 |
Podzimní MotorTechna Brno
Autor: Jiří Bartuš
Kdeže jsou ty časy brněnských burz na letišti v Tuřanech, kde díky studenému větru na otevřeném prostranství, šlo návštěvníkům burzy o zdraví. Areál brněnského výstaviště s krytým zázemím pavilonu Z nabízí podmínky zcela jiné. A nejde jen o možnost schovat se před nepohodou, jenž se ale brněnským stejně vyhýbá, jde též o jistotu dostupnosti toalet a klidného poklábosení z přáteli. A právě ono setkávání se s přáteli se mi vybaví jako to hlavní, co na brněnské MotorTechně vyhledávám. Jak se postupně mění složení prodejců, kdy většinu plochy z velké části zabírají "profesionální" burzovníci a prodejci náhradních dílů, nabývají na významu jiné stánky burzy, než jen ty o prodeji a koupi.
Mnoho návštěvníků jede do Brna již předem s úmyslem jen tak pokukovat, případně vyzvednout předem objednané díly či díly běžně na burze dostupné. Šance, že se na burze podaří objevit nějaký chybějící díl, se rok od roku snižuje. Nelze si nevšimnout, že obsazenost prodejní plochy již delší dobu stagnuje, což tento fakt jen potvrzuje. Soudě dle obsazenosti parkoviště před areálem výstaviště, počet návštěvníků neklesá. Je též zjevné, že čím dál tím více návštěvníků se na burzu dopravuje společně s přáteli jedním automobilem, čímž šetří rostoucí náklady na dopravu. Na druhou stranu to znamená, že díky celkově vyšším nákladům klesá počet prodejců - návštěvníků, kteří tyto náklady prodejem zboží kompenzovali. A to je jistě škoda.
Bude velice zajímavé pozorovat, jakým směrem se budou naše burzy ubírat. Zatím ze pozorovat stálý pozvolný nárůst poštu burz, který však do budoucna nebude udržitelný. Ono prostě nebude co prodávat. Ostatně již dnes je jasné, že auto-moto burzy již rozhodně nejsou jen o dílech na motorová vozidla. Zvětšující se podíl veteše je jasně patrný. Osobně si myslím, že prodejci veteší jsou burzám spíše přínosem. V době, kdy je, díky rostoucím nákladům na cestování, třeba hledat záminky pro jakoukoli cestu z domu, může být vetešnická nabídka dobrou motivací k návštěvě burzy i pro ostatní členy rodiny. Zde bych se však přimlouval k jejich vyčlenění od ostatních prodejců. Ostatně rozčlenění prodejních ploch dle druhu nabídky by jistě pomohlo k větší kultivovanosti prodeje.
Dají se z návštěv burz vysledovat nějaké nové trendy? Každý rok se o to snažím a tak se pokusím i nyní.
Neutuchá zájem o motocykly Jawa Pérák. Péráci představují vrchol naší sériové konstrukce a tudíž neudělají ostudu nikde kde se objeví. Jejich renovace není o nic náročnější a to ani finančně než o poznání méně atraktivní kývačky. I v dnešní době se na Pérákovi dá absolvovat cesta republikou po ose, bez větší újmy na zdraví jezdce. A to se cení.
Veliký zájem o sútry Čezeta z let minulých způsobil, že jsou v nabídce vidět čím dál tím méně. Jejich renovace je ale dosti náročná, což dnes mnohého zájemce odradí. Většina zájemců se tedy etabluje spíše za hranicemi, kam bylo mnoho skútrů vyvezeno.
Je zajímavé, že nabídka předválečných motocyklů je v podstatě stabilní. Vlastnit předválečný motocykl není dnes pro většinu zájemců o veterány cílem. Předválečný motocykl nedokáže nabídnout onu jednoduchost a možnost běžného ježdění. Dnešní majitelé předválečných motocyklů jsou spíše z řad nadšenců do historie, než z řad motoristů. Ostatně většina těch, kteří předválečný motocykl vlastní a užívají i mimo specializované srazy, jej pořídila za jiných podmínek, než jsou běžné dnes. Je škoda, že se na MotorTechně neobjevuje větší nabídka zprostředkování koupě ze zahraničí. Možná by to pomohlo dnešní trend změnit. Jsem přesvědčen, že o automobilech to platí též v bledě modrém. Ostatně trh s automobily se přestěhoval mimo motoristické burzy již před delší dobou.
Bohužel stále musím trvat na možnosti hrozby ztráty perspektivy vývoje veteránské komunity. Díky úpadku motocyklového průmyslu v Československu od 60. let minulého století, neexistuje vhodná nabídka mladších motocyklů, jako perspektivních veteránů. Současné světové trendy v podobě vysokého zájmu o motocykly 70. let, nás tímto zcela míjejí. A to je obrovská škoda.
Trocha optimismu závěrem. Poděkujme všem, kteří jakýmkoli způsobem podporují sdružování lidí podobných zájmů. V dnešní době anonymních sociálních sítí je jakýkoli lidský kontakt důležitý. A právě burza, jako tradiční forma prodeje, kontakty mezi lidmi zprostředkovává již ze svého principu.
Všechny fotografie naleznete v archivu fotografií MotoMagazímu na serveru www.rajce.net zde: motomagazin.rajce.idnes.cz
Fotografie z Jarní MotorTechny naleznete též v archivu na serveru www.rajce.net zde: motomagazin.rajce.idnes.cz
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|