Motocykly Jawa Bizon svou konstrukcí a vzhledem budily ve své době rozporuplné reakce stejně, jako je budí i dnes.
Motocykly Jawa Bizon
|
Autor: Jiří Bartuš
aktualizováno 24.3.2020
Výrobce: JAWA národní podnik Týnec nad Sázavou
Rok výroby: 03/1970 - 04/1972
Unifikovaná řada motocyklů Jawa
Počátkem 60. let 20. století se Jawa nacházela na rozcestí. Vyráběné motocykly, jejichž koncepce vznikla na počátku 50. let, byly i přes postupný vývoj čím dál tím méně konkurenceschopné. Z mnoha úvah, jakým směrem by se měla dále vyvíjet konstrukce motocyklů, se jevila nejperspektivnější takzvaná unifikovaná řada motocyklů. Jednalo se o myšlenku vyrábět motocykly různých kubatur (125, 175, 250, 350 cm3) jednotného designu s maximální unifikací dílů. Unifikovaná řada dostala zelenou během rozhodování o restrukturalizaci motocyklového průmyslu, o které bylo rozhodnuto vládními orgány po celosvětovém poklesu výroby motocyklů na počátku 60. let.
V rámci restrukturalizace musela Jawa opustit tradiční výrobní prostory v Praze na Pankráci, které převzala ČKD Praha, která je měla využít k rychlému zavedení perspektivní výroby polovodičů. Výroba z Prahy byla přesunuta do Týnce nad Sázavou, kde však byla značně omezena nedostatkem prostoru k rozvoji a významným nedostatkem pracovních sil. Mnoho výrobních operací bylo tedy nutno svěřit mnoha kooperujícím podnikům, včetně tehdy moderně zařízené výroby motorů, která byla přidělena ČZM Strakonice.
Více informací naleznete v samostatném článku zde
|
Oproti původním předpokladům k poklesu zájmu o motocykly ve světě nedošlo, neboť leadera světového motocyklového obchodu převzaly USA, jejichž trh se zdál být nenasytný. Na změnu situace reagovali v Jawě úpravami motocyklů stávající produkce, které vyvrcholily vznikem modelu Californian. Plánované rychlé zavedení výroby motocyklů unifikované řady nebylo v té době reálné zejména pro to, že týnecká výroba jen stěží zvládala každoročně se navyšující objem vývozu motocyklů do sovětského Svazu.
 |
Jawa UŘ na tovární fotografii z roku 1967 |
 |
 |
 |
Detaily renovovaného motocyklu Jawa UŘ nacházejícího se v Jawa muzeu na Konopišti |
 |
 |
Reklamní fotografie motocyklu Jawa UŘ národního podniku Mototechna z roku 1968 |
Přes všechny zmíněné nepříznivé faktory byl v roce 1967 projekt unifikované řady dotažen do konce. V roce 1968 byla vyrobena první omezená série čítající přibližně 120 motocyklů kubatury 250 cm3 a 350 cm3, avšak k jejich sériové výrobě již nedošlo, protože byly obchodníky shledány jako morálně zastaralé a neperspektivní. O motocykly neprojevil zájem zejména tehdejší největší odběratel motocyklů Jawa, Sovětský svaz, pro jehož podmínky nebyly motocykly vhodné.
 |
 |
 |
Mimo tradičního časopisu Svět motorů představil nové motocykly Jawa UŘ v roce 1967 i časopis Automobil |
Nové modely motocyklů
Svět motorů 18/1967 str. 16, 17 |
 |
 |
 |
 |
Zkoušky nových motocyklů Jawa
Svět motorů 26/1967 str. 18, 19 |
 |
 |
Více dobových dokumentů naleznete v archivu MotoMagazínu.
 |
Motocykly Jawa UŘ stojící před, na svou dobu velice odvážně pojatou, čerpací stanicí Benzina v Novom Smokovci |
Jawa 350 typ 633 UŘ, nálezový stav
Rok výroby 1968
Motocyklů Jawa řady UŘ bylo v jednotlivých verzích vyrobeno vždy jen několik kusů. Získat alespoň fotografie fotografie jakéhokoli dochovaného kusu je velikou vzácností.
Na MotoMagazínu přinášíme fotografie motocyklu Jawa 350 typ 633 UŘ ve zcela původním nálezovém stavu. Motocykl se dochoval ve zcela autentickém stavu bez rušivých zásahů jeho majitelů. |více|
|
Za neúspěchem unifikované řady stálo mnoho dalších faktorů, které vycházely z jeho podstaty. Zásadním nepříznivým faktorem byla myšlenka použití jednotného rámu pro všechny kubatury. Motocykl vyšel pro malé kubatury příliš těžký a naopak pro velké kubatury byl málo tuhý. Zejména však, těžkopádně vypadající, kapotami obtěžkaný motocykl, již zdaleka neodpovídal požadavkům tehdejších motoristů.
|
|
Motocykl Jawa Unifikované řady na dobové fotografii
|
Hledání nového designu motocyklu
Snaha nepromarnit léta vývoje vedla k požadavku na přepracování designu motocyklů tak, aby odpovídal požadavkům doby, která si žádala motocykl lehký a sportovně vypadající. Konstruktérům tedy připadl náročný úkol provést rychle zásadní designové změny s maximálním využitím existujících dílů, protože k provedení zásadních změn nebyly k dispozici patřičné finanční prostředky. Výsledkem snah konstruktérů byl vznik několika designově upravených motocyklů, z nichž některé byly dokonce prezentovány širší veřejnosti u příležitosti motoristických výstav. Do sériové výroby se však ani jeden z nich nedostal.
Jawa 624, 634 prototyp
Rok výroby 1968 - 1969
Designově i konstrukčně nadějným vzorkem byly prototypy označované jako typ 624 (250 cm3) a 634 (350 cm3). Ty vznikly vzájemným zkombinováním osvědčených dílů z motocyklů sériové produkce se základem tvořeným díly unifikované řady.
Oficiálně byly představeny v roce 1968 v Časopise Czechoslovak motor review a na několika motoristických výstavách včetne Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně roku 1969. Zde již byly prezentovány jako cestovní varianta k nově představenému sportovnímu Bizonovi. Tím však jejich úloha v dějinách skončila.
Výsledky pátrání po prototypových variantách, předcházejících vzniku motocyklu Jawa Bizon, naleznete v samostatném článku. |více|
|
Soutěžní speciály
Novou koncepci motocyklů Unifikované řady s kolébkovým rámem se zavěšeným motorem bylo třeba s předstihem prověřit a představit veřejnosti účastí v motocyklových závodech.
Již v roce 1963 vznikl na základě hlavních prvků motocyklů chystané Unifikované řady motokrosový speciál 250cm3. V různých kubaturách a soutěžních i enduro úpravách byly tyto terénní motocykly, pro svůj charakteristický vzhled nazývané Banán, vyráběny až do roku 1970.
Dynamický rozvoj motocyklového terénního sportu
si vynutil vznik již zcela specifických motocyklů kon-
struovaných přímo pro terénní použití. Tato úloha byla
v roce 1963 direktivně přidělena pouze strakonické ČZ,
kde se snažili navázat na sportovní úspěchy v terénních
závodech malosériovou výrobou terénních závodních
speciálů.
 |
 |
Jan Čížek v sedle nového motokrosového motocyklu Jawa pro rok 1963 |
Terénní motocykly Jawa nesly od roku 1963 prvky chystané unifikované řady, jimiž bylo například zavěšení motoru v kolébkovém rámu. Spatřit je lze například na továrním snímku soutěžního motocyklu Jawa 250 typ 652 z roku 1965 |
Jawa vývoj terénních motocyklů neopustila zcela.
Nadále se věnovala vývoji soutěžních motocyklů pro
mezinárodní terénní motocyklové soutěže a pro moto-
kros. V rámci chystaného projektu unifikované řady
vznikla nová řada závodních motocyklů Jawa, jež však
byla určena pouze továrním a reprezentačním jezdcům.
Použité technologie výroby jednotlivých dílů ani jejich
sériovou výrobu neumožňovaly. Přesto však se několik
kusů těchto motocyklů v USA pod označením Gelan-
desport objevilo. Tyto motocykly byly propůjčeny k tes-
tům v některých motoristických časopisy a poté zřejmě
skončily v rukou soukromých majitelů.
Teréní motocykly byly od počátku amatérsky upravovány i pro závody silniční. Až roce 1967 vznikl ve Výzkumném a vývojovém závodě n. p. Jawa Praha-Strašnice, tovární silniční motocykl, určený především pro juniorské závodníky třídy 250 a 350 cm3.
O vzniku motocyklu motocyklu Jawa 250 Junior informoval časopis Svět motorů číslo 2 roku 1967. |více|
|
Jawa Bizon
|
Rozhodující pro uvedení projektu unifikované řady do sériové výroby se stala spolupráce Jawy s průmyslovým designérem arch. Janem Tatoušekem. Tomu se, za cenu minimálního zásahu do základní konstrukce, podařilo vetnout motocyklu nezaměnitelný agresivní vzhled.
Nové motocykly byly oficiálně představeny v roce 1969 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně pod obchodním označením UŘ SST (Super Sport Tatoušek). Vzhled motocyklů však byl natolik výrazný, že záhy je nikdo nenazval jinak než Bizon.
|
|
 |
 |
Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení
V časopise Czechoslovak Motor Review číslo 9 roku 1969 byl představen nový motocykl Jawa pod označením SST. Časopis Czechoslovak Motor Review vždy s předstihem informoval zahraniční čtenáře o novinkách našeho motoristického průmyslu a zde představený motocykl je zajímavý tím, že je jako předsériový kus vybaven několika díly, které během příprav sériové výroby doznaly změn, případně byly zcela vypuštěny.
Lze si povšimnout zajímavě tvarované plastové rukojeti, která byla u sériových motocyklů nahrazena kovovým madlem. Nalévací hrdlo olejové nádržky s plastovou zátkou bylo nahrazeno zapuštěným otvorem se šroubovací zátkou. Kryt řetězu, jenž zcela zakrýval sekundární řetězový převod, byl pro sériovou výrobu nahrazen krytem jednoduchým. Dobové tovární fotografie dokazují, že prototypový kryt řetězu existoval v nejméně dojím provedení.
 |
 |
Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení na továrních fotografiích z roku 1969 |
 |
 |
 |
Předsériový motocykl Jawa Bizon mírně odlišného provedení na továrních fotografiích z roku 1969 |
 |
Předsériový motocykl Jawa Bizon na dobovém plakátu z roku 1969 |
|
Sériová výroba
Po vyrobení několika předsériových vzorků, určených zejména ke zkušebním a propagačním účelům, byla na jaře roku 1970 započata sériová výroba. Motocykly byly vyráběny v malé sérii mimo hlavní výrobní linku a veškerá vyrobená produkce byla určena pouze pro československý trh. Sériová výroba však trvala jen krátce. V období od března 1970 do dubna 1972 bylo celkem vyrobeno 2416 dvěstěpadesátek a 2175 třistapadesátek.
Jawa Bizon 250 byla prodávána v síti prodejen národního podniku Mototechna za 10500 Kčs a Jawa Bizon 350 za 10600 Kčs. Zájemci o oddělené mazání Oilmaster si museli u obou verzí připlatit 600 Kčs.
 |
 |
Jawa 350 typ Jawa 350 typ 362/00/02 a Jawa Bizon na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1970 |
Prestiž Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně byla podtrhována účastí vysokých politických činitelů. O jedné takové informoval v roce 1970 časopis Svět motorů. |
Motocykly Jawa Bizon byly na počátku 70. let jediným dostupným motocyklem v ČSSR v kubatuře 350 cm3. Jawy 350 staré koncepce se přestaly vyrábět, a kdo náhodou neměl to štěstí získat Jawu 350 typ 362 Oilmaster, ten si mohl o větší kubatuře nechat zdát. On byl v té době problém i se sháněním nové dvěstěpadesátky. Ty se sice ještě vyráběly (od roku 1969 model Jawa 250 typ 592), ale díky omezeným kapacitním možnostem výrobního podniku v Týnci nad Sázavou, který musel přednostně plnit závazky nasmlouvané se zahraničními zákazníky, byly v prodejnách národního podniku Mototechna k sehnání jen zcela výjimečně.
Dobové zprávy o příčinách nedostatečné výrobní kapacity týneckého závodu mohou dnes vyznít směšně, ale tehdejší realita rozhodně směšná nebyla. Pětipatrová tovární budova v Brodcích u Týnce nad Sázavou nebyla vhodná pro velkosériovou motocyklovou výrobu. K tomu týnecký region, díky své poloze nedaleko Prahy, trpěl nedostatkem pracovních sil, díky němuž nemohla výroba rozjet třetí směnu. Zprávy o socialistickém závazku pracovníků na odpracování několika směn ročně navíc nemohly motocyklu lačnou veřejnost nijak povzbudit. Zvláště, když se běžně veřejně hovořilo o přednostní úloze exportu do Sovětského Svazu před domácím prodejem.
|
S odstupem času můžeme konstatovat, že myšlenka unifikované řady završená sérovou výrobou Bizonů byla pro Jawu krokem mimo. Nástup nového modelu byl konzervativní českou motoristickou veřejností přijat velice chladně, a ač na tehdejším československém trh neměl konkurenci, prodejním šlágrem se nestal. Nijak to však nesnižuje fakt, že jde o technicky zajímavý motocykl, který způsobil oživení našeho trhu s motocykly v době jeho hluboké stagnace.
Mezi poválečnou produkcí značky Jawa vyčnívají motocykly Jawa Bizon nejen svým neortodoxním konstrukčním řešením, ale též svou svěží reklamní prezentací
Zřejmě po vzoru britské motocyklové reklamy se i na reklamních materiálech motocyklů Jawa objevilo několik fešných modelek. Jedna dokonce v lehké erotické póze, což činí tuto reklamu zcela výjimečnou. Modelky byly součástí prezentace československých motocyklů běžně. Na reklamních letácích Jawa Bizon vystupují ve zcela jiných pózách dávajících reklamě zcela jinou atmosféru.
|
|
|
Motocykl Jawa Bizon v sériovém provedení - typ 01 - se systémem odděleného mazání Oilmaster
|
Technický popis
Jawa Bizon byl designově upravený motocykl takzvané Unifikované řady. Maska předního světlometu, společně s vysokou nádrží dávaly motocyklu charakteristický vzhled, díky němuž získal motocykl přezdívku Bizon.
Na motocyklu bylo použito několik tehdy velice progresivních prvků. Poprvé bylo ve větší míře využito plastu, ze kterého byla přední maska světlometu a podsedlový prostor. Přední světlomet měl netypický konkávní tvar skla. Ve své době šlo o progresivní prvek, jenž měl za úkol vířit vzduch před světlometem a tím zamezit usazování hmyzu na skle. Řídítka byla uchycena za svislé nosníky, což umožňovalo jejich výškové nastavení. Část vyrobených motocyklů bylo vybaveno systémem odděleného mazání Oilmaster.
Hlavním konstrukčním rysem motocyklu byl kolébkový rám, ve kterém byl zavěšen motor. Použití kolébkového rámu však přineslo řadu omezení. Nezvyklý tvar rámu umožnil zdvih zadní vidlice pouhých 90 mm. Trubky přední vidlice byly letmo uchyceny v mohutných okách pod úrovní nádrže, čímž byl omezen zdvih kluzáků na 125mm. Široké rámové bočnice znesnadňovaly přístup ke karburátoru, čímž se jeho přeplavování a zejména seřizování stalo velice obtížné.
Původním záměrem bylo vyrábět motocykly v atraktivních metalických barvách, které měly opticky vyvážit menší podíl chromovaných dílů. Z důvodu snížení výrobních nákladů byly všechny sériové motocykly vyrobeny v dominantní červené, nebo žluté barvě.

Použité motory, 350 cm3 typ 633 a 250 cm3 typ 623, byly dvouválcové dvoutakty koncepčně vycházející z motorů Jawa 350 typ 362. Mimo tvaru bloků se lišily zejména větším sklonem válců - 25°. Mnohé sériové stroje byly vybaveny motory typového označení 624 (634), které se lišily uložením pístního čepu v jehličkovém ložisku. Výkon třistapadesátky 15,5 kW při 5000 ot./min. umožnil dosáhnout maximální rychlosti 130 km/hod. Dvěstěpadesátka s výkonem 12 kW při 5250 ot./min. dosahovala maximální rychlosti 120 km/hod.
Přehled vyráběných typů
Technické parametry a popis motocyklu jsou podrobně popsány v Návodu k obsluze na stranách 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16.
Neortodoxní konstrukce motocyklu spolu s malým počtem vyrobených kusů s sebou nesou problémy s údržbou, opravami či případnou renovací... | více |
Některé reklamní prospekty nabízely i zajímavou výbavu na přání zákazníků:
Dvouhlasná houkačka
Ukazatele směru
Zpětné zrcátko montované do koncovky levé rukojeti
Odstředivá spojka
Nosič zavazadel
Dle informací v dobovém tisku byly ukazatele směru a zpětné zrcátko instalovány na všechny sériově vyrobené motocykly. Naopak případná instalace ostatních položek není doposud žádným dokumentem potvrzena.
K motocyklu bylo možno připojit návěsný vozík PAv. Naopak díky málo dimenzované přední vidlici nebylo k motocyklu možno připojit sidecar.
Návod na montáž závěsného zařízení PAV 41 pro motocykly JAWA 250/623 a JAWA 350/633
|
|
Dobové reklamní materiály
Je paradoxem, že i v době, kdy již byl osud motocyklů Jawa Bizon zpečetěn, vznikaly nové reklamní materiály reagující na aktuální úspěchy československých soutěžních motocyklů.
Dobové články a fotografie z časopisů naleznete v Archivu dobových článků
Návod k obsluze a katalog náhradních dílů naleznete v Archivu dokumentů
|
|
Zcela nečekaně se Jawa Bizon objevila i na známce středoafrické země Burkina Faso
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Ahoj,sehnal jsem Bizona a při rozdělávání jsem zjistil, přední vidlice zřejmě
neviděla olej tak 20 let.po rozebrání se vysypala pouze hromádka prachu a
rzi.Šavle jsou totálně napadeny hloubkovou korozí. Má někdo podobnou zkušenost?
Dají se šavle sehnat? Nebo vyrobit? /Mirek/ [Miroslav Blažek] (20. 02. 2014) | Díky,vidlici už jsem sehnal jinou a velmi dobrou,takže dotaz by se mohl
smazat.Nevím, ale jak. Mirek [Miroslav Blažek] (12. 07. 2014) | Přidat odpověď (1) | | Vlastním Bizona 250, 623 rok výroby 1971 + originál pávika /vajíčko/ je v dobrém
stavu, pojízdná chtěl bych prodat prosím o radu jakou za cenu mohu nabídnout. [Štefan Farkaš] (13. 06. 2013) | mám originál nový karburátor, žádná replika. nabídněte zdenovlk@seznam.cz [Vlk] (23. 04. 2014) | Více se snaž. Ještě potřebuješ nějakou radu? [Chytrák] (15. 10. 2013) | těžce sháním 633 oilm. Poraďte dík [Milan Kybic] (15. 10. 2013) | Kontakt pavelb@o2active.cz [Pavel B] (21. 07. 2013) | Měl bych važný zájem o 633. Kdysi před 25+ léty jsem měl jak 623, tak 633 a rád
bych si dal jeden kousek do kupy z nostalgie. [Pavel B] (21. 07. 2013) | jak je to s barvou ???? je originální , ???? tak 25 t. jinak asi míň. [miju] (03. 07. 2013) | dám 23000 kč . jak to máš s papírama ??? nemáš to na veteránských ??? [boro] (02. 07. 2013) | myslím tak 25 tisíc a musí být vše origo..... 350 jsou žádanější . mám
zdroj z Ruska a vozím je za 10 až 15 tisíc bez pava. Jirka [prostyly] (02. 07. 2013) | Přidat odpověď (8) | | Dobrý den.Netušíte někdo kolik bylo vyrobeno kusů 250 bizona-oilmaster [filip] (28. 12. 2007) | Rok výroby 1977 ??? To je nesmysl, spíš 1971. [Wenda634] (16. 07. 2013) | těch bylo asi vic ja mam bizona vyroben roku 1977 [Jakub Vosáhlo] (08. 08. 2010) | Od března 1970 do dubna 1972 bylo vyrobeno 2416 ks "250/623" a 2175
ks "350/633" , ale neuvádí se kolik bylo s odděleným mazáním. Snad
to časem zjistím. [Miloš] (06. 01. 2008) | Bizonů 250 se udělalo cca 2500 kusů [Miloš] (06. 01. 2008) | Přidat odpověď (4) | | Zhanam Bizona nevie tu niekto o dakom aj vrak.Miro Pecko [Miro Pecko] (05. 01. 2009) | my mame bizona 350 typ 633/02 a neniii to vrak...je to kus.:D a prave ho chceme
predavat. [lenka] (27. 02. 2012) | pokud je top origo stav tak třeba i 40 000 má cenu pak už jde přesně o stav a
cena jde dolů [wolf] (09. 05. 2011) | Odpověď typu mám ale neprodám je pěkně debilní. [Krahul] (31. 03. 2010) | Věc : dotaz Bizona 350 mám schovanýho, originálního ale
neprodán jej. Jaké se pohybuje nyní cenové rozmezí, za kolik se dá
sehnat, máte zkušenost. Al. Vágner
Jedovnice [Alois Vágner] (28. 08. 2009) | Přidat odpověď (4) | | Sehnal sem motor z Bizona-250. Mohl by Mě prosím někdo poradit,kdy byl vyroben?
Číslo motoru je 624-0-000634. Děkuji všem za odpověď. [Rudolf Jungman] (05. 07. 2011) | napište na mail MONTYJAWA@SEZNAM.CZ - něco se v regálu válí,mrknu na stav a
přesný typ -ale až po víkendu. [Monty] (27. 01. 2012) | Zdravim,nevite nekdo o motoru na 250 bizona??koupil jsem v super puvodnim stavu
a schazi mu motor.diky za odpovedi [Bezda] (27. 01. 2012) | Ahoj Rudo 624 - xyzxyz je prtotypova rada motoru. Mam taky na svem
bizonu.kde byl vyroben, nevim. [Petr] (03. 11. 2011) | Přidat odpověď (3) | | Zdravím všechny Bizony.Nevíte prosím někdo jestli vyráběly Bizony se zvednutými
výfuky. [thomas] (14. 05. 2006) | Jo já mám 250 a 350 bizona jezdím i na jinejch Jawách ale Bizon je nej prostě [Evžen] (05. 07. 2011) | Najezdil jsem na Bizonu 350 cca 15tisíc km. Při jízdě v přímém směru je
kombinace široké zadní vidlice a 18" kol nepřekonatelná, jede jak po
kolejích. Zatáčky taky nejsou problém, musíš s ním prostě praštit a pak zvednout
plynem. Nesmíš se bát, Bizon to zvládne. Problém jsou brzdy, hlavně při jízdě se
spolujezdcem. Často mě překvapilo, jak rychle dokážu podřazovat :-) [MaSna] (25. 12. 2010) | jo jezdím občas na bizonu a není žádnej problém sedí lépe než 634 na které taky
jezdím [wolf] (25. 12. 2010) | Nejlepší? A už jste se někdy na Bizonovi svezl? Podle mně to je naopak nejhorší
konstrukce od války. Hlavně vidlice je zoufalost sama. Ale design je
boží, ten předběhnul svět o 10 let. [monty] (16. 10. 2010) | No, mh - a teď už to tak je ;-) To Erik: můžeš prosím někam umístit foto
svého Bizouna? Děkují zájemci o úpravy (dědův pérák v pouštní pískové barvě mně
je milejší než stovky stejno - rudochů z repliko dílů, co dnes všude vidím,
sorry ;-( Taky se divím, že nikoho nenapadlo vyměnit tu obludnou nádrž za
cokoli, co by KORESPONDOVALO s tím povedeným rámem - ten patří, spolu s přední
vidlicí, k tomu nejlepšímu, co kdy odborníci na Jawě udělali. Podle mýho ...
Souhlasit nemusíte, ale reagovat byste mohli, přátelé splašených trubek ;-) [Hobo] (16. 10. 2010) | ja měl bizona s výfuky z californian 350/362 ty přizvednute [Jakub Vosáhlo] (08. 08. 2010) | Zdrawim. Já ale taky mam Bizouna se zvedlýma vejfukama. Ten od koho jsme ho
koupili je prostě říznul a zvednul je na horu a zavařil. Ale chci nový do
budoucna od pana Hadrávka z Horusic už jsem s nim hovořil o nich a do 6000 Kč
bych se měl vejít, zatim nejsou ale kačky na ně. Ale zase na druhou stranu to
nevypadá tak špatně s těma zvednutýma vejfukama nahoru. [Erik] (15. 10. 2007) | Ale fuj,BIZON se zvedlýma výfukama,jen to ne.Nikdy to tak nebylo ! [MH] (20. 11. 2006) | Přidat odpověď (8) | | Zdravim.Mám Bizona 350 oilmaster a potřeboval bych udělat předstih. Mám 3 knížky
a v každy je napsanej jinej.Poradí mi někdo prosím. Děkuji za odpovědi. [Jan Hrb] (04. 02. 2011) | Zdarec. Omlovám se že to není k tématu ale nemáte prosím někdo rozměry
mosaznevch futer do kyvky na bizona???? Dík Márty [Márty] (12. 06. 2011) | Jawa 350/633 2,8 mm před HÚ, Jawa 250/623 2,5mm před HÚ [Jura-Bizon] (02. 06. 2011) | Přidat odpověď (2) | | cau chlapi mam bizona 633-350 a potreboval bych sehnat masku i se svetlem a
jeste mi chybi predni blatnik takze se po pripade se nekdo ozvete kdybiste neco
meli chlapi cauves [petan petrovic] (24. 08. 2010) | masku a světlo máme repliky, na blatník zatím jen chromovaný vzpěry
WWW.MONTYJAWA.CZ [monty] (25. 08. 2010) | Přidat odpověď (1) | | Zdravím, chtěl bych se zeptat na následující. Koupil jsem péráka a původní
majitel do něj později dal motor z kejvyčky, která má výr. číslo * N353-012313
*. Co známená to N??? Díky za odpověď. Foto mohu zaslat na mail. [vrac] (10. 04. 2007) | N znamená, že byl zakoupen v Mototechně jako NÁHRADNÍ DÍL. [vwkafer] (19. 08. 2010) | ja mel N 18 a cislo dal pokracovalo a byl to motor z péráka, nějaké provedení.
Známej co je odborník na mě ten karter moc chtěl.. . Mam pocit , že říkal, že je
to poslední pérák a první 350/354 model [Jarda] (14. 03. 2009) | no ja sem mel taky takovej motor a kdyz sem se ptal v diskusi tak sem se
dozvedel ze to N znamena jako nahradni dil nebo aspon nekolik lidi me to reklo [Játro] (23. 10. 2007) | Přidat odpověď (3) | | nemáte zkušenosti s623 převrtanou na 633 [petr] (15. 04. 2009) | Dal jsem odborníkům na výbrus válce z 250ccm a ti blbci mi na tom udělali
přesných 58mm. Takže mám čtvercový motor, který je krásně funguje v nízkých
otáčkách. Jinak je to úprava na pytel. Netěsní hlavy, ve vyšší otáčkách už motor
nejde atd. Jinak rozdíly v 250 a 350 ccm jsou tři, vložky válců, hlavy válců a
jinak postavené ojniční čepy od osy hřídele. Jinak je vše absolutně stejné,
vždyť mělo jít o unifikovanou řadu. [Jura-Bizon] (19. 08. 2010) | Motor 623 má původně vrtání 52mm a zdvih 58mm, převrtání válců na písty z 633 o
průměru 58mm tedy zvýší objem na nějakých 305ccm a není to to samé jako výměna
válců za třistapadesátkové. Motor 623 s válci z 633 by fungoval správně pouze
kdyby se vyměnila i klika (633 má zdvih 65mm), Pak už by to ale skutečně byla
normální třistapadesátka. [jiirgen] (04. 08. 2009) | Mám Jawu 623 a při go motoru se válce přebrousily na obsah motoru 350,klikovka
je na jehlových ložiskách a písty také.Jezdí bezvadně.Válce 250 ccm mají
silnější stěny,chlazení je horší,lehce se přidřou písty. [Franta] (14. 05. 2009) | Co to je převrtaná?Jako výmněněné válce z 350! [karas josef] (29. 04. 2009) | Přidat odpověď (4) | | Zdravím,vlastním Bizona s neoriginál světlem i kapličkou,nevíte někdo o celém
světle nebo jetli někdo vyrábí repliku. Díky za jakékoli nasměrování. [Vašek.] (12. 08. 2010) | Vyrábíme repliky vlastního světla(parabola+sklo), rámeček a plastovou
kapličku. Zatím chybí zadní velký plech,,ale konečně jsem našel
výrobce, a na podzimní Brno snad bude. www.montyjawa.cz [Monty] (12. 08. 2010) | Přidat odpověď (1) | | VRATKÝ BIZON obdržel jsem Bizona 250 a po opravě dříve nepojízdného motoru
jsem zjistil, že má při jízdě snahu vybočovat z přímého směru kamkoliv jinam,
navíc se mi zdá vratký (já vím, je to motorka a ne Hadrák) - no je to docela
dřina s tím jet. nevíte, co s tím může být? Díky za radu - Mirek [Mirek] (17. 11. 2007) | Kdysi jsem s Bizonem najel na křižovatce zezadu do MBéčka. Promáčkl jsem mu
zadek až na trubku za motorem a já jsem si ohnul řídící tyč těsně nad vidlicemi.
Blatník jsem měl promáčklý od motoru. Také to bylo vratké, jezdil jsem s tím
přes půl roku a zvykl jsem si. Podívejte se ze strany, jestli je řídící tyč
rovnoběžná s vidlicemi. Tenkrát jsem to nerovnal, ale na pojistku koupil nové
vidlice. [Milan] (15. 11. 2009) | Jestli nemáš moc dotažený přední vidlice,je to taky o hubu. [Pikqet] (06. 03. 2009) | U mě to vyřesilo výměna předních ložisek v kole a ta vule byla znatelná rukou.
tak to skus [beat 10] (19. 01. 2009) | vidlice se zdá bez vůle, garáž mi vyplavila velká voda, takže jsem okamžitě
vystřízlivěl - nepomohlo to, ale dodatečně jsem zjistil, že bizonek utrpěl náraz
typu "berany-duc" s nějakou dřevinou. Mohou tu vratkost zapříčinit
ohnuté "brejle", co drží přední tlumiče? jak to mám zjistit - nemáte
někdo náhradní? Díky M. [Mirek] (09. 12. 2007) | Pozri sa na zadnú kyvnú vidlicu, nie je - vymlátená - a behá do strán? [Mirek] (28. 11. 2007) | Jestli si nedáváš do trumpety!!! [Trondik] (24. 11. 2007) | Přidat odpověď (6) | | predam bizon 633 de luxe [stando] (08. 05. 2009) | zdar co s tim bizonem maš to ještě sem zběratel chtěl bych to vidět co ty na to? [jura barták] (12. 08. 2009) | Přidat odpověď (1) | | Bizonisti,sháním blatníky na bizona,nebo poraďte.Dík [Franta] (25. 11. 2007) | Ahoj Franta nepredavas nahodou Bizona kupim aj bez SPZ a TP. Miro [Miro Pecko] (05. 01. 2009) | Přidat odpověď (1) | | Ahoj bizoňáci, nemáte někdo nákres plechu pod SPZ na Bizona 350?Když už ho budu
dělat,ať je co nejvíc podobný origu.Nebo ten plech někdo máte doma navíc ? Díky
Arnošt(arex@wo.cz) [arnošt] (12. 04. 2008) | Pokud sháníš plech pod SPZ na bizona, kontaktuj tel. 775/640494. Jedná se o
přesnou repliku. Dělá i pás přes nádrž. Přední blatníky californian/trial a jiné
ND. [Jarek] (14. 04. 2008) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (25/73): | | Ahoj, mám otázku k papírům k Bizonovi 623. Koupil jsem Bizona ze Slovenska,
papíry má včetně velkého, malého techničáku a původní SPZ, ale údajně jsou na SK
neplatné z toho důvodu, že tam hromadně probíhala výměna SPZ a kdo si staré SPZ
nevyměnil tak se mu zrušil automaticky TP. Ale ve velkém TP není žádná zmínka o
zrušení na posledního majitele. Je nějaká možnost jak to legálně v ČR přihlásit
na malé SPZ? Děkuji moc za rady. [Tom] (08. 09. 2017) | | Sraz motocyklů Jawa Bizon??? Zdravím všechny bizonisty a chtěl bych se
zeptat, co je pravdy na tom, že v sobotu 29. července 2017 by se měl konat sraz
Bizonů? Doneslo se to ke mě přes dva lidi, navíc jsem na netu ani tady v
sekci o srazech nic takového nenašel, tak mě zajímá, jestli to není jenom nějaká
kachna. [Robert Sýkora] (21. 07. 2017) | | Dobrý deň,zháňam Jawa Bizon ak niekto má porosím foto s cenou na doma1@pobox.sk
je jedno či 250 alebo 350ccm. Ďakujem [Peter] (14. 10. 2016) | | Zdravím,nevíte někdo,v jakých barevných variantách se Bizoni dělali? Prototypy
a vínová verze mně nezajímá,jen sériovky. Někde výše jsem četl o vínové a
žluté,ale taky se občas objeví zelený. Hlavně bych potřeboval číslo odstínu,nebo
nějaký díl s původním lakem k zapůjčení. Jsem ze Sev.Moravy. Dík [Márty] (21. 03. 2014) | | Pozdravujem bizoňákov. Potreboval by som vedieť či sa dá kľukový hriadeľ motora
Jawy 633 vymeniť kľukovým hriadeľom Jawy 634, bude sa dať založiť dynamo a
spojka? Dajú sa vymeniť aj valce a piesty? Dá sa kľukový hriadeľ (valce,
piesty) z motora Jawa 633 a 634 vložiť do bloku motora 623? Ďakujem. (Havran
R.) [Havran R] (26. 12. 2013) | | Ahoj Bizoni,poradíte mi někdo se složením víčka nádrže? Nějak se mi to nedaří
poskládat a nechci moc experimentovat. Z katalogu náhr dílů nejsem moc
moudrej,idální by byla fotka do mejlu, díky kubajz :) [Kubajz] (09. 06. 2013) | | Zdravím příznivce bizonů mám takový problém praskla mě pružina stojanu a nemůžu
ji nikde sehnat neznáte nějakého prodejce ?? [wolf] (04. 04. 2012) | | Dobry vecer, chcem sa Vas spytat a chcem aby ste mi poradili aku ma cenovu
hodnotu motorka jawa 350 typ 633/02 aj s pav-om ..je po tatkovi a chceli by sme
ju predat , pozrite si ju na tejto vasej stranke,je hned tá prvá farba
cervena.dakujem moc...piste, piste.:D
http://www.motomagazin.cz/index.php?action=bizon&menu=9&pos=bizonfoto [lenka] (27. 02. 2012) | | Moc bych Vás poprosil o pomoc s mým problémem - mám 350 oilmastera a při
renovaci rámu jsem zjistil že spodek rámu někdo upravil navařením matek- v místě
co se opírá stojan o rám, když na něm motocykl stojí. Moc by mi pomohlo foto jak
má rám vypadat pod motorem a jestli má taky gumové dorazy na stojanu jako 634
(ten zatím taky nemám). Rád bych uvedl rám do originálu abych ho mohl nalakovat.
Děkuji moc [Standa] (27. 12. 2011) | | Ahoj, sháním klobouček zámku sedadla, popřípadě sedlo celé. Pořád sem ho
přendaval až sem ho ztratil :(. Nebo našel by se někdo ochotný kdo mi tento
klobouček ofotil a změřil. Nebo je nějaký bizonista z okolí Plzně, přijel bych a
změřil sám. Budu ho vyrábět. Díky [hrbx@seznam.cz] (29. 04. 2011) | | zdravim vsechny co vlastnite jawu 350 bizon 633 chtel sem se zeptat jestli nekdo
nevlastite predni masku mam ji prasklou stacilo by mi mozna to plexisklo ale
pokud by byla cela tak tim lip dekuji. se strojem su spokojem nejede to zas
nejhur a furt lespi nez chodit pesky [lukas vyslouzil] (03. 12. 2010) | | Dobrý den,měl jsem Bizona 350,oilmaster od roku 1974 do roku 1977. Byl
výborný,jen měl technickou vadu,ubrušovala se časem vidlička u 4kolečka. Když
Vám skočil neutrál,a zařadili jste 3,blokla se převodovka,a ohly se součástky.Na
náhradní díly jsem čekal i 2měsíce...Rozborku a zborku motoru jsem proto dělal i
na cestě,když jsem jel někde na výlet.jinak stabilní,při jízdě,až na brzké
opotřebení předních tlumičů,které dokázaly v zatáčce motocykl doslova
rozhoupat....Honza. [Jan Palacký] (23. 11. 2010) | | Prosím nevíte někdo, kolik se nyní cca pohybuje cena Bizona 250 (olej v benzínu)
z r.1970 v dobrém technickém stavu - díky [Jirka] (01. 07. 2010) | | Zdar pánové, mám doma bizona 350 90% origo chybí přední kapota.Prodám ho za
21tis i s papíry.Podrobnosti zájemcům i foto.Tel 774598573 [Nikola Konarik] (12. 04. 2010) | | Jaká je cena Jawy 250/623 UŘ,ne Bizon,ten model před ním,s TP
,pojízdná?pppk1@seznam.cz [Láda] (17. 03. 2010) | | Zdrawicko mam bizona 250/623 a potrebowal by som nanho kruzky newiete nahodou
kde sa daju kupit ? keby ste wedeli odpiste mi na kolibrik547@azet.sk Dakujem [Ivan] (09. 01. 2010) | | Nazdarek bizonisti, Prave jsem si udelal radost a stal majitelem bizona. Je
to 250 s privesnym pav. Kupuji ji na Slovensku, je jeste registrovana s
pojistkou.....atd. Chtel bych vedet jak je to s prevodem, nemam s tim zadne
zkusenosti a jak je to vlastne s veteranskymi cisly??? Dekuji
Svanda Petr [Svanda Petr] (31. 08. 2009) | | zdravím,kámoš si koupil bizona a vyrval komplet veškerou kabeláž a já bych
potřeboval zapojení zapalování i s relátkem....dělal jsem to podle
schématu,které je na téhle stránce a prostě nefunguje mi to...mohl by mi někdo
prosím stručně popsat zapojení dinama a relátka ??předem cokrát děkuji.. [Milan] (21. 06. 2009) | | Ahoj, nemate nekdo nahodou zbytecny sroubek a objimku, kterymi se dopravuje olej
do karburatoru? V Bizonim manualu na strane 9 jsou to polozky cislo 4,5,6. Diky
moc za info. [Zahradnik] (05. 05. 2009) | | Vidim , ze u MZ se podobne typy ( na rozdil od nasi UR ) asi dostaly i do
seriove vyroby ... : http://www.youtube.com/watch?v=UMR833B-N7g [Martin Samson] (17. 04. 2009) | | Pozdravujem porebujem zohnat prednu masku na Bizona nema nikto moznost. Strašne
dakujem. [Miro Pecko] (05. 01. 2009) | | Chci se zeptat mam nabidku za 4000 za jawu 550 je malinko v neoriginalu je to
malo? [petr] (29. 09. 2008) | | Zdarec, zajimalo by me od majitelu 250tek, jake mate karburatory a jak
serizene? Prirucka bizona pise karb 2926, trysky 103/50 a jehlu na prvnim
zarezu. Dockal pise karb 2924, trysky 100/45 a jehlu na prvnim zarezu.
Kdysy jsem se drzel prirucky bizona a vyhazel z toho, ze je tam preklep a na 250
patri karb 2924. Ja tedy mam karb 2924, trysky 103/50, prvni zarez na jehle
a mam vsechny priznaky moc bohate smesi. Chtel jsem zkusit tu mensi trysku. Asi
testnu to co pise Dockal - 100/45. Jak to mate na 250 vy? dik [honza.kr] (07. 08. 2008) | | Ahoj Bizoňáci:-)na aukru jsou některé díly na bizona.Bobeš [Bob] (08. 05. 2008) | | Ahoj na mých stránkách www.koudela.info mám typový list od bizonů, i jiných
motorek. Postupně budu přidávat i další. [Mirek] (10. 02. 2008) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|