce 1967.
|
Motocykl Blesk Speciál postupně prodělal mnoho dílčích úprav. Pro sezónu roku 1953 František Šťastný zakoupil od závodníka Zdeňka Kosta celoodpružený, rám, který skloubil se starým motorem, čímž vznikla poslední verze Blesku Speciál. O tomto motocyklu, bez jakýchkoli souvislostí a bližších poznámek, informoval v roce 1953 časopis Svět motorů. Na konci závodní sezóny roku 1953 již František Šťastný sedlal tovární speciály Jawa. Kdepak je asi konec slavného Bleska?
 |
O motocyklu Blesk Speciál ve verzi s odpruženým rámem, bez jakýchkoli souvislostí a bližších poznámek, informoval v roce 1953 časopis Svět motorů.
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/1): |
Strana 1 / 1 |
| | Jen pro zajímavost k výše uveřejněné fotografii Františka Šťastného ze startu
Družby národů 1952: Při bližší prohlídce je zřejmé, že František má v
"Blesku" přední kolo s plnonábojovou brzdou z Hurikana. Vladislav
Vlk, tvůrce Hurikana, o řadu let později vyprávěl, jak Franta za ním jezdil do
Budějovic, do tehdejšího Motor-Unionu (načerno, v uniformě vojáka základní
služby) a domáhal se, aby mu Vlk přední buben a taky duralové přední teleskopy z
Hurikana prodal. A otravoval tak dlouho, až mu Vlk pohrozil, že ho bude muset
prásknout, protože to už hrozilo průšvihem. Nakonec samozřejmě z Vlka ten přední
buben přeci jen dostal. Není divu, že o něj tak stál, byly to nejlepší brzdy,
které v té době u nás existovaly a mámil je z Vlka nejeden motocyklový závodník.
Hurikanský přední buben měl na svém závodním motocyklu i Zdeněk Petrák z Českých
Budějovic, na tom stroji se dvěma spřaženými motory ČZ 125, který dnes stojí v
exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích - viz
www.motomuseum-hostalek.cz -> exponáty -> motocykly závodní ->
Petrák-Speciál. [Petr Hošťálek] (28. 02. 2017) | Děkuji Petrovi za doplnění článku o nové, a milé, informace. [Jiří Bartuš] (03. 03. 2017) | Přidat odpověď (1) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|