Česká Třebová 27.-29.8.2004
|
|
Sraz majitelů vozítek VELOREX k 80. narozeninám Mojmíra Stránského
Letošní rok se pyšní mnoha významnými jubilei, která jsou plně spjata s vozítky Velorex. 70 let uplynulo od zrodu myšlenky výroby vozítka, 80. výročí narození slaví mladší z konstruktérů Velorexu pan Mojmír Stránský a 90 let by oslavil starší z konstruktérů, František Stránský.
Na počest těchto významných životních milníků uspořádal, ve dnech 27.-29.8.2004, Ivo Fajman, pod záštitou pana Mojmíra Stránského a města Česká Třebová, SRAZ MAJITELŮ vozítek VELOREX. A nebyl to sraz jen tak ledajaký.
V pátek byla v kulturním centru Třebová slavnostně zahájena výstava VYNÁLEZCE A KONSTRUKTÉR MOJMÍR STRÁNSKÝ. Výstava si klade za cíl přiblížit návštěvníkům život a dílo Mojmíra Stránského, třebovského rodáka. Otevřena bude do 10.9.2004 denně od 9-12 a 14-17 hodin.
V sobotu čekal na účastníky i návštěvníky bohatý program na letišti U
Dvora. Vše začalo společnou jízdou městem po místech, která jsou spjata z
životem Mojmíra Stránského. Celou trasu lemovaly zástupy jásajících občanů
města.
Každý zaregistrovaný účastník dostal, jako pozornost od pořadatelů, kupón
pro nákup občerstvení v hodnotě 50 Kč a informační leták, podle kterého
mohl každý individuálně navštívit a poznat místa spjatá s životem pana
Mojmíra Stránského.
Odpolední program pokračoval soutěží Velorexů v jízdě zručnosti na
čas, představením automobilového kaskadéra, ukázkou letecké akrobatické
sestavy na letadle Z50L. Programu též přihlíželo na 200 motorkářů, kteří svými stroji zcela zaplnily zbylou část volné letištní plochy.
Oslavenec, pan Mojmír Stránský, byl celý den na roztrhání...
Hlavní organizátor Ivo Fajman se snažil vše dokonale zadokumentovat.
Kdo ví, zda návštěvníci ocenily původnost tohoto Velorexu.
Milovníky historie jistě potěšila účast vozítka Superlaminát, na jehož vývoji se podílel kdo jiný než Mojmír Stránský.
Skutečnou lahůdkou bylo představení jednoho z prvních prototypů vozítka Os-kar z roku 1940-1942, předchůdce pozdějšího Velorexu. Jde zcela jistě o nejstarší dochovaný Os-kar. Důstojnou společnost mu dělal unikátně zachovalý Velorex z roku 1955. Oba stroje jsou téměř učebnicovou ukázkou odborného přístupu k renovaci a tedy si zaslouží bližší pozornost.
S vozítkem Os-kar se můžete detailně seznámit v článku Os-kar, prototyp 194x.
V delším setrvání na srazu mi bohužel zabránily osobní povinnosti. O dalším dění na srazu tedy jen dle plánovaného programu:
Podvečerní program měl pokračovat startem Velorex expedice Velblorex 2004 do Maroka a vyvrcholit slavnostním předáním darů panu Mojmíru Stránskému. Hlavním darem byla Kniha existujících Velorexů vytvořená Ivo Fajmanem za přispění mnoha desítek Velorexářů. Pro účastníky i návštěvníky byl připraven obří dort, jak jinak než jako maketa Velorexu. Ukončení srazu bylo plánováno na neděli slavnostní jízdou městem v koloně.
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (2/5): |
Strana 1 / 1 |
| | Články o srazu uveřejněné v
Českotřebovském zpravodaji naleznete na
těchto internetových adresách:
http://zpravodaj.ceskatrebova.cz/8_04web/Vystava%20Velorex.htm
http://zpravodaj.ceskatrebova.cz/8_04web/Velorex_nedele.htm
http://zpravodaj.ceskatrebova.cz/7_04web/Stransky_vystava_pozvanka.htm
http://zpravodaj.ceskatrebova.cz/8_04web/Velorex_tiskovazprava.htm
http://zpravodaj.ceskatrebova.cz/7_04web/7_04images/VELOREX_PLAKAT.jpg [Jiří Bartuš] (23. 09. 2004) | Další fotografie naleznete na stránkách
Aeroklubu Česká Třebová:
http://www.aeroklubceskatrebova.cz/Foto/
gal35.html
http://www.aeroklubceskatrebova.cz/Foto/
gal36.html [Jiří Bartuš] (11. 10. 2004) | Přidat odpověď (1) | | ČT Na obrázku není nejstarší Oskar
- čalouník, ale jak jsme se později
dověděli (myslím, že to netušil ani
současný majitel, tak se jedná o
okopírovaného čalouníka (nějaký to
soused p.Mojmíra si udělal něco podle
sousedského vzoru), takže je to dobová
kopie. Start: Poněkud se
nevydařil, Expedice odjela, aniž by to
někdo věděl. Prý to hlásila nějakému
pomeznímu pořadateli, který měl asi jiné
starosti...je zvláštní, že to neřekli
aspoň Eifellovi, pravda je to prcek a
asi ho neviděli.... Dárky:
Konečně bylo předáno Album, na kterém se
dosti lidí podílelo. Podle pana
Mojmíra:"Takovou knihu jsem ještě
neviděl, má to 15-20cm hřbet (pravda je
15cm hřbet, trochu menší A3, 9kg, cca
500stran a tedy i vozítek, v krásném
koženkovém obalu). Hodně lidí se
ptalo, co slibované tištěné album -
takže takto: Jelikož cena barevného
tisku je závratná a práce nad hlavu, tak
se pokusíme vydat "Knihu
Velorexu", kde by byla historie,
současnost, návody, ....pokud máte
zájem, tak se určitě ozvěte Eifellovi
(Ivo Fajman Fan Club Velorex), ať známe
přesný počet zájemců, pokud nás bude
málo mohla by být tato jedinečná kníha
ohrožena. Bližší info poslední VK. [jirka] (08. 09. 2004) | Z toho co napsal Jirka je vidět, že se
nikdy nezaobíral historickým pátráním.
To co napsal sice přesně říkal Mojmír
Stránský, jenže Jirka si neuvědomuje, že
i pan Stránský má slabou paměť. Já
vlastnil nějaký čas tu tříkolku, kterou
vyrobil jeho soused - a vypadala
konstrukčně opravdu jinak.
Vyfotografovaný stroj je téměř totožný s
dobovou fotkou, je na jeho kyvných
ramenech vyraženo číslo patentu Franty
Stránského - to nic neznamená? Jen tak
pro zajímavost - když byl tento stroj
postaven, bylo Mojmírovi asi 16 let a
tříkolky s o deset let mladším bratrem
teprve vynalézali. Takže na tomto
místě prosím každého, kdo si bude hrát
na chytrého a neověří si informaci z
více zdrojů, aby se napřed s někým
poradil. [Eiffel] (10. 09. 2004) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (3/5): | | Video ze srazu
Z dopisu Ivo
Fajmana: Povedlo dát
dohromady video z oslav v České Třebové
(jízda městem, povídání pana Stránského
a jeho dětí - i děti Františka
Stránského - u míst souvisejících s
historií Velorexu, prohlídky strojů -
včetně asi nejstaršího dochovaného
prototypu, rozhovory s účastníky,
beseda, krájení 154 kg těžkého dortu,
promítání filmu z roku 1954, noční jízdy
po letišti, kaskadérské kousky s autem i
letadlem, prostě vše co tam bylo).
Jeho délka je po úpravach ve studiu 35
minut a pikantností je i zpomalený záběr
převrácení jednoho Velorexu za jízdy
skoro až na střechu. Cena
videokazety je 250,- Kč a můžete si ji
koupit přímo u výrobce: Břetislav
PETR, Salmova 18, 678 01 Blansko, Tel.:
516 415 313, Mobil: 736 773 175, E-mail:
artv@artv.cz nebo u mě Ivo
Fajman 9.května 23, 678 01 Blansko,
Tel.: 516 412 856, Mobil: 723 273 105,
E-mail: velorex@email.cz Kdo
bude chtít poslat videokazetu na
dobírku, musí počítat s poštovným a
balným ve výši 100,- Kč. Kdo ji bude
chtít poslat jen jako dopis (nikdo
nezaručí ztrátu, i když se to nestává),
musí počítat s poštovným a balným 50,-
Kč. Kdo na ni nespěchá, tomu ji
vezmeme na sraz nebo kamkoli, kam
pojedeme - po předchozí domluvě.
Eiffel (velorex@email.cz) [Jiří Bartuš] (06. 10. 2004) | | Musím opravit Jirky: Kniha existujících
Velorexů nebyla vytvořená jen Ivo
Fajmanem, ale i Jirkou Budějovským a
Zdenkem Říhou (pomáhala i Karolínka).
Jeden člověk by to fakt nezvládl,
protože těch strojů v Albu je kolem 500
kusů ... [Eiffel] (20. 09. 2004) | | V článku došlo k omylu - zřejmě v
rozčilení: Mojmír byl samozřejmě o 10
let mladší než jeho bratr František.
Tímto se čtenářům omlouvám. [Eiffel] (17. 09. 2004) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|